נדמה שהיום, יותר מתמיד, אנגלית היא חלק מהיומיום של כולנו מגיל אפס. אם בעבר הורינו יכלו לדבר מעל ראשנו באנגלית עד גיל 8 לפחות מבלי שנבין מילה, היום הם צריכים להתאמץ הרבה יותר. בעידן שבו ילדים בכיתה ג' הם כבר גיימרים מקצועניים או מנהלים את העולם ביד רמה בטיקטוק, התחושה היא שכולנו דוברי אנגלית מגיל אפס. אבל אל תתלבלבלו, זו רק תחושה כללית.
"שיטות הלימוד בישראל בכיתות הנמוכות (ב׳-ז׳) לא ממש השתנו בעשורים האחרונים, השיטה היא דידקטית ולימודית - חוקים, דקדוק ורשימות בלתי נגמרות של אוצר מילים שבסופו של דבר הילדים משננים כדי לא לטעות באיות או בפירוש, מאשר להבין איך לחבר מהם משפטים ושיח", אומרת לנו נועה פרץ, מורה לאנגלית מרחובות, מלמדת את השפה בעשור האחרון והיא עצמה דוברת אנגלית שפת אם. "אין ממש שינוי בשיטות הלימוד, יחד עם זאת, העולם השתנה לחלוטין – החשיפה לאנגלית גדולה יותר מבעבר אודות לאינטרנט ולרשתות החברתיות, ואין תיאום בין מה שקורה מחוץ לכיתה לדרך הלימוד".
הילדים של היום חשופים לאנגלית דרך טיקטוק/יוטיוב/נטפליקס ועדיין מתקשים לנהל שיחה. מדוע?
"סרטוני ילדים באנגלית ביוטיוב, מכוונים ברובם לדוברי אנגלית ורק במקרה אם ישנה מילה שתחזור על עצמה, הילד באמת ילמד ויפנים אותה. לימוד שפה צריך להיות מובנה, אסטרטגי ומכוון. במקרים רבים בגלל שאין סינכרון בין הנלמד בכיתה לעולם החיצוני, כמו הרשתות שצוינו, הילדים נתקלים בהמון שפה, וללא הכלים להכיל או להבין אותה באמת, מה שיוצר פער בין הרצוי למצוי וככה הם בסופו של דבר מגיעים לחטיבה ולתיכון".
אז מה הפתרון? מורה פרטית מכיתה א'?
"בהינתן מצב שמערכת החינוך תדע לייעל ולשנות מרכיבים מהותיים בשיטת הלימוד ולנסות לתת לילדים כלים טובים יותר, הן בקליטת שפה ובשימוש יומיומי, אין באמת צורך בעזרה חיצונית כמו מורה פרטי. כמו כן, המבחנים נשארו כפי שהם ותואמים לשיטת הלימוד הנוכחית. אישית אני מאמינה שלא צריך בכלל לבחון ילדים בכל הקשור לשפה, כי אין דרך יחידה להגיד או לדבר, והמבחן גורם להם לחשש וחרדה מלטעות, אלו לבטח לא תורמים לביטחון האישי של הילד בכל הקשור לדיבור ורכישת שפה, הלכה למעשה".
אז מה כן? לדברי פרץ, חשיפה מוקדמת היא דרך מעולה לקליטת שפה נוספת, אולם חשוב גם לדעת איך לעשות זאת. פרץ, בת למורה לאנגלית ומאבחנת דידקטית, מסיימת בימים אלו את לימודיה בספרות ובלשנות אנגלית באונ׳ בר-אילן ובעזרת צוות מומחים, בין היתר, כותבי ׳רחוב סומסום׳, ׳פרפר נחמד׳ ויוצרי הבובות המובילים בישראל, יצרו וערכו את הסדרת האינטראקטיבית Noa & Biscuit במטרה ללמד ילדים לדבר את השפה האנגלית כשהם בגיל האידיאלי ביותר לרכישת שפה באופן טבעי.
"הסדרה מיועדת לילדים מגיל 3 על מנת שישמעו וכבר יעשו שימוש מעשי במשפטים ובמילים, כך שיגיעו עם סט כלים רחב יותר ללימודים בבית הספר ויתרה מכך, ירכשו ביטחון לדבר את השפה מחוצה לו".
איך הגעת לכתיבת סדרה לילדים?
"רציתי ליצור שינוי באופן שבו מלמדים ילדים אנגלית. בביה"ס. היום כאמור ילדים מגיעים לכיתה ג' ובשנה אחת מתבקשים ללמוד גם אוצר מילים, גם קריאה וגם כתיבה. השיעורים באנגלית, לרוב, מתקיימים בעברית, ולמעשה, יש יותר דגש על פתירת קטעי קריאה ושאלות (unseen) מאשר על דיבור השפה. בסוף יוצא מצב שילדים אולי יצליחו לקלוט מעט אנגלית אך בסופו של דבר חוששים לדבר, וזה מה שרציתי לשנות".
באיזה אופן השינוי מגיע לדעתך באמצעות הסדרה?
"לימוד שפה צריך להיות מובנה, אסטרטגי ומכוון. למשל בסדרה שיצרתי אנחנו פונים לקהל שאינו דובר את השפה (non-speakers), ודואגים שהילדים ישמעו את אותן המילים והביטויים שוב ושוב, בהקשרים שונים. הרעיון הוא ללמד את הילדים לחשוב באנגלית. בבית הספר, ילדים לומדים את האנגלית מול העברית, תמיד יש מילה באנגלית ופירוש בעברית, ולכן, כשהם נאלצים לדבר את השפה באופן שוטף הם נתקעים - בראש שלהם הם כל הזמן צריכים לתרגם את מה שהם רוצים להגיד מעברית לאנגלית. כדי שילד ידבר באופן טבעי ואוטומטי, המחשבה הראשונית צריכה לצוץ באנגלית, ואחרכ, המילים פשוט 'מתגלגלות' באופן טבעי החוצה".
איך זה בדיוק קורה?
"באמצעות חשיפה רציפה לשפה. הסדרה עצמה מדוברת באנגלית בלבד ובאמצעות לימוד ביטויים ולא מילים בודדות. אנחנו לא נלמד את המילה "girl",אנחנו נלמד "i am a girl". כך שילדים לאט לאט מפנימים תבניות ודקדוק טבעי, ולא צריכים להתאמץ ולחשוב איך אומרים כל דבר".
שינון לא עובד. חוויות כן
דרך נוספת לגרום לילד לקלוט את השפה, אומרת פרץ, היא באמצעות הפעלת כל החושים בעת תהליך בלמידה. "נניח שהילד שלכם עכשיו יושב מול רשימת מילים שהוא צריך לשנן, והוא נתקל בצמד המילים : 'magic trick', והוא מתחיל להגיד לעצמו - פעלול קסם ומנסה לזכור ולשנן. לעומת זאת, הילד שלכם נתקל באחד מהפרקים שלנו בסיטואציה בה ביסקיט, הכלבלב השובב, חושב על כובע קסמים, מחזיק מטה קסם ומנסה לעשות פעלול קסם ולשלוף משהו מן הכובע תוך כדי שהוא אומר -let's do a magic trick! הילד שלכם, באופן טבעי ואינטואיטיבי לחלוטין, יפנים את המשמעות של magic trick, אפילו אם ישמע את זה רק פעם אחת! למה? כי הוא רואה את המשמעות של המילה בסיטואציה אמיתית, סיטואציה מבדרת שמצחיקה אותו, שמעוררת רגש ולכן, ההפנמה פה היא משמעותית. הסדרה שלנו בעצם נותנת לילדים לחוות את השפה, ולא ללמוד את השפה".
החוקרים והבלשנים הגדולים ביותר שעוסקים בלימוד שפה שנייה מסכימים על דבר אחד: הדרך היחידה ללמד ילדים שפה זרה, היא לגרום להם לשכוח שהם מקשיבים לשפה זרה. רק כאשר הם נעשים מעורבים בעלילה ובסיפור מולם והלמידה הופכת להיות לא מודעת, רק אז הם באמת מפנימים את השפה. "בסופו של דבר, אין לנו זמן לחשוב או לתכנן את מה שאנחנו רוצים להגיד. שיחה היא פינג פונג- מישהו אומר משהו, אתה עונה בחזרה. וכדי שלילדים שלנו תהיה יכולת אוטומוטית וטבעית כזו, הם צריכים להפנים את השפה באופן טבעי ולא מודע. הם לא צריכים להתאמץ לזכור וללמוד דברים, הם פשוט צריכים להיחשף, לחוות, לשחק, לשיר ולהיות באינטראקציה עם השפה-וזה מה שהסדרה שלנו נותנת".
"ככל שהילד ילמד את השפה בצורה מקיפה, מקצועית ואינטנסיבית יותר, כך הלימוד יהיה יעיל יותר", טוענת ד"ר ריבי כרמל, מרצה במחלקה לאנגלית בסמינר הקיבוצים, עם התמחות בגיל הרך. לטענתה, לימוד שפה יהיה אפקטיבי בחשיפה מוגברת לצד מורה מקצועית שיודעת להעביר את החומר בצורה חווייתית ומקצועית וכמובן שהשיעורים צריכים להתקיים במשך כמה ימים בשבוע ולא רק טפטוף של חמישים דקות בשבוע. אין למידה אפקטיבית ללא השקעה רצינית בנושא". לצד זה, בקרב הגיל הרך במיוחד, מסכימה כי חשיפה לשפה האנגלית כמה שיותר ובכל מקום – בין אם בשירים, בטלוויזיה או בשאר האמצעים, יכולה בהחלט להועיל להכיר ולהתוודע לשפה".
רוצים לחשוף ולהכיר לילדים שלכם את השפה האנגלית מגיל צעיר? הנה כמה טיפים ששווה לאמץ, לפי נועה פרץ.
- חשיפה יומיומימת ורציפה: תנו לילד לשמוע אנגלית באופן רציף ויומיומי.
- זיכרון רגשי ומוטיבציה – "ילדים צריכים ללמוד דרך דברים שמסקרנים, מערבים ומעניינים אותם. בסדרה 'נועה וביסקיט' יש דגש על עירוב מספר חושים בתהליך הלמידה, על חיזוקים חיובים ותחושת הצלחה ועל הפעלה אקטיבית של הילדים - כל אלה גורמים ללמידה להיות משמעותית ועמוקה".
- חזרתיות – חזרו על מילים וביטויים שוב ושוב. בצורה כזו הילד לומד והמסר מוטמי באופן משמעותי ולטווח הארוך.
- ביטויים ומשפטים, לא מילים בודדות - להבדיל מהאופן שבו מלמדים ילדים בביה"ס, מומלץ לשלב מילים בתוך ביטויים. לא רק apple. אלא - this is an apple, כדי שהילדים יוכלו ללמוד באופן טבעי את הניואנסים ותבניות המשפט ויוכלו לדבר בצורה שוטפת וקולחת.
- אינטראקציה – "הילדים חייבים להיחשף לתוכן אינטראקטיבי שמערב ומפעיל אותם, כדי שהם בעצמם יתחילו להתנסות בדיבור השפה. לאורך הסדרה נועה וביסקיט 'מדובבים' את הילדים, דרך שירים, חידות ומשחקים, ומתרגלים את יכולות הדיבור שלהם בצורה חווייתית".
מוזמנים ללחוץ כאן לצפייה בפרק אחד במתנה