למרות שרוב הזמן נדמה שהדברים שאנחנו אומרים לילדים שלנו נכנסים דרך אוזן אחת ויוצאים מהשנייה, ושוהים בחלל שם באמצע זמן קצוב ביותר עד שבובספוג וחבריו בועטים אותם החוצה בוולה, מחקר חדש מגלה ששווה להשקיע, כי חלק מפניני החוכמה דובקות בילדים והם ימשיכו לומר אותן כל החיים.
>> לעמוד הפייסבוק "להיות הורים טובים" עשיתם לייק?
בין האמירות השגורות ביותר והפתגמים אותם ממטירים ההורים על ילדיהם, הפתגם שנמצא הכי הכי משפיע ובשימוש הוא: תתאמנו - תצליחו, כך מצאו החוקרים בסקר שמומן על ידי ארגון צדקה בריטי לילדים בשם NSPCC שיצא כעת בקמפיין שמדרבן הורים להעניק לילדיהם פניני חוכמה לחיים. בסקר השתתפו אלפיים איש, ששלושה רבעים מהם הודו כי הם משתמשים תכופות בעצות ובמשפטים אלה אשר למדו מהוריהם. מעניין לגלות שעם הגיל משתמשים יותר בפניני החוכמה, ושמונים אחוזים מבני השישים ומעלה השתמשו בהן תכופות.
עוד ב-mako בית ומשפחה:
לומדים גם מהסבים
הביטויים הפופולריים ביותר, שכיכבו אצל כשישים אחוזים מהנסקרים, היו: אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך, ונסה שוב ושוב, עד שתצליח, וניכר שאלה ערכים שרלוונטיים בילדות בדיוק כמו בבגרות, ובאים להכין את הילדים לחיים, אך הופיעו גם אמרות שנותנות פחות כלים לחיים. 26 אחוז מהאנשים השתמשו במשפט: תאכל את קרום הלחם, הוא יהפוך את השיער שלך למסולסל, ושלושים אחוזים עוד משכנעים את הילדים שאם יאכלו גזר הראייה שלהם תשתפר. ההורים הם המקור הגדול ביותר לפניני חוכמה, ושמונים וחמישה אחוזים מהמשתתפים למדו את הביטויים מאבא ואמא. חמישים אחוזים ציינו גם את הסבים כמקור, ו-28 אחוזים למדו משפטים כאלה מהמורים.
רשימת הפתגמים והאמירות הפופולריים ביותר בבריטניה, על פי הסקר הם:
1. מה ששנוא עליך, אל תעשה לחברך.
2. נסה שוב ושוב, עד שתצליח.
3. נימוסים לא עולים כסף.
4. אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו.
5. דברים טובים מגיעים למי שמחכה.
6. שני מינוסים לא עושים פלוס.
7. העיקר ההשתתפות, לא הניצחון.
8. לעולם אל תגיד לעולם לא.
9. אין זמן כמו ההווה.
10. הדשא של השכן תמיד ירוק יותר.
"אנחנו נכנסים לעידן חדש", אומר מנהל ארגון הצדקה, פיטר וונלס. "יש היום ילדים מרקע ביתי קשה, שהילדות שלהם נשדדת מהם בעקבות המצב. אבל זה לא חייב להיות ככה. הארגון שלנו קיים כבר 130 שנה, ואנו מעוניינים להראות להורים של היום כיצד ניתן, בעזרת פעולות פשוטות, לתת לילדים כלים חיוביים וטובים. למילים יש כח, ולמילות חוכמה יש משמעות והשפעה". הארגון קורא לציבור לחלוק בפניני החוכמה הפרטיות בעזרת תגית #childhoodwisdom ברשתות החברתיות. הקמפיין הזה יובל על ידי סלבריטאים בריטיים שונים שיביאו, כל אחד במדיה בה הוא מככב, את האימרות המשפיעות הללו אל הקהל ויזכירו להורים מילים נשכחות.