מהם השיקולים העיקריים המנחים אותנו בבואנו לבחור מקום מגורים? שיהיה קרוב לגן השעשועים, לסופר השכונתי ולכביש הראשי? או אולי חשוב לנו שסביבת המגורים תהיה נעימה?

אין ספק שהפרמטרים הללו חשובים ונלקחים בחשבון, אך לצידם נמצא מרכיב נוסף המהווה את אחד השיקולים המרכזיים בבחירת סביבת מגורים – איכות בית הספר. אילנה פלריה, מידענית באתר 'מדלן', מסבירה: "על פי דפוסי הגלישה של רוכשי דירות בלוח הדירות של אתר מדלן ניתן לזהות כי איכות בתי הספר מהווה את אחד משלושת השיקולים המרכזיים בבחירת סביבת המגורים. מעניין לראות כי לא רק משפחות צעירות בוחנות פרמטר זה אלא גם חלק רחב ממשקיעי הנדל"ן במדלן אשר רואים במוסדות חינוך טובים מנבא אפשרי לעליית מחירים באזור".

אתר מדלן  האוסף נתונים ממשרדי הממשלה ומנגיש אותם לציבור הרחב בתחומי הדיור, החינוך והכלכלה, שיתף אותנו בנתוני בחינות המיצ"ב שהתקיימו בין השנים 2012-2016 בבתי הספר השונים, על מנת שהורים ומשפחות צעירות המעוניינות לבחון סביבת המגורים פוטנציאלית עבורם, יוכלו לקחת בחשבון את איכות בית הספר במקום. בבחינות המיצ"ב נבדקים הישגי התלמידים במקצועות הליבה (מדעים וטכנולוגיה, עברית, מתמטיקה ואנגלית) וכן נבדק האקלים הבית ספרי (האם טוב לתלמיד בבית הספר, האם הוא חווה אלימות פיזית ועוד). שכלול הנתונים הוביל את מדלן לדירוג בתי הספר השונים ב-10 הערים הגדולות בארץ. אלה הם חמשת בתי הספר המובילים בכל עיר, והצצה לבתי הספר שכבשו את המקום הראשון בכל עיר.

מי: סאדברי – דמוקרטי

מה: ממלכתי, יסודי – על יסודי

על קצה המזלג: בית הספר מתנהל כקהילה דמוקרטית, כאשר התלמידים והצוות שותפים שווים בניהולו.

התלמידים חופשיים לנהל את חייהם באופן מלא, כשסדר היום של כל תלמיד נקבע על ידו, לפי רצונו ותחומי העניין שלו. הלמידה, המבוססת על הנעה עצמית, מתרחשת בכל מקום ובכל זמן, כל תלמיד בדרך שלו ובקצב שלו. תלמידים לוקחים אחריות על עצמם בגיל צעיר, קובעים לעצמם יעדים ואת דרכי מימושם, ובוחנים את מידת הצלחתם באופן עצמאי.

מי: מירון תל אביב

מה: ממלכתי דתי, יסודי

על קצה המזלג: בית הספר שם דגש על מצוינות ערכית, רגשית ולימודית, טיפוח ערכים ישראליים, דמוקרטיים וחברתיים, פיתוח זהות ציונית - דתית ושותפות עם הקהילה.

בית הספר נבחר להוביל יוזמה יצירתית וחדשנית בתחום הסייבר, המשלבת את הטמעת ערכי "דרך ארץ" ו"אהבת הארץ" בזיקה למעגלי השייכות בתחומי הדעת השונים. התכנית תורמת להוראת מקצוות היהדות במגוון דרכים ומקדמת למידה משמעותית, חוויתית וחקרנית בסביבה מתוקשבת.


מי: רביבים

מה: ממלכתי, יסודי

על קצה המזלג: בית הספר מקיים ומטמיע חינוך סביבתי וקידום בריאות ומטפח את הדור הבא של אזרחים מובילים שיתמודדו עם האתגרים הסביבתיים. לשם כך מקיים בית הספר שותפויות עם ארגונים ירוקים שונים ומציע תכניות העשרה ייחודיות בנושאי קיימות, בריאות ואמנות. מלבד זאת מעודד בית הספר העצמה אישית ופיתוח מנהיגות, יוזמה, ערבות הדדית וסולידריות חברתית.

מי: רמת חן ע"ש א. רמון

מה: ממלכתי, יסודי

על קצה המזלג: הפילוסופיה החינוכית המנחה את העשיה הבית ספרית טוענת כי יש לאפשר לכל פרט להכיר ולפתח את מכלול יכולותיו, נטיותיו וכישוריו ולהוות מקום של ביטוי אישי. בית הספר מחויב לפדגוגיה חדשנית, לטיפוח מצוינות ולפיתוח אדם רחב אופקים בעל יכולת חשיבה עצמאית ויצירתית, הרוכש מיומנויות רלוונטיות לתפקוד מיטבי במאה ה-21.

מי: דעת מבינים

מה: דתי - תורני, יסודי

על קצה המזלג: בית הספר מורכב מכיתות קטנות, ולכן שם דגש על יחסו האישי לתלמידים ומאפשר לכל אחד מהם למצות את הפוטנציאל האינדבידואלי שלו ולהביא לידי ביטוי את כישוריו הייחודיים, מתוך אטמוספירה נעימה ותומכת, המייצרת מוטיבציה לימודית עצמאית.

בית הספר מחנך לערכי אהבת הבריות, קבלת השונה ותרומה לקהילה. במסגרת זו מקיים בית הספר פעילות משותפת קבועה עם קשישים בבתי אבות ופעילויות התנדבותיות מגוונות נוספות.

מי: נאות אשלים אנתרופולוגי

מה: ממלכתי, יסודי

על קצה המזלג: התהליך החינוכי של בית הספר מבוסס על יסודות הלמידה המשמעותית, תוך שילוב ערכים, מעורבות בקהילה, רלוונטיות ללומדים והעמקת המודעות לתרבות היהודית ומורשתה . ייחודיות בית הספר היא בתחום האנתרופולוגיה, המהווה פתח לתלמיד להכיר את עצמו ואת זולתו, ומטפחת ערכים של אהבת האדם, סובלנות, כבוד ופתיחות.

מי: שז"ר

מה: ממלכתי, יסודי

על קצה המזלג: בית הספר שואף לפתח מצוינות אישית ואקדמית בקרב צוותו ותלמידיו תוך טיפוח תחום המדע והטכנולוגיה בשילוב אומנויות, טיפוח ערכים, אהבת האדם והארץ. בית הספר פועל לקידום למידה משמעותית, חיזוק החינוך לערכים יהודיים ציוניים ודמוקרטיים ולערכי מורשת ייחודיים ברוח מגילת העצמאות,  קידום שוויון הזדמנויות ומיצוי הפוטנציאל לכלל האוכלוסיות בישראל, פיתוח מתמיד של צוות בית הספר וקידום תרבות ארגונית אפקטיבית.

מי: נתיבות יורם

מה: ממלכתי, יסודי

על קצה המזלג: בית הספר עוסק בחינוך למוסיקה וחינוך באמצעות המוסיקה. על פי חזון בית הספר, המוזיקה נתפסת כמוקד פדגוגי ואמצעי לטיפוח מצוינות וכישורי חיים. שילוב המוזיקה כחלק אימננטי של הוראה ולמידה ולא כפרוייקט יחיד הוא המפתח להפיכתה למשמעותית ובעלת ערך. המחויבות של בית הספר כארגון היא לנפץ את הקשר שבין רקע סוציואקונומי והישג,  ולהגביה את החלום עבור התלמידים על ידי מתן הזדמנות שווה והענקת מענה מקצועי ודיפרנציאלי לתלמידים על כל הרצף ההתנהגותי, חברתי ולימודי באופן המחזק ומטפח את עוצמותיהם.

מי: רימלט

מה: ממלכתי, יסודי

על קצה המזלג: בית הספר חרט על דגלו את נושא הקיימות, והנהגות ירוקות מתקיימים בו כשגרה. חזון בית הספר הוא לטפח בוגר רגיש לסביבתו האנושית, המוכן ליזום, לתרום לחברה, ולהתמודד עם החדשנות והטכנולוגיה שטומנת בחובה המאה ה-21. בית הספר מסייע לתלמיד לממש את יכולותיו האישיות ולנתב אותן לתחומי הרגש והלימוד.

מי: נופים

מה: ממלכתי, יסודי

על קצה המזלג: שאיפתו של בית הספר היא לטפח את אישיות התלמיד כאדם מאושר ובשל לחייו בעתיד, אדם רגיש, סקרן, אחראי, חושב ותורם לסביבתו. כמו כן, בית הספר מציב יעדי איכות שמטרתם להבטיח רמה חינוכית ולימודית גבוהה. את אמנת בית הספר המניחה כללי התנהגות בשיעור ובין התלמידים ניסח הצוות החינוכי בשיתוף עם תלמידי בית הספר והוריהם.