בספטמבר הקרוב הבת הגדולה שלי נכנסת לכיתה א', ציון דרך המלווה אצל כולנו בהתרגשות רבה. בעוד שיורשת העצר בביתנו נראית מוכנה ובשלה לגמרי, אצלי מתעוררות אינספור חששות, בעיקר על רקע יחסי הציבור הלא מאוד מוצלחים שמאפיינת את מערכת החינוך הציבורי בשנים האחרונות. אחד הנושאים שאני תוהה לגביהם הוא כמה מקום יינתן במסגרת החינוך גם לערכים חברתיים וב"מקום", הכוונה היא גם למעשים ולא רק לדיבורים על ערכים שפעמים רבות, הם לא יותר ממס שפתיים חסר תוכן.
אם יש מישהו שיכול להרגיע חששות כאלה של הורים, זה דוד גולנזר (42) נשוי ואב לחמישה ילדים "ולעוד 642 תלמידים נהדרים" כדבריו, מורה ומנהל בבית הספר רנה קסין דרכא בירושלים. גולנזר הקים ביחד עם תלמידיו בבית הספר בית קפה שמנוהל ומתופעל על ידי התלמידים. כל הרווחים נתרמים לחיילים בודדים.
"התכנית המקורית הייתה לכנס תלמידים בגילאים שונים למפגש חד פעמי ולבדוק איתם אם היו רוצים לעשות משהו יחדיו", מספר גולנזר, "על אף הגילאים השונים החיבור בין כולם היה מצוין והם החליטו ליצור קבוצה קבועה ונתנו לעצמם את השם 'חנונים, בקטע טוב'. בקבוצה חברים תלמידות ותלמידים (מספר שווה של בנים ובנות) מכיתות ז'-י"ב, שיושבים ודנים בנושאים שונים ביחד, שווים בין שווים".
כפרוייקט הדגל השנה, החליטו התלמידים להקים בית קפה התנדבותי במתחם בית הספר לשימוש את התלמידים והמורים, בשם "קפה קסין". כדי להפעיל את בית הקפה, איתרו התלמידות והתלמידים מקום בבית הספר ששימש בשנים האחרונות כמחסן. הם ניקו אותו, צבעו חידשו, וקישטו.
"בהמשך הם רתמו תורמים וביחד רכשנו מכונות קפה, מקרר, ציוד לקפה, ריהוט, ואפילו קופה רושמת", אומר גולנזר. "התלמידים מפעילים מזה כחודש את בית הקפה, כאשר הכסף שנאסף משמש לתפעול השוטף, והרווחים נאספים לצורך העברתם לחיילים בודדים. לא ככסף, אלא כתרומה של ציוד דרך 'בית גיורא' משם אנו מאמצים מספר חיילים בודדים על ידי משפחות של אנשי סגל והורי בית הספר בשנים האחרונות".
המיזם הפך לפנים הייצוגיות של מערכת החינוך. "לפני כשבוע, הגיעה קבוצת סטודנטים מאוניברסיטת פנסילבניה שהגיעו לטיול וסיור של היכרות עם החברה הישראלית. הקבוצה פתחה את הסיור בארץ במפגש אצלנו. שיחקנו ביחד משחקי חברה ולאחר מכן ישבנו יחד בבית הקפה. כך הפך המיזם לא רק למיזם של פעילות חברתית ואיסוף תרומות לחיילים הבודדים, אלא לחלק מהפנים של מערכת החינוך בפני מבקרים מחו"ל".