הנושאים שבוחרים הילדים לצייר אינם הדבר היחידי שאפשר ללמוד בעזרתו על עולמם הפנימי ועל מה שמתחולל בנפשם. גם לצבעים בהם הם בוחרים להשתמש יש משמעות. אז ברוח יום העמצאות והדגל, מהי המשמעות של כחול ולבן בציורי הילדים?
כחול: צבע של הרמוניה
בתרבויות שונות יש לצבע הכחול משמעויות ותכונות רבות ומגוונות: לכל אורך ההיסטוריה היה הצבע הכחול צבע בעל כבוד וחשיבות. במצרים העתיקה ייחסו לו סגולות של מגן מפני כוחות הרשע, ולכן נהגו הפרעונים ללבוש בגדים בצבע זה. בהודו מסמל הצבע הכחול את התבונה האלוהית ואת עיקרון היצירה של היקום. בעולם בעלי החיים, נפגוש את החרדון בעל ה'ראש כחול' שנוהג לשנות את צבעו לכזה בתקופת הייחום, וגם את הקרפדות שמזהות כל משטח כחול כמקור מים, וממהרות לקפוץ אליו בשעת סכנה. בקרב אפרוחים מבוייתים מעורר הצבע אמון, והם נוהגים לצעוד בעקבות 'הדמות הכחולה'. בארה"ב בעיקר, מקובל לצייד כלה לפני חתונתה באביזר כחול כסמל לאהבה נצחית, ובאנגלית מזוהה המילה blue עם עצבות ודכדוך, ומכאן המקור לשמו של הזרם המוסיקלי 'בלוז'.
בישראל זכורה 'החולצה הכחולה' כסמל למעמד הפועלים ולנוער העובד והלומד. כיום, יש הממליצים ללבוש חולצה בצבע זה לראיונות עבודה בשל האפקט המרגיע של הצבע והשפעתו על המראיין. לכחול, אם כן, יש השפעה מרגיעה על מערכת העצבים. חשיפה אליו גורמת להאטת קצב הנשימה וירידת לחץ הדם. רבים מתייחסים לכחול כסמל לשלווה מוחלטת, ולנטייה לרגישות ולהיפגעות בנקל.
הכחול בציורי הילדים: בעיני הילדים הצבע הכחול הוא בראש ובראשונה 'צבע של בנים', למרות שאני מכירה גם כמה וכמה בנות שמעזות לאהוב גם את הצבע הזה. בציורי ילדים יסמל הצבע הכחול נינוחות והתנהלות רגועה. ביחסיהם החברתיים יחפשו 'הילדים הכחולים' את השקט וההרמוניה, וינהלו עם סובביהם תקשורת נעימה ובטוחה. במשפחה הם דורשים הסברים הגיוניים ומסרבים לקבל תשובות נוסח: ''כי ככה אמרתי וזהו!''. 'ילד כחול' הוא ילד שזקוק להסברים, ורצוי הסברים הגיוניים. כאלה שמשתפים אותו במהלך העניינים מאחורי הקלעים. ילד שמשתמש הרבה בכחול הוא ילד בעל עולם פנימי עשיר ומגוון, אך חשוב לו לבטא את עצמו ואת רצונותיו. בשימוש מופרז בצבע זה תהפוך התקשורת הנעימה לתקשורת קרירה, מרוחקת ומאופקת.
עוד כתבות בערוץ בית ומשפחה:
מה ילדים יכולים לעשות בעצמם בכל גיל?
פענוח ציורי ילדים: איך מגלים קשיים בעצמאות?
בגן, במטבח ובזמן משחק: איך מעודדים ילדים לעצמאות?
לבן: מצוקה או איזון?
מאחר שלרוב מציירים על דף לבן, ילדים ממעטים להשתמש בצבע הלבן כצבע. ההתייחסות שלפנינו היא ללובן הדף, כשהלבן הוא בעצם הרווחים שבין הצבעים המצוירים.
הלבן בציורי הילדים: בציור שמוצג כאן ניתן לראות שימוש שאינו חיובי בצבע הלבן. הילדה שציירה את הציור הזה כמעט ולא מציירת, היא משאירה את רוב הדף בלובן שלו. הדמויות עומדות במרכזו והן תלושות, ללא קרקע וללא כל סביבה לתפקד בתוכה. לכן, אחת המשמעויות השליליות של הצבע הלבן קשורה לתחושות של אובדן ובדידות. הלבן שמופיע בציורים יכול לסמל קושי חברתי של הילד, או קושי לבטא את עולמו הפנימי. ציורים 'לבנים' הם ציורים של ילדים שחוששים לבטא את עצמם על הדף כמו גם בסביבת חייהם. הם מציירים אלמנטים קטנים בקווים רועדים ומשאירים את רוב הדף לבן וריק מצבעים ומחיוניות של ילדות.
כאשר הצבע הלבן מופיע באופן מאוזן בציור, ניתן לתת משמעות חיובית והפוכה. ילדים שמשאירים בציור שלהם גם איזורים ריקים יהיו ילדים יותר מאוזנים מבחינה חברתית. הם יודעים להביע את עולמם הרגשי הפנימי, אבל יודעים גם להיות קשובים לסביבה. הם יודעים להיות חלק מקבוצת הגיל שלהם אך גם יודעים כיצד שלא להיגרר ולאבד את עצמם.
לסיכום, בדיוק כמו בדגל שלנו ובדגלים אחרים, הסוד הוא בשילובים. שימוש בצבע מסוים אחד, יעיד תמיד על עמדה צרה ומצומצמת יותר מבחינה תפקודית ורגשית, וככל שקיימים שילובים מעניינים וצבעוניות מגוונת, כך גם מתרחבת העמדה הרגשית והתפקודית של הילד.
* מיכל וימר היא תרפיסטית בהבעה ויצירה, מומחית לפענוח ציורים וכתבי יד של ילדים, בני נוער ומבוגרים, ומחברת הספר "המדריך השלם לפענוח ציורי ילדים".