יכולת החיבור של הילדים אל עולם הדמיון היא טבעית ופשוטה | צילום: אימג'בנק / Thinkstock לפעמים הפתרון הטוב ביותר נמצא לנו ממש מתחת לאף. בתחום הטיפול הרגשי בילדים, בשנים האחרונות יותר ויותר הורים ומחנכים מגלים שהפתרון נמצא למעשה ממש מעל לאף, במח. דמיון מודרך הפך בשנים האחרונות לכלי טיפולי שגור, ומוקיריו מעידים כי מדובר בכלי עוצמתי ליצירת שינוי בחיים, שכל אחד יכול ליישם אותו בבית.
דיאלוג בין הנפש לגוף
"הילדים של היום חיים בעולם טכנולוגי מתקדם בו הם מחוברים למסכי האייפד, האייפון והמחשב", אומרת מירב עזרן אלישקביץ', NLP Master Practitioner , מנחה בכירה בדמיון מודרך, מפתחת גישת M לאיזון והעצמה אישית, ויוצרת הדיסק לילדים: 'קסם של דמיון'. "יכולת ההקשבה פנימה אל תוך עצמם נפגעת מאחר שהקשב נמצא תמיד בחוץ, המרחב בין גירוי לתגובה מצטמצם, יכולת ההתמודדות במצבי תסכול הולכת ופוחתת ופוגעת גם ביכולת למצוא פתרונות יצירתיים בהווה ולעתיד. בנוסף, מרבית הילדים לא יודעים להביע במילים את הרגש אותו הם חווים וההורים לא תמיד מבינים מה עובר על הילד וגם לא תמיד יודעים כיצד לעזור. דבר זה גורם לתסכול וכעסים ויכול להוביל בסופו של דבר לאטימות ואלימות.
הדמיון המודרך עושה שימוש בעולם הדימויים והסמלים ויוצר דיאלוג בין המודע לתת מודע, בין הנפש לגוף. "כיום, מחקרים מדעיים מחזקים ומאשרים את יעילותם של תהליכי דמיון מודרך. בדמיון המודרך אנו משתמשים בשפה של דימויים. נשתמש בדימוי של סלע לייצג משהו חזק, או בתיבת אוצר של אבנים מיוחדות וטובות כשלכל אבן יש צורה שונה וצבע שונה, על מנת להעביר מסר שכל אחד הוא יחיד ומיוחד ולכל אחד המעלות שלו. המסרים שעוברים אל התת-מודע, משפיעים על המחשבה והרגש ויוצרים שינוי התנהגותי".
ישנם שני שלבים קבועים לדמיון המודרך, מסבירה עזרן-אלישקביץ' ומוסיפה כי הדמיון המודרך טוב במיוחד לילדים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז.
שלב ראשון: הרפייה
בשלב הראשון אנו לומדים להרפות את הגוף, להתחבר אל הנשימה, "לשחרר" מחשבות ולהגיע למצב של רגיעה כמה שיותר עמוקה, כשהמטרה היא ליצור קשר עם התת מודע.
שלב שני: הדרכה
לאחר שלב ההרפיה אנו יוצאים למסע על כנפי הדמיון כאשר כל הדרכה מיועדת לנושא מסוים, להקניית ערכים, לפתרון בעיה כזאת או אחרת ומכאן בחירת הסמלים ו/או הדימויים אשר יהיו שזורים לאורך המסע ויסייעו לנו להוביל את המונחה למקום חיובי. ישנן שלל הדרכות שונות שמשרתות פונקציות שונות בהתאם לצרכים הרגשיים של הילד. דימויים בהם משתמשת אלישקביץ' כוללים בועת קסם אליה מכניסים הילדים זכרונות שמחים ומייצרת שקט פנימי ורגיעה, תיבת אוצר בעזרתה לומדים הילדים לקבל את השונה, שטיח מעופף בעזרתו לומדים לשחרר רגשות שליליים, ומגן דוד, שהילדים משתמשים בו לשמירה והגנה על עצמם. ניתן להמציא שלל דימויים שונים, ולהשאיר מקום לדמיון של הילדים.
ברשת ניתן למצוא שלל הדרכות שונות בעברית ובאנגלית ולשאוב מהן רעיונות. הנה הדרכה קצרה לדוגמא:
מצאו מקום שקט ונעים ותנוחה נוחה. הדריכו את הילדים להרפות את הגוף, ולנשום מספר נשימות עמוקות. אפשר לעצום את העיניים. אפשר להשמיע ברקע מוזיקה נעימה.
"דמיינו שמיים כחולים-כחולים מעליכם. שימו לב כמה שהאוויר קריר. שאפו מספר נשימות עמוקות של האוויר לתוך הריאות. שימו לב לדרך שבה האוויר נוגע בגרון שלכם ומנפח את הריאות. כשאתם מביטים למטה אתם רואים מברשת צבע לרגליכם. הרימו אותה ביד. זו מברשת מיוחדת שבעזרתה תציירו את האושר שלכם. ברגע שתתחילו להניף אותה באוויר תראו קשת של צבעים משתרכת אחריה. אתם צובעים את השמיים! הביטו במברשת הזאת מסתלסלת באוויר. השפריצו בעזרתה צבעים. שימו לב שעכשיו יוצאים מהמברשת ציורים. תחשבו מה הדבר הכי שמח שמברשת האושר שלכם יכולה לצייר. המברשת הזאת תצייר רק מחשבות שמחות. כשנגלה ציור שמח שציירתם במברשת, שימו לב לרגשות שלכם כשאתם רואים את הציור. נסו להיאחז ברגשות הטובים כמה שרק אפשר. החזיקו בהם. הם שלכם, ואתם יכולים להישאר בחברתם כמה זמן שתבחרו. אפילו יום שלם".
לאחר ההדרכה יש לחזור לנשימות נעימות, ולאפשר לילד לצאת מהדמיון המודרך בזמנו שלו. הילדים עשויים להירדם בזמן ההדרכה, וגם זה בסדר. לאחר ההדרכה ניתן לשאול את הילד על מה חשב ומה דמיין לעצמו, וכך להתקרב לעולמו הפנימי.
.>> איך משחק של "קוקו" מפתח את הילדים?
>> רוצים כרטיסים למופע לילדים "כח המשאלות"? ספרו לנו מה המשאלה הכי גדולה שלכם כהורים ואולי תזכו