נראה שכולנו, ללא יוצא דופן, היינו רוצים שילדינו ישגשגו בלימודים ושיבינו בקלות את מקצועות הליבה. שהאינפורמציה הזו, של שפה, חשבון ומדעים, פשוט תזנק להם לתוך הראש בקלילות, אבל לרוב זה לא המקרה. חוקרים תוהים כבר זמן רב למה עבור ילד אחד קלה המלאכה ואחרים מתקשים, ומחפשים משתנים, מעבר למנת המשכל המולדת, שיתנו רמז. מדברים פעמים רבות על ההבדלים ברקע הסוציו-אקונומי, בכמות זמן האיכות עם ההורים, בכמות השינה שהילדים זוכים לה בלילה, ועוד. עכשיו מגיע מחקר מעניין שעלה על משתנה אחד לא צפוי.
על פי המחקר של אוניברסיטת בריטיש קולומביה, שבחנה את השיגיהם של מאה אלף תלמידים קנדיים, וחיפשה למצוא קשרים בין הצלחותיהם האקדמיות לבין הדברים שלמדו. הקישור החזק ביותר שמצאה, וגם המעניין מכולם, היה בין הצלחה בחשבון, מדעים ושפה, לבין לימודי מוזיקה. תלמידים שלמדו מוזיקה, ובייחוד אלה שלמדו נגינה על כלי, הצליחו יותר בלימודים.
החוקר פיטר גוזוסיס מאמין שתלמידים בעלי הישגים גבוהים במיוחד במוזיקה, ושמתייחסים אליה כאל גורם משמעותי בחייהם, מצליחים ביותר, ומוזיקה ווקלית פחות אפקטיבית. החקורים מסייגים ואומרים ששיעורי כלי הם דבר יקר, וההתמדה בהם דורשת שקדנות והתגברות על מכשולים, תכונות שהן תמיד מועילות באשר להישגים אקדמיים. לימודי מוזיקה מחוץ לשעות הלימודים הם גם דבר יקר, והחוקרים סוברים שאולי גם לכך יש משמעות בהצלחה הלימודית, מאחר שמדובר בילדים ״מושקעים״ יותר, בעלי יותר אפשרויות ותמיכה.
החוקרים לא הסתפקו במציאת הקשר וערכו גם ניסוי: הם דרשו מהילדים ללמוד קטע אינסטרומנטלי. התלמידים שהצליחו במשימה, וניגנו את הקטע כעבור שנתיים היו ברמה של שנה אקדמית מלאה מעל לדרישות הגיל שלהם במקצועות המוזכרים מלאה. ״ההסבר שלנו לתופעה הוא שלימוד כלי ונגינה אלה דברים שדורשים זמן, אימונים, קואורדינציה, הקשבה ויכולת לשתף פעולה ולנגן בקבוצה,״ אומר גוזוסיס. ״כל חוויות הלימוד האלה יכולות לשפר את יכולותיהם הקוגניטיביות של הילדים ואת המיומנויות שלהם, וגם את יכולת הלימוד העצמית שלהם.״
מעניין שהמחקר הזה פחות מסתדר עם כל אצולת הרוקנ׳רול העולמית, אבל עולם המוזיקה הקלאסית דווקא כן משופעת באנשים משכילים שלמדו במוסדות אקדמיים גבוהים. ״בשורה התחתונה מצאנו שכדאי לדחוף את הילדים לנגינה, וגם לשבת עליהם ולדאוג שהם יתאמנו וישתפרו ויגיעו להישגים. נראה שאם יעשו זאת, הסיכויים שגם הישגים אחרים ימהרו להצטרף, גדולים.