הגיוון הוא אחד הדברים שמושכים לישראל את מרבית התיירים. יש פה נציגים מכל קצוות תבל, חילוניים ודתיים. אותו גיוון ממש הוא גם זה שמייצר הרבה מהבעיות הקשות ביותר בין האזרחים. חברת "משחקים לעתיד" ביקשה לפתח מוצר שיכניס ערכים של סובלנות לחברה, ואיפה נכון יותר להתחיל מאשר בגן הילדים?

"לפני כשנתיים השתתפתי בהאקתון חברתי שבו התחלקנו לקבוצות שדנו בנושאים שונים. הקבוצה שלי, שזכתה, דנה בנושא הסבלנות הסובלנות וקבלת השונה בחברה הישראלית," מספר גיל פכט, יו"ר משחקים לעתיד. "המוצר עליו חשבנו היה פיתוח של ערכת בובות שתייצג את החברה הישראלית ותשבור סטיגמות להן נחשפים הילדים בישראל מגיל צעיר. הרעיון היה ליצור תמונה חיובית ראשונה אצל ילדים לפני שהם פוגשים בתמונה שלילית. כך לדוגמא, לפני שילד רואה בחדשות ערבי רעול פנים עם בקבוק תבערה הוא יפגוש את נור שאוהבת מדע. או לפני שיראה חרדי הופך פחים במאה שערים הוא יפגש את נעמי."


בשנתיים האחרונות ערכה החברה התייעצות עם עשרות אנשי חינוך, פסיכולוגים ואנשי ציבור. צוות של פסיכולוגיות התפתחותיות בראשות פרופ' מרגלית זיו ליוו את החברה ולאחר סיום גיבוש הקונספט הפדגוגי נערכו שולחנות עגולים אליהם הוזמנו נציגים של כל הקבוצות בחברה הישראלית כדי לשתף ברעיון ולגבש יחד איתם את הסיפור הייחודי של הדמויות. לשבע הבובות הגדולות והמרשימות שנוצרו בתהליך המרשים הן נור, נועם, רומי, גיל, שחר, תום ורונה, והן מנסות לייצג חלקים רבים ככל הניתן מהציבור המקומי. בזכות התהליך, הן אינן סטריאוטיפיות, אלא דמויות עגולות ומעוררות הזדהות. רוסית, ערבית, אתיופית, דתית וחילונית, כשמהשתיים האחרונות יש משני המינים.

בימים אלה עורכים בחברה מחקר בגני ילדים, ובודקים את השפעתן של הבובות, שכבר עלו להדסטארט לגיוס המונים ונהנות מסרטון מקסים בהשתתפותם של מפורסמים שונים, ביניהם מלכת הילדים חני נחמיאס, מאור זגורי ואשת הטלביזיה לוסי אהריש. "אחת השאלות המרכזיות בשיח בנושא הייתה מתי ילדים מתחילים להבחין בשונות בין בני אדם," מסביר פכט. "מחקרים רבים מהעולם ומישראל מראים כי ילדים כבר מגיל 6 חודשים יודעים לזהות הבדלים בין אנשים המדברים שפות שונות וכי תינוקות מגיל 20 חודשים כבר נוטים לשייך אנשים לקטגוריות חברתיות המקובלות בחברה בה הם גדלים. בגילאים מאוחרים יותר רואים כי חלה התפתחות משמעותית יותר של ילדים כלפי אנשים עם הבדלים ברקע אתני, גזע לאום ומעמד חברתי. בגילאי 4-6 ילדים כבר יכולים לפתח עמדות שליליות על פי מה שספגו מהסביבה. ממחקרים אלו ניתן להבין שהמשימה העיקרית היא לנסות להגיע לילד לפני שהוא פוגש את המסרים השלילים. בובות "משחקים לעתיד" מביאות עמן ערך מוסף חשוב וייחודי. מיצוי הפוטנציאל הגלום בהן טמון בעבודה עמן ועם הילדים, בהתאם לעקרונות המקצועיים. זאת בנוסף לכך שהבובות מציגות את השונות בינינו באופן ויזואלי."

"אנחנו מציעים לא רק בובות אלא כלי חינוכי משמעותי למחנכות בבואן לעסוק בסוגיות של סובלנות ורב תרבותיות," מוסיף פכט, ומדווח שהתגובות לפרוייקט משמחות ותומכות לאורך כל הדרך, וכך היה גם כשביקשו ליצור סרטון לפרוייקט. "פנינו אל הסלבס באופן ישיר מתוך הבנה שהם אנשים יחד עם מודעות חברתית גבוהה ואכן צדקנו. הם נרתמו בהתנדבות מלאה לסייע לנו מתוך אמונה מלאה במיזם ובערכים אותם הוא מקדם." נותר רק לאחל בהצלחה.