שנת הלימודים הקרובה עתידה להיפתח כסדרה ב-1 בספטמבר כאשר 2.4 מיליון תלמידים עתידים לפתוח שנת לימודים בצל הקורונה. הבוקר (שני), הציג שר החינוך יואב גלנט את מתווה החזרה ללימודים בצל משבר הקורונה במבנה שכונה במשרד החינוך: תרחיש מונע התפרצות. על פי התוכנית, שאותה גיבש משרד החינוך בשיתוף משרד האוצר, תלמידי ישראל יחזרו ללימודים בשתי מתכונות: למידה מרחוק באמצעים דיגיטליים ולמידה בתוך מוסדות החינוך בחצאי כיתות (עד 18 תלמידים בקבוצה). הלמידה תתבצע במתכונת הבאה:
גני ילדים
ילמדו כרגיל 6 ימים בשבוע. צהרוני ניצנים יופעלו 5 ימים בשבוע (בכפוף לאישור הממשלה), בקבוצות ובצוותים קבועים.
כיתות א'-ב'
לימודים יתקיימו בכיתות האם ללא הפרדה או חלוקה לקפסולות, ויפעלו במתכונת מלאה כבשגרה לפחות 5 ימים בשבוע (א'-ה'). צהרוני ניצנים יופעלו 5 ימים בשבוע (בכפוף לאישור הממשלה), בקבוצות ובצוותים קבועים.
כיתות ג'-ד'
ילמדו במוסדות החינוך לפחות 5 ימים בשבוע (א'-ה'), כשהם מחולקים לחצאי כיתות הכוללות עד 18 תלמידים בכיתה.
כיתות ה'-יב'
ישלבו למידה מרחוק עם לפחות יומיים של למידה במוסדות החינוך.
איך החלוקה תתבצע בפועל?
כיתות ג'-ד'
ילמדו בקפסולות של עד 18 תלמידים.
כיתות ה'-ו'
ילמדו בשילוב של יומיים (לפחות 9 שעות) בקפסולות של עד 18 תלמידים ושאר השבוע מרחוק. ייעשה מאמץ שתלמידי ה'-ו' יגיעו למוסדות החינוך יותר מיומיים בשבוע.
כיתות ז'-יב'
ילמדו בשילוב של יומיים (לפחות 10 שעות) בקפסולות של עד 18 תלמידים ושאר השבוע ילמדו בלמידה מרחוק. מעבר בין קבוצות מגמות יותר עד 5 קבוצות לכל היותר.
תלמידי החינוך המיוחד?
הלמידה תתקיים כבשגרה, ללא פיצול ובמשך 6 ימים בשבוע בכל הגילים גם בעת סגירת המוסדות האחרים אם השטח הוכרז כ"איזור מוגבל" או כ"אזור אדום".
איך תומכים באוכלוסיות מיוחדות?
עולים
תרגום המתווים ואורחות החיים ותיווכם על ידי מגשרים וחונכים.
ילדי שילוב
למידה בשגרה במוסד / במוקד החינוכי, גם בעת סגירת מוסדות.
נוער בסיכון וכפרי הנוער
לומדים כבשגרה, גם בעת סגירת מוסדות לימוד.
יהיו מספיק כיתות כדי לחלק את כל תלמידי ה'-ו'?
אם כיתות א'-ד' מגיעות כל השבוע כרגיל לבית הספר ובכיתות ג'-ד' כל כיתת אם מתחלק לשתי כיתות- צפויה מצוקת חדרים בבתי הספר היסודיים. שר החינוך הודיע כי הפתרון הוא שיעשה שימוש בחדרים במבני ציבור סמוכים, דוגמת מוסדות חינוך אחרים או מתנ"סים.
יהיו מספיק מורים בשביל חלוקה לכיתות נפרדות?
על פי מתווה משרד החינוך, ראשי הרשויות, מנהלי מחוזות החינוך ומנהלי בתי הספר קיבלו הנחייה להתחיל לגייס כוח אדם בהליך מהיר ולעשות התאמות לוגיסטיות. כוח האדם יכלול 6,500 מורים חדשים, הרחבת עבודתם של מורים מועסקים וגיוס 6,500 עוזרי חינוך – כוח אדם לא מועסק במשק המתאים למשימה – וכן סטודנטים. לראשי הרשויות ומנהלי בתי הספר ניתנת גמישות מלאה להתאים את ההנחיות של משרד החינוך למקרים פרטיים והתאמה לצרכים הייחודיים של כל מוסד חינוכי. אוכלוסיות ייחודיות יקבלו מענה נקודתי להמשך קיום המסגרות, ללא תלות בשיטת ההפעלה הראשית (בהן: החינוך המיוחד, נוער בסיכון, כפרי נוער וכדומה).
איך מתכוונים להקפיד על היגיינה ומרחק?
משרד החינוך צייד את עובדי ההוראה במיגון אישי משופר. הישיבה בשולחנות תתבצע בשולחנות נפרדים במרחק שני מטר זה מזה בקבוצות המונות עד 18 תלמידים, עטית מסכה הקפדה על חיטוי ידיים וחיטוי כללי של מוסדות החינוך (לרבות כיתות, חצרות ומתקני היגיינה). הרשות המקומית תדאג להכין את המבנה ותשתיות המוסד החינוכי לחזרת התלמידים ללימודים מבחינת ניקיון. פעילות זו תכלול את ניקוי הכיתות, השירותים, המסדרונות, המעקים, הידיות וכל מתקן או אביזר שהתלמידים נוהגים לגעת בהם בשגרת הפעילות הלימודית. בבתי ספר יבוצע בסוף כל יום ניקיון יסודי וחיטוי באמצעות בסיס אלכוהול בריכוז 70%, הכולל משטחים הנמצאים במקומות סגורים (כיתות, אולמות וכדומה) שבהם נוגעים בתדירות גבוהה, כגון ידיות, כפתורים ומתגים, מקלדות, מסכי מגע, מעקות, שולחנות, משטחי עבודה, משחקים ומתקני חצר (מגלשות, נדנדות) בתדירות גבוהה במהלך יום הפעילות. כמו כן, יבוצע ניקיון מספר פעמים במהלך היום בחדרי שירותים, חדר מטבח, משחקים ומתקני חצר ולאחר כל שימוש במקלדות ובמסכי מגע. במהלך השיעור כל תלמיד יישב בשולחן נפרד. אין להעביר ציוד אישי או אחר מתלמיד לתלמיד.
מי צריך לעטות מסיכה?
שימוש במסכות הוא חובה מגיל 7 ומעלה ומכיתה ד' תחול חובה עטית מסיכה בשיעור. בגן הילדים: בשעת פעילות עם הילדים בתוך מבנה הגן אין צורך במסכה לצוות הגן. בשעת פעילות בחצר יש צורך במסכה לצוות הגן.
איך הולך להיראות יום לימודים?
כניסה ויציאה משטח בית ספר: בכל בית ספר יפעלו כל שערי הכניסה. השערים יהיו מפוקחים באופן רציף בהתאם להנחיות האבטחה תוך הנחיית התלמידים להזדהות בכניסתם. בכל שער כניסה למוסד החינוכי יוצב איש צוות, מורה תורן, במסגרת תורנות יומית שתיקבע על ידי הנהלת בית ספר. תפקידו למנוע התגודדות, לפקח על שמירת מרחק, לבדוק שהתלמידים חיטאו את ידיהם בכניסה למתחם ולהפנות ילדים ישירות לתוך הכיתות. הורה או כל אדם אחר לא יורשו להיכנס למוסד החינוכי, אלא במקרה חירום ובאישור המנהל/ת.
הצהרת בריאות: תלמידים לא יורשו להיכנס למוסד החינוכי ללא הצהרת בריאות בחתימת ההורים, לגבי כל אחד מהם. ההורים מתבקשים לדווח, בהקדם האפשרי, אם מחמת אי עמידה בתנאי הבריאות או כל סיבה אחרת, קיימת מניעה להגעה של ילדיהם לבית הספר.
שעת הפסקה: הפסקה בין השיעורים תהיה מדורגת כאשר בהפסקות האוכל תהיה הקפדה על מרחק של שני מטר בין התלמידים ובתי הספר יפעלו להעביר את מרב הפעילות למקומות שמאפשרים מרחק של שני מטר בין תלמיד לתלמיד. אין לצאת למסדרונות, אלא לשם הפסקה, על פי תוכנית הלימודים שנקבעה, כך שכל כיתה תצא להפסקה בזמן שונה בהתאם לתוכנית שתוגדר על ידי מנהל/ת המוסד. הישארות תלמידים בכיתה, אם נדרש, תותנה בהישארותו של מורה תורן בכיתה.
מהלך השיעור: כל כיתת תלמידים תלמד בכיתה הקבועה שלה. לכל תלמיד יוקצה שולחן וכיסא קבוע במרחק של 2 מטרים, ללא תחלופה למעט החלפה בהקבצות ובמגמות.
למידה מרחוק: משרד החינוך נערך לממן תוכניות ניהול וחדרים דיגיטליים, מאגר הקלטות לאומי בו ימצאו הרצאות, מצגות, חומרי עזר ופעולות למידה. יונגשו קורסים דיגיטליים ללימוד עצמי, הרצאות מעוררות השראה וישולבו משחקים חווייתיים לכיתות הנמוכות.
מה עושים ילדים שאין באפשרותם ללמוד מרחוק?
משרד החינוך נערך לספק מחשבים וחבילות גלישה לכ-144 אלף תלמידים ואספקת 64,000 טלפונים למגזר החרדי. בנוסף ישודרגו תשתיות האינטרנט בבתי הספר ויסופקו מחשבים, מקרנים ואמצעי שמע.
מה קורה אם תלמיד או איש צוות חש ברע ביום הלימודים?
במקרה שתלמיד חש ברע, על הצוות החינוכי להפריד אותו משאר חבריו ולדווח מיד להוריו כדי שיגיעו מיד לאסוף אותו. באחריות ההורה לעדכן את בית הספר אם מדובר בתסמינים של נגיף הקורונה ועל המשך הטיפול בילד.
אם איש צוות חש ברע, עליו לסיים את עבודתו, לדווח למנהל/ת ולעזוב את המוסד החינוכי.
מה קורה אם התגלה חולה קורונה בביה"ס?
אם התגלה תלמיד או עובד הוראה חולים בקורונה, בית הספר ייסגר לאלתר ויוכרז כ"איזור מוגבל". כלל, במקומות שיוגדרו על ידי משרד הבריאות כ"אזור מוגבל" לא יתקיימו לימודים. אם תתאפשר הפעלה של מסגרות, יועברו הנחיות מתאימות לרשויות המקומיות ולמוסדות.
על מנהל בית הספר למפות את כל הילדים ואנשי הצוות שהיו במגע עם החולה, להנחות אותם להיכנס לבידוד ביתי ולעדכן את תאריכי הבידוד של התלמיד בבית הספר ובמערכת במערכת פורטל מוסדות חינוך. קבלת הנחיות מפורטות ומענה על החקירה האפידמיולוגית אשר תתנהל על ידי הרופא המחוזי
"אזור מוגבל": אזור שעקב התפשטות מחלת הקורונה בהיקף נרחב באזור או מקום מסוים בישראל, הכריזה עליו ועדת השרים בשעתו בתקנות שעת חירום כאזור מוגבל לכל תנועה וכל פעילות אזרחית וכן הנחיות איסור כניסה לאזור יציאה מחוץ לאזור המוגבל למעט מקרים חריגים.
אזור "אדום" : אזור שהוכרז בעבר כאזור מוגבל ותחלואה גבוהה ותקופת ההכרזה האחרונה לגביו הסתיימה. באזור זה תתקיים פעילות במוסדות חינוך במתווה מצומצם. האזורים המוגבלים ו"האדומים" מפורטים באתר משרד הבריאות – הנחיות שגרה, המתעדכן מעת לעת. האזורים ה"אדומים" בכפוף להנחיות משרד הבריאות.
כמה זה עולה?
לבקשת משרד החינוך, תקצב משרד האוצר את התוכנית ב-4.2 מיליארד שקלים. התוכנית, ובכלל זאת התקציב, תובא לאישור הממשלה. התקציב ייתן מענה ל-4 צרכים מרכזיים:
תשתיות ללמידה מרחוק: לתקצוב מוסדות החינוך, לרכישת תכני הוראה, להדרכות לצוותי ההוראה ולציוד קצה לתלמידים.
כוח אדם: תוספת כוח האדם תכלול את הנדרש לאור פיצול כיתות ג'-ד' לחצאי כיתות, וכן תגבור כוח האדם בעבור כיתות ה'-ו'. תוספות כוח האדם יכללו מורים חדשים, הרחבת עבודתם של מורים מועסקים, עוזרי חינוך – כוח אדם לא מועסק המתאים למשימה וכן סטודנטים.
מיגון והיגיינה: לתגבור מערך הניקיון במוסדות החינוך וכן להצבת עמדות היגיינה וחיטוי.
תמיכה באוכלוסיות מיוחדות: יינתנו מענים ממוקדים לאוכלוסיות מיוחדות ובהן חינוך מיוחד, ילדים בסיכון, קשיים התנהגותיים ועוד.