אנגלית היא לא "עוד שפה", היא השפה שתפתח לילדכם מכלול אפשרויות עכשיו ובעתיד: ממשחקים אינטראקטיביים עם חברים ועד השגת המשרה הנחשקת - הכל מתחיל ביכולת לדבר, לקרוא ולכתוב בצורה נכונה בשפה האנגלית. אבל בתקופה זו, כשהקורונה שולטת בסדר היום, בתי הספר יותר נסגרים מאשר נפתחים, ואיכות הלימוד של הילדים נפגעת. זה הזמן לקחת את השליטה חזרה לידיים שלכם ולקבל שני יתרונות חשובים: הראשון הילד שלכם ידע וירגיש בנוח לדבר אנגלית והיתרון השני הוא זמן איכות של כיף עם הדבר הכי יקר בבית – הילד שלכם!
להתחלה קלה, לפנינו מספר טיפים קלים ליישום ומותאמים לשלבי הלימוד השונים של הילדים, שקיבלנו ממירי וייסלר, מורה לאנגלית ומאבחנת דידקטית ומפתחת ערכות Funglish ללימוד אנגלית:
שלב החשיפה השמיעתית לשפה - גילאי שנתיים עד כיתה א'
בגילאים אלה המח גמיש ומאפשר לילדים לקלוט בקלות מילים ושירים. בנוסף, אלמנט החיקוי משמעותי ביותר בגיל זה. ואנו ננצל את שני הנתונים הטבעיים הללו באמצעות חשיפה של הילדים למשפטים קבועים ושימושיים מחיי היום יום. אני ממליצה לחזור עליהם כמה פעמים ביום לאורך שבוע, עד שהילד מחקה אתכם ואומר ויודע את המשפטים היטב. שבוע לאחר מכן, תרגישו חופשי להוסיף מילים ומשפטים חדשים. אפשר להתחיל עם: Good morning, Hello, I'm hungry, I'm happy
שלב תחילת לימוד האותיות - ראשית קריאה וכתיבה - כיתות ב', ג', ד'
זהו השלב המרגש והכי חשוב, בו הילדים שלכם ירכשו את תשתיות הבסיס. אנו נכיר לילדים את אותיות ה-ABC ואני ממליצה לשים לב לדגשים הבאים:
- הקפידו שהילדים יכירו את הסדר הנכון של האותיות, אני ממליצה להשמיע להם ולשיר יחד את שיר ה- ABCD או לדקלם ולתת להם מנגינה.
- הציגו לילדים את אותיות הניקוד באנגלית (a,e,i,o,u) והסבירו להם, כי אותיות הניקוד בשפה האנגלית הם בדיוק כמו סימני הניקוד בעברית שהם מכירים (קמץ, חיריק, פתח, סגול...) ולכן אין להם מגוון רחב של צלילים כמו לעיצורים ברגע שילד מבין את ההבדל בין צלילי העיצורים והתנועות, הוא יבין בהדרגה את מגוון הצלילים של העיצורים בשפה. כך לדוגמא: האות B יכולה להיות בצלילים הבאים: בְ (שווא), בֵ (צירה), בִי (חיריק), בֹ (חולם), בּ (שורוק). לעומת זאת, לאות A יש רק שני צלילים כי היא אות ניקוד: אַ (פתח), אֵ (צירה).
- למדו את הילדים כי בשפה האנגלית יש 44 צירופי אותיות (tion, ck, sh) שיוצרים צלילים רבים. חשוב לשים דגש מיוחד על נושא זה ולהקנות לילדים את השילוב והשליטה בצלילי 26 האותיות ובצירופי האותיות היות והוא מהווה תנאי הכרחי להבנת הנקרא.
- העשירו את אוצר המילים של ילדכם עפ"י נושאים, כגון: צבעים, מספרים, בע"ח, ירקות, פירות ועוד.
שלב השילוב: קריאה, כתיבה ודקדוק - כיתות ה' ו' ומעלה
ערכו רענון עם כללי הדקדוק של השפה האנגלית באמצעות חיפוש באינטרנט או באמצעות חוברות העבודה שהילדים משתמשים בבית הספר להיכרות ראשונית עם כללי הדקדוק.
בכל נושא שעליו אתם עוברים עם הילדים תשאלו בקול רם את השאלה: "מתי משתמשים בנושא הזה?" או במילים אחרות: "מדוע אני צריך לדעת את זה? במה זה יעזור לי?" שאלות אלה יסייעו לילד לצור זיקה למציאות לכל נושא דקדוקי, ויקל על הילד להבין את הקשר, כלומר לזכור את הכללים בקלות.
לסיום, טיפ קטן אבל חשוב: בזמן כתיבה השתמשו במרקרים צבעוניים. הצבע מסייע לצור "תומכי זיכרון" בכותרות, בנוסחאות ובדברים חשובים ויסייע לילד שוב לזכור טוב יותר את החומר.