הרגע המרגש הגיע. עזבו את זה שהחופש הגדול מגיע לסיומו עוד מעט (שזה לכשעצמו אושר עילאי עבור לא מעט מאתנו), הרי שהריגוש הגדול הוא ההתאקלמות המחודשת במסגרת. זה בכלל לא משנה לאיזה כיתה הם עולים, השנה החדשה וסימני השאלה שעומדים בפתחה כמו למשל מי תהיה המורה, איך יהיו הציונים, כמה עומס יהיה וכו' מנקרים בראש ומבלבלים את הבטן. מלבד ההחלטות ה"גורליות" של בחירת בית הספר שבו ילמדו הילדים, ישנן החלטות לא פחות חשובות שמשפיעות גם הן על איכות הלמידה, ובכלל על חיי היומיום של הילדים. מה חשוב לעשות רגע לפני שמתחילים הלימודים?
בחירת כיסא ושולחן כתיבה
הילדים (וגם אנחנו) יושבים היום יותר ויותר שעות מול המחשב, לכן חשוב מאוד שהישיבה תהיה נכונה על מנת למזער את הנזקים לגוף.
* כדאי לבחור בכיסא ארגונומי בעל ידיות מתכווננות, יכולת התמרון של הידיות חשובה מאוד לתמיכה בזרועות, ובעיקר על מנת למנוע עד כמה שאפשר את הכאב במפרקים. למעשה, היד צריכה להיות בזוית ישרה בעת הכתיבה, ולהיות מונחת על השולחן או משענות הידיים מבלי שייוצר מתח בכתפיים.
* לגבי השולחן, עדיף כזה שיאפשר פינת עבודה (כתיבת שיעורי הבית) ופינת מחשב. יש שולחנות שנפתחים וכך חוסכים מקום לשולחן נוסף.
* בעת הישיבה, הגב התחתון צריך להיתמך בגב הכיסא ושיווצר רווח של 3 ס"מ בין הברכיים לקצה המושב.
בחירת מחשב
לפני שאתם ניגשים לקניית מחשב, כדאי להחליט אם תרצו מחשב נייח או נייד. פתרון נוסף הוא מחשב ביתי שמוטמע בתוך המסך (All In One), דבר המהווה פתרון אסתטי לבית.
"בחירת המחשב תלויה בגיל הילד, בנוחות שלו ובטולרנטיות של בית הספר לעבודה עם מחשב בשיעור", אומר אלי חזן, מנהל תחום המוצרים בלנובו ישראל, "ילד שמשחק במחשב מגיל צעיר, יהיה לו קל ומהיר יותר להתאקלם לעומת ילד שפחות רגיל לעבוד בסביבה כזו. היום יש מנעד מחירים רחב של ביצועים, צורות, גדלים, משקלים ועיצובים, מה שאומר שהצרכן הביתי לא צריך להתפשר, כמובן בהתאם לתקציב שלו".
אם הילד שלכם עולה לכיתה א', אל תמהרו לקנות לו מחשב לפני שתבינו עבור מה הוא הולך לשמש. הצורך הלימודי במחשב עולה בעיקר בכיתות ה'-ו' ואילך. גם אז, חשוב לברר עם הילד האם הוא צריך את המחשב כדי לעבוד איתו ללימודים או למצוא חברים חדשים בפייסבוק, שהרי במקרה כזה בוא המטרה היא בעיקר גלישה, ולכן ניתן להסתפק במחשב בסיסי וזול.
החל מגילאי חטיבות הביניים, יש צורך במחשב סביר שיאפשר עבודה בסביבת אקסל, וורד, פאוור פויינט ואינטרנט. משקל המחשב הממוצע הוא 2.3-2.5 ק"ג. המעבד אמור להיות איי 3 או איי 5 וגודל הזיכרון 4 ג'יגה או לכל היותר 8 ג'יגה.
וודאו שתהיה לילד אפשרות להשתמש בעכבר חיצוני, שלרוב נוח יותר מאשר טאץ' פאד. אך זהו גם עניין אישי וייתכן שלילד יהיה יותר נוח עם טאץ' פאד ו/או מסך מגע. גודל מסך הוא פונקציה של משקל ומחיר, וגם כאן זהו עניין אישי ולכל אחד מתאים משהו שונה. כיום קיימים גם מסכים ללא מסגרות כך שהמשתמש יכול להרוויח אינץ' מסך נוסף, מבלי שיושפעו לרעה כובד וגודל המחשב.
בעת השימוש במחשב, חשוב כמובן שההורים יסננו וינטרו את התכנים לגילאים הצעירים, ויעקבו לראות שהשימוש מותאם לגיל הילד.
ומה לגבי הדגם? חזן מציין כי במשפחת ה YOGA של לנובו המסך מתהפך 360 מעלות והופך לטאבלט ומגיע מ-11 אינץ' עד 15 אינץ'. הגרסה היוקרתית היא היוגה 900 בעיצוב דק ומשקל קל, אך לתלמידים מתאימים יותר הדגמים יוגה 300 - 11 אינץ' ויוגה 500 - 15 אינץ' בעיקר מבחינת המחיר. יש דגם MIIX שהוא למעשה טאבלט ווינדוס שמתחבר למקלדת פיזית, הוא קצת מקדים את זמנו בשוק ומתאים לתלמידים שאוהבים גאדג'טים, ומתאים לשימושי וורד ואקסל לצד גלישה ומשחקים.
עבור מי שתקציבו נמוך יותר, יוכל להסתפק בסדרת 100 – 15 אינץ' דגם פשוט שאין לו פיצ'רים מיוחדים אבל הוא עושה את העבודה. "אל תתפתו לקנות מחשב ממותג לא מוכר, או יבואן מקביל שאין לו שירות בארץ", מדגיש חזן, " אורך החיים הממוצע של מחשב הוא כשלוש שנים, גם אם תיאורטית אפשר להמשיך לעבוד איתו, השוק נע קדימה והטכנולוגיות מתקדמות ורצוי להתחדש. חשוב שתוכלו לקבל שירות עבור המחשב שברשותכם, במידה ובמשך השנים נתקלתם בתקלה כלשהי ולכן חשוב שהמחשב יהיה של חברה ידועה שיש לה שירות בארץ".
תכנון סביבת הלימודים
*חשוב מאוד שסביבת העבודה של הילדים תהיה מוארת נכון. מקור האור בין אם מדובר בחלון או מנורה צריך להגיע מהצד. עד כמה שיתאפשר, עדיף תמיד שהתאורה תהיה יותר טבעית. אך אם אתם נאלצים להתפשר על תאורה מלאכותית עדיף להשתמש בנורה שאינה מתלהטת.
* פנו את השולחן והמדפים מפריטים מיותרים. סביבה נקייה וסטרילית תתרום לתחושת רוגע ותשפיע לטובה על חוויית הלמידה.
* אמצו את הסגנון המינימליסטי, מיינו את כל הפריטים בחדר הילדים, היפטרו מכל מה שמיותר, ומצאו מקום אחסון לכל מה שנשאר, את הפריטים שבהם הילד משתמש לעיתים קרובות יותר, אחסנו במרחק נגיעה, ואת אלו שהשימוש בהם פחות תכוף אחסנו במדף גבוה יותר.
* כדאי להקצות מקום קבוע לילקוט, שם הילד יניח אותו בכל יום כשהוא חוזר מבית הספר. ההרגל הקבוע הזה יקל עליו את ההתארגנות.
בחירת תיק
מעבר להתמודדות של הילדים עם המסגרת הלימודית והחברתית, הם מתמודדים עם עומסים שנמצאים גם על הגב שלהם. כשמעמיסים על גב הילדים תיק כבד מדי, הדבר עשוי לגרום לנזקים.
* משקל הילקוט לרבות תכולתו, חייב להיות מותאם למבנה גופו ולחוסנו הגופני של התלמיד (בכיתות א'-ו'), ובכל מקרה לא יעלה על 15% ממשקלו של הילד, על פי ההמלצה של משרד התמ"ת.
* בשנים האחרונות משווקים את "תיק הטרולי" כפתרון לבעיית משקל התיק, אך למעשה הדבר מייצר הליכה עם חצי גב מסובב לאחור, יציבה שאינה אידיאלית לילדים, מה גם שהעובדה שהם לא נושאים אותו על גבם יכולה להוות תירוץ לסחוב ולהעמיס יתר על המידה.
* רצוי לארוז רק את החפצים וחומרי הלימוד הנחוצים, ולא לדחוס לתיק דברים נוספים.
* את הפריטים הכבדים ארזו בתחתית התיק.
* בעת הקנייה, שימו לב שהרצועות מרופדות ורחבות, שהילקוט לא כבד, שהתפרים סגורים מבפנים, שיש מחזירי אור בחזית ושהרוכסנים נפתחים ונסגרים בקלות, (עדיף שיהיו אלה רוכסנים מפלסטיק ולא ממתכת). אמור להיות פתרון לגשם, כמו למשל כיסוי חיצוני.
* הניחו חפצים שטוחים בחלק הצמוד לגב בכדי למנוע מבליטות ללחוץ להכאיב.
* הנחו את הילד תמיד להשתמש בשתי רצועות הכתף.
בחירת חוג
אז נכון שחוג הוא לא מצרך חובה, ובכל זאת - אם הילד מעוניין ויש לכם היכולת - הנה כמה דברים שכדאי לקחת לתשומת לבכם.
* חשוב שההחלטה תהיה משותפת להורה ולילד ושהחוג הנבחר יהיה קשור לנטיותיו הטבעיות והכישורים הטבועים בילד ולא למשל למימוש הפנטזיות של ההורה.
* צריכה להיות התאמה בין דרגת הקושי והגיל למסוגלות הילד, שלא יהיה קל ומשעמם ומצד שני לא קשה מדי ומתסכל, איפשהו באמצע, מאתגר וכייפי.
* אל תציפו את הילד בכל האפשרויות שיש, צמצמו אותן ל-4-5 אפשרויות והציעו אותן לילד, ותנו לו לבחור מתוכן.
* כאשר מדובר בילד שקשה לו להתמודד עם תסכולים, נסו להציע לו חוגים שידגישו את החוזקות שלו ושאלמנט התחרותיות שלהם הוא לא דומיננטי.
* אם הילד כלל לא מעוניין בחוג, אל תכריחו אותו. אפשר להמליץ לו לנסות או להביא חבר טוב שלו לשיעור נסיון משותף, אבל זו באמת לא חובה.