הילדים של היום זה לא מה שהיה פעם, וכפי שהלכו הילדים והשתכללו בהתאם לסביבה, כך קרה גם לצעצועים שלהם. צעצוע שאינו גרנדיוזי, מהבהב, מצפצף או מגיב בצורה חכמה כלשהי, נחשב כיום לנחות ופשוט עם. מחקר חדש מחזיר לצעצועים הישנים את כבודם האבוד, וקובע חד משמעית: כמה שהצעצוע פחות חכם, כך הוא יותר מפתח, ויעזור ליצור ילד יותר חכם.
אתגר לדמיון
המחקר, של אוניברסיטת מלבורן האוסטרלית, שפורסם בכתב העת BMC לרפואה ציבורית, בדק קבוצה של 120 ילדים בגילאי 5-12 מבית ספר יסודי במלבורן, שלכולה נתנו לשחק בצעצועים פשוטים כדוגמת דלי וכף, קופסאות, מזרנים, צינורות ספוג ועוד, מול 150 ילדים בני אותו גיל מבית ספר אחר ששיחקו בגן שעשועים מתוחכם בעל המון מתקנים משוכללים. החוקרים מצאו שהילדים ששיחקו בצעצועים הפשוטים ישבו פחות במקומם והיו הרבה יותר פעילים, ביותר מ-50 אחוז, זאת על אף שמגרש המשחקים המשוכלל כלל גם מתקנים כמו מגלשות ומתקני טיפוס. ילדים ששיחקו בחפצים הפשוטים עשו 13 צעדים יותר בדקה מחבריהם, ושיחקו באופן הרבה יותר אנרגטי ואינטנסיבי.
"אנו מאמינים שככל שהמתקנים והצעצועים משוכללים יותר, יש להם נטייה לחנוק את היצירתיות והדמיון, ולהוריד אנרגיה", אומר ד"ר ברנדון הינדמן, מצוות החוקרים. "העובדה שצעצועים פשוטים וזולים יכולים לקחת חלק בשינוי למניעת השמנת יתר לילדים היא משמחת מאוד. כל הצעצועים המתוחכמים של היום עוצבו ויוצרו על ידי מבוגרים, והם לא לוקחים בחשבון תכונות שיש לילדים, שאובדות לנו כמבוגרים. השמנת יתר בילדים היא תופעה גדלה והולכת בימינו, וחייבים למצוא את כל הדרכים לעודד פעילות פיזית בילדים. התוצאות האלה יכולות להיות מיושמות מיד על ידי הורים ומחנכים בכל מקום. אם אנו רוצים ילדים בריאים, עלינו להרחיק אותם מהסביבה המתוחכמת, ולתת בידיהם כמה חפצים בסיסיים וזולים".
"זהו מחקר חדשני", אומרת ד"ר קארן מייג'ורס, פסיכולוגית מצוות החוקרים. "מאחר שכולנו יודעים מהו הנזק הנגרם לילדים מהמסכים והמשחקים הקשורים בהם, לרוב החלופה לפעילות הזו היא לקחת את הילדים לגן השעשועים. עכשיו מתברר שאפילו במתקנים הללו הילדים עושים פחות פעילות גופנית, ושיש חלופות הרבה יותר חברתיות ומפעילות, שלא עולות כמעט כסף. העובדה שהמשחקים יכולים לזוז, הם אינם סטטיים כמו מחשב או מגלשה, לדוגמה, יוצרת שינוי, והעובדה שהם פשוטים מאפשרת משחק יותר יצירתי ומשותף".
"כולנו יודעים, בעולם המקצועי, שכמה שצעצועים הם פשוטים יותר, כך הם יותר מאתגרים את הדמיון, זאת מאחר שהטבע האנושי בנוי לשחק, והוא ימצא, בשלב ההתפתחותי בו מדובר, דרך טובה לשחק. הדרך שימציא הילד תמיד תהיה טובה יותר, ותפעיל אותו טוב יותר מהדרך שמתכנני הצעצועים והמתקנים ימציאו עבורו", מסבירה המלווה ההתפתחותית יעל לוי. "צעצועים פשוטים מעודדים משחק משותף, סוציו-דרמטי, ומשחק משותף תמיד מעודד תזוזה, ומפתח יותר ממשחק עצמאי. הקושי המרכזי הוא לרוב להוציא לילדים את האייפד מהידיים, לנתק אותם מהטלוויזיה והמחשב ולהרים אותם ממקום רבצם. כמה שמתחילים עם זה יותר מוקדם, עדיף. מדובר בחוקים של בית, וכיום חשוב להגביל את הילדים, אם בכלל מאפשרים להם זמן מסכים, באופן מאוד ברור, כי אנו כבר יודעים שמדובר בבריאות שלהם, ואלה שנים מעצבות ומשמעותיות מאוד בהתפתחות, עליהן יבנה הכל".