בישראל יש אלפי בתי ספר, אך רק מעטים מהם נחשבים לבתי ספר פרטיים. בתי הספר הפרטיים מקבלים לרוב תלמידים ממשפחות מבוססות, ובחלק מהמקרים גם גובים שכר לימוד גבוה. אף שהם נחשבים למוסדות פרטיים, משרד החינוך עדיין ממשיך בפיקוח עליהם, במיוחד על היסודיים, וההגדרה החדשה לקונסטלציה שנולדה היא "מוכר שאינו רשמי" – המדינה מוודאת שהמוסד החינוכי עומד בתקנים של בטיחות וחינוך, אבל לא מתערבת מעבר לכך.
יותר ויותר הורים בעולם בוחרים שלא להפקיד את בניין האישיות של ילדיהם ואת פיתוח כישוריהם בידיה של מערכת חינוך ממשלתית, אך אם כבר משלמים מחיר, כדאי שהתמורה תהיה מספקת. בתי הספר האלו בעיקר מייצגים אסכולות, גישות שונות לחינוך – בתי ספר דמוקרטיים, אנטרופוסופיים ומונטסוריים. עם זאת, יש גם בתי ספר פרטיים לחלוטין שלא מתוקצבים על ידי משרד החינוך לגיל היסודי כמו קינג סלומון בכפר הירוק, זרקור בבית חנן והריאלי בחיפה.
בית הספר האנתרופוסופי "אורים" | הכפר הירוק
בית הספר "אורים" הוקם בשנת 1996 בידי קבוצת הורים ואנשי חינוך ופועל ברוח חינוך ולדורף, המסתמך על משנתו החינוכית של רודולף שטיינר. שטיינר, בהתייחסו לנושא ניהול בית הספר, דיבר על "רפובליקה של מורים", קבוצה של מורים אשר מעורבים בעשייתם בכל ההיבטים השונים של בית הספר. בית הספר החל את דרכו כבית ספר צומח עם כיתה אחת שמנתה 12 תלמידים ופעלה במבנה של מועצת רמת השרון.
כמה משלמים: 1,700 שקלים בחודש.
מספר התלמידים: יש 28 ילדים בכיתה, אך יש בכיתה מורה וסייעת שנמצאת רוב הזמן בהיקף של 3/4 משרה.
בית הספר "קינג סולומון" | הכפר הירוק
שמו של בית הספר "קינג סולומון" (שלמה המלך) מעיד שהשפה האנגלית נשמעת הרבה בין כתליו. הוא מוגדר כדו-לשוני, לומדים בו בשפות אנגלית ועברית, אבל זה לא הייחוד העיקרי שלו. מה שמאפיין אותו יותר מכל הוא "חזון החינוך ההוליסטי" העומד מאחוריו, שהרעיון המרכזי שלו מדגיש ש"השלם גדול מסך חלקיו". מוסדות חינוך שפועלים על פי מודל זה נותנים דגש לא רק בהישגים לימודיים אלא גם ברווחתו הנפשית והפיזית של התלמיד – התזונה, השינה, הפעילות הגופנית וכו' – בהנחה שרק כך הוא יכול לממש את הפוטנציאל שלו במלואו.
כמה משלמים: כ-5,000 שקלים בחודש.
מספר התלמידים: קצת פחות מ-30 ילדים בכיתה.
בית הספר האנתרופוסופי "רון" | פתח תקווה
"רון" הוא בית ספר אזורי השייך לעמותת פרדסים. בית החינוך הזה הוא בית ספר אנתרופוסופי צומח, המבוסס על הגישה הפסיכולוגית התפתחותית, ופונה אל הילד כאל שלמות בעלת איכויות וצדדים רבים ומגוונים. התלמידים מעמיקים בתחומי הדעת, כדי לספק מרחב פורה להתפתחות אישית – מבלי להאיץ בהם, מתוך שאיפה לחזק את ישותם הפנימית ולהובילם להיות בוגרים עצמאיים, מלאי תוכן ומשמעות.
כמה משלמים: 1,200 שקלים בחודש, 12 חודשים בשנה.
מספר התלמידים: 32 ילדים בכיתה.
בית הספר הריאלי | חיפה
בית הספר הוקם בשנת 1913 על רקע מלחמת השפות והדרישה לייסד בית ספר ריאלי שיהיה כולו על טוהרת העברית – כך התפתח בית הספר לאורם של מאורעות מרכזיים ביישוב היהודי ובמדינה, תוך שהוא משמש חלוץ ומצפן בעשייה החינוכית בישראל. לבית הספר הריאלי בחיפה יש כמה בתי ספר, לכל מתחם בביה"ס מאפיין ייחודי משלו, תחת תפיסה חינוכית כוללת: מתחם הדר – מדעים ואומנויות; מרכז הכרמל (מטו"ס) – מדע, טבע וסביבה; מתחם אחוזה – מדעים, טכנולוגיה ומנהיגות; ועוד.
כמה משלמים: לפי ההסכם בין משרד החינוך לבית הספר, בשנת הלימודים תשע"ט עמד שכר הלימוד בריאלי בכיתות א'-ו' על 17,500 שקלים לשנה, בכיתות ז'-ח' על 19,800 שקלים לשנה ובכיתות ט'-י"ב על 13,000 שקלים לשנה.
כמה תלמידים: כמות התלמידים קטנה אך בית הספר מסרב לומר את המספר המדויק.
בית הספר הדמוקרטי | רחבי הארץ
יש יותר מ-20 בתי ספר דמוקרטיים בארץ, רובם יסודיים וחלקם כוללים גם תיכון או תיכונים בלבד. חשוב לציין כי אין הם נחשבים לבתי ספר פרטיים לחלוטין אלא מוגדרים במסגרת "מוכר שאינו רשמי". לרוב התלמידים בבית הספר אינם לומדים במקביל לשכבת גיל אחת, אלא תלמיד כיתה א' יכול ללמוד עם תלמיד כיתה ג' במקצוע חשבון או שפה.
כמה משלמים: כ-1,300 שקלים בחודש.
מספר התלמידים: סביב 30 ילדים, אך אין הם לומדים בכיתות אם כמו במרבית בתי הספר בארץ.
בית הספר "זרקור" | מושב בית חנן
בית הספר שוכן בקרבת ראשון לציון ותוכנית הלימודים בו כוללת לימודים דו-לשוניים ברמה האקדמית. המטרה היא שתלמידי זרקור ישלטו באנגלית ועברית כשפות מדוברות, קריאה וכתיבה, ברמת שפת אם. בבית הספר לומדים תוך טיפוח חשיבה יצירתית וחוקרת, חיזוק זהות וערכים יהודיים, בכוונה לפתח את התלמידים כמנהיגים שתורמים למדינה ולעם, וכל אלה מתקיימים בכיתות קטנות תוך איזון בין הוראה קלאסית של מורה ותלמיד ובין פרויקטים (מיזמים) המובלים בידי התלמידים.
מה הלו"ז: הלימודים בבית הספר בין השעות 7:30–16:00, המחיר כולל ארוחת בוקר וצהריים.
כמה משלמים: התשלום אינו אחיד בין התלמידים, ונקבע לפי נוסחה מסודרת המשכללת את עבודת ההורים, גובה המשכורות שלהם ופרמטרים אחרים.
מספר התלמידים: בכיתות ילמדו 15–20 ילדים בלבד, עם שתי מורות בכל כיתה: מורה דוברת אנגלית שפת אם ומורה דוברת עברית שפת אם.
בית ספר מרח"ב | מושב שדה צבי בצפון הנגב
מרח"ב הוא בית ספר יסודי שמפעילה עמותת הורים. בית הספר מתמקד בלימודי סביבה ואומנויות ושואף לתת מקום לכל ילד בתוך הוראת לימודי הליבה. שמו נקבע לפי ראשי התיבות "מקום, רוח, חברה, בית".
הכל התחיל כאשר חמישה זוגות הורים חשו צורך לעשות מעשה וליצור עבור ילדיהם מרחב חינוכי משמעותי. הם יצאו לבדוק אילו תפיסות חינוכיות קיימות, וביקרו במספר בתי ספר. קבוצת ההורים, שהפכה לעמותה רשמית בשם "כלנית", יחד עם דפנה גרנית דגני, שנבחרה למנהלת בית הספר, גיבשו את העקרונות ואת התפיסות החברתיות והחינוכיות להקמת בית הספר החדש."הצוות ממש מדבר עם הילדים בגובה העיניים, קשוב באמת לילדים ולהורים. הפסקות של חצי שעה, איך אפשר פחות? למידה חווייתית בחוץ ובוואדי, התנסות נרחבת בעמידה מול קהל, פיתוח כישורים חברתיים רב-גיליים, ומקום לכל ילדה וילד לבטא את עצמם".
כמה משלמים: כ-17 אלף שקלים לשנת לימודים, אותם ניתן לפרוס למספר תשלומים.
מספר התלמידים: עד 20 ילדים בכיתה. ילדים וילדות שמחים, ממגוון יישובים באזור צפון הנגב.
בית החינוך המונטסורי-יער | מקווה ישראל
בית הספר בהנהלת ד"ר שלומית אביב, נמצא בשמורת הטבע מקווה ישראל, חולון. בית החינוך משלב שתי גישות חינוכיות (מונטסורי-יער) המשלימות אחת את השנייה. בית החינוך פועל בשיטת החינוך הייחודית בקבוצות רב-גיליות. במהלך השנה מועברות לתלמידים פעילויות ייחודיות, על ידי מדריכים ומורים, בעזרת משחקים ואביזרים מיוחדים לשיטה. מטרת הפעילויות היא לפתח את חושיהם של התלמידים, להקנות להם כישורי חיים מעשיים, ללמדם את יסודות השפה, החשבון וההנדסה ולחשוף אותם למגוון תרבויות ואומנויות, בדגש על חינוך יער, בהתאם לשלב ההתפתחותי שבו הם נמצאים.
מה הלו"ז: ראשון-חמישי בין השעות 7:30–16:30, אין לימודים בימי שישי. במסגרת יום הלימודים כלולות ארוחת בוקר, צוהריים ואחר הצוהריים. שנת הלימודים מסתיימת בתחילת אוגוסט. בחופשות אין מסגרת של קייטנה אלא לימודים רגילים.
כמה משלמים: 3,250 שקלים לחודש.
מספר התלמידים: 27 תלמידים בכיתה, אך כל הזמן יש שתי נשות צוות.
לסיכום, חשוב לזכור ולדעת כי ישנם פרמטרים רבים שמשפיעים על איכות החינוך, שצריך להביא בחשבון. אומנם כיתה קטנה מספקת יחס אישי אבל לפעמים בשל כך גם לא מוקצות לה שעות למקצועות הליבה. לעיתים ישנם פערים בתחומי הקריאה, הכתיבה והמתמטיקה, אבל יש מי שיסתכלו דווקא על הרווח מהדגשים האחרים של המוסדות, ששמים בקדמת הבמה את איכות החיים ורמת החיים. בסופו של דבר כל משפחה בוחרת את הדברים שהיא מעדיפה לתת להם משקל במסגרת של הילדים.