מסתבר שזה לא סתם שלילדות הכי שקדניות בכיתה היה תמיד את כתב היד הכי יפה. מחקר חדש ומעניין טוען שכתב היד של ילדים יכול לטמון בתוכו רמזים לאינטליגנציה של הילד ולכמה מוצלח הוא יהיה בתחום האקדמי. בשנים האחרונות נראה שהילדים זונחים את העפרונות ופונים אל המקלדת, ובארה"ב אף עלתה הצעה לבטל את לימודי הכתיב המחובר בכיתות הצעירות. המחקר החדש מדגיש שהכתיבה ביד חשובה ובעלת משמעות להצלחה בחיים.
כל רופא התחיל עם כתב יד יפה
המחקר נערך באוניברסיטת פלורידה על ידי החוקרת לורה דיינהארט שבחנה את כתב ידם של אלף ילדי כיתה ב'. ממצאיה הראו בבירור שבעלי הכתב המסודר והיפה יותר השיגו ציונים גבוהים יותר בבחינות בתחומים של קריאה וחשבון. השלב הבא במחקר, המתרחש בימים אלה, הוא ליצור התערבות, לחזק את הילדים החלשים יותר בתחום הכתיב, ולראות אם יש לעניין השפעה על הישגיהם בלימודים.
"אנשים צריכים לזכור שכתיבה היא דבר משמעותי", אומרת דיינהארט, מרצה לחינוך. "הכתיב יכול גם לחשוף את היצירתיות, התשוקות, הכעס והשמחה של ילדים. אנו מאמינים שהשוני בין יכולת הכתיבה קשור ביכולת המיקוד והריכוז, והזיכרון קצר-הטווח. יש גם ילדים המתקשים טכנית במלאכת כתיבת האותיות ומתרכזים במאמץ וזה בא על חשבון המהות, כלומר, התוכן שנכתב".
ידוע, הרי, שלרופאים ולשאר מדענים חשובים יש כתב חרטומים הקשה מאוד לקריאה, אך את העובדה הזאת קושרים החוקרים דווקא לכתיבה מרובה. "כולם שואלים אותנו איך אנו מסבירים את כתב הרופאים הבלתי קריא, הרי כל הרופאים היו תלמידים טובים", מסביר ד"ר סטיוארט מרקוביץ', שותף בצוות החוקרים. "אך כתיבה כזו נוצרת מתוך כתיבה מרובה ומהירה מאוד במשך שנים. אנו די בטוחים שכל הרופאים הללו התחילו בתור כותבים מסודרים ושקדנים. מעבר לזה, כתיבה ביד היא איכות ייחודית לכל אדם, חותמת אישית שיש לטפח ואי אפשר להחליף אותה במחשב".
"המחשבים יוצרים ניוון ביד"
"אצל ילדים, מכיוון שהאישיות שלהם עוד לא מגובשת, אנו מעדיפים להתייחס לציורים", אומרת מאיה הראל, בעלת מכון לגרפולוגיה ובעלת תואר בחינוך. "אבל סדר וארגון של כתב אומרים הרבה על אישיות האדם, וטקסט מרווח, עם שוליים קבועים יציגו לרוב אדם שהוא יותר מרצה את סביבתו ומנסה להתאים את עצמו, תכונות שיובילו להצלחה בתחומים מסויימים. כשהארגון טוב על הדף, גם החיים מאורגנים יותר טוב. ההתייחסות אינה לצורת האותיות - כתב 'יפה' לא אומר בהכרח שהאדם יותר אינטליגנטי. דווקא כתב שהוא קריא ובהיר אבל יוצא מהתקן מראה יצירתיות, חשיבה מהירה ותפיסה טובה.
"מאוד עצוב שאנשים זונחים את הכתיבה ושילדים נשענים יותר ויותר על הקלדה במחשב. רק בעתיד נבין עד כמה זה פוגע בנו כחברה. כשילד מצייר ומשם עובר לכתיבה, זו הבעה שאין לה תחליף. בכתיבה ביד אנו משתמשים בכל החושים וביותר שרירים, תיאום עין-יד ומתוך כך גם קולטים יותר אינפורמציה ולומדים טוב יותר. המחשב יוצר ניוון ביד. הרי ידוע שכשלומדים וכותבים את החומר ביד ההפנמה גדולה יותר. החומר נכנס יותר טוב".