הנשיא הנבחר טראמפ הביא את הצורך בהעצמה נשית לקדמת הבמה, וברור מאי פעם שהעולם עוד רחוק משוויון מגדרי, אבל מתי נטמעים הסטראוטיפים ההרסניים הללו שמקבעים אותנו ואת הילדים שלנו מחשבתית? מחקר חדש מציע שהתשובה היא בין גיל חמש לשש, אז הולכים הילדים לבית הספר ונחשפים לדמויות היסטוריות, כמעט כולן גבריות.
במסגרת המחקר, שנערך באוניברסיטת אוסטין שבטקסס ושפורסם במגזין ׳Science׳ האמריקני, סיפרו לקבוצה של 400 ילדים בני חמש ובני שש סיפור על אדם חכם מאוד, ובסוף הסיפור הם התבקשו לבחור בין שתי תמונות כמעט זהות, מיהו גיבור הסיפור. בתמונה אחת הופיעה דמות גברית ובשניה נשית. בעוד בני החמש נטו לבחור את הדמות על פי המגדר האישי שלהם, בנות השש כבר נהגו אחרת והעדיפו את הדמות הגברית על הנשית.
בחלק נוסף של המחקר הוצגו בפני הילדים שני משחקי קופסא, אחד לילדים נורא נורא חכמים והשני לילדים שנורא נורא משתדלים. בני החמש כולם רצו לשחק במשחק עבור החכמים. בגיל שש החלו הבנות לבקש לשחק במשחק השני, בעוד הבנים המשיכו לדרוש את המשחק לחכמים.
רבקה ביגלר, פרופסור לפסיכולוגיה וממנהלי המחקר מאמינה שהשינוי נובע מהעובדה שהילדים עברו מגן לכיתה א׳, שם הם נחשפים לאנשים חשובים בתחומים שונים, כמו מנהיגים שונים ודמויות כמו אדיסון איינשטיין, כולם ללא יוצא מן הכלל גברים. "אנחנו חייבים להסביר לילדים שבתקופות ההן היו חוקים מיוחדים שמנעו מהנשים את האפשרות להפוך למנהיגות, אמניות, מדעניות, מלחינות, כותבות וחוקרות", אומרת ביגלר נחרצות. "הילדים יוכלו להאמין בעקבות המידע הזה שגם לנשים יש יכולות אינטלקטואליות המאפשרות להן להגיע למקומות האלה, ושהפוטניציאל קיים".
"הסטריאוטיפים הללו מורידים את הסיכוי שנשים יצאו לקריירות רבות", מדגישה ביגלר. "נשים אינן מיוצגות בפני הילדים בתחומים רבים, וקשה לילדות לראות את עצמן בהם. העובדה שבנות השש מתקשות לראות בעצמן ובבנות מינן 'נורא נורא חכמות' רק מבהירה עד כמה הסטריאוטיפים מוטמעים עמוק, ועד כמה מרחיקת לכת ההשפעה שלהם".