עונת החורף שבפתח מביאה עמה את הצורך להלביש את הילדים שלנו בשכבות מרובות, מהגרביים ועד לכובע שמגן מפני הקור והגשם, חשוב לנו לעטוף אותם שיהיו מוגנים ובטוחים. על אף התחושות הנעימות שהשכבות מביאות איתן, לילדים מסוימים, בפרט כאלו על הרצף האוטיסטי, הן עלולות לעורר קשיים של ויסות תחושתי, שמשמעותם חוויה שונה מהמצופה, בין אם זה בתגובתיות יתר או תת תגובתיות.
אם מדובר בתגובתיות יתר ייתכן והשכבות או הטקסטורות יציקו לילדים והדבר יכול לבוא לידי ביטוי בתלונות ואי שקט בעוד תת תגובתיות יכולה להתבטא בילד שיראה לנו מכובה או אדיש. לצד הצורך במענה מקצועי ופרטני ע"י מרפאה בעיסוק ישנים מספר צעדים שניתן לעשות באופן ראשוני כדי לזהות ואף להקל על הבעיה:
- תיווך והכלת הילד - כדאי להסביר לילד בצורה מילולית מה הוא חווה, על מנת שהילד ירגיש מובן וכדי לעזור לו להבין את עצמו. עלינו להסביר לו שנראה שמפריע לו הבגד ולנסות יחד איתו להבין מה מפריע ומה אפשר לשנות או לעשות.
- מיון בגדים - חשוב לזכור שבד מסוג מסוים לא משליך על סוג אחר ובהחלט ייתכן שמציאת הבד המתאים תפתור את הבעיה, לכן גם אם הילד הגיב בצורה קיצונית לבגד מסוים כדאי לנסות בגד אחר, בין אם מדובר בבגד רחב מדי או צמוד, עם מספר שכבות או עם תפרים. יתרה מכך לילד מסוים עשוי להפריע הפתקית ולאחרת הגרביונים, בבוקר אולי אין לנו תמיד זמן לכך, אך אם הילד לא מצליח להצביע מה בדיוק מפריע לו, מומלץ ללבוש פריט אחרי פריט בכדי לנסות לזהות את החלק הבעייתי. חשוב להדגיש, לא תמיד זה יצריך מאתנו זמן רב, ייתכן ואם נוריד את התווית או נהפוך את הצד של הגרב התגובה תיעלם או לפחות תהיה קלה יותר.
- הדרגתיות - ישנם פריטי לבוש שכדאי להתחיל להיחשף אליהם עם תחילת עונת המעבר כדי להתרגל אליהם. כל מקרה לגופו, אך ייתכן שהגרביים והנעליים לדוגמא לא יכבידו מאוד על הילד ועשויים להרגיל אותו אליהם ולהקל בטווח הרחוק על הוספת החולצה הארוכה או המעיל כשהחורף המשמעותי מופיע.
- פעולות וויסות וגרייה חושית - ישנם מספר פעולות שבכוחם להקל ואף להעלים את התגובה הצפויה. להלן הדרכים העיקריות: מגע עמוק שמטרתו לספק גרייה של מגע חזק על חלק נרחב מהגוף שהוא צפוי ואחיד. זאת באמצעות שפשוף חזק או לחיצות שיכולים להכין את הגוף לקראת המגע הצפוי ולהקל עליו. דרך נוספת היא נשיאת משקל, כך שהילד יכול לסחוב חפצים כבדים כמו שקיות מקניות, לארגן את הארון עם קופסאות שימורים, לסחוב שק קמח בעגלה, להרים את כיסאות השולחן לשטיפה והליכת מריצה. פעולות אלו נותנים משוב לחוש ומווסתים את התחושות.
עוד דרך היא קפיצות, שבדומה לנשיאת המשקל, קפיצה על טרמפולינה או על פוף יוצרים את תחושת הוויסות ויכולים לעזור לילד. עוד שיטה היא שימוש בשתייה חמה, שיכולה גם לווסת ולהרגיע. אפשר ליצור רצף וסדר מוכר של התארגנות בוקר, כאשר חלק ממנה הוא גם שתייה חמה. ניתן אף לצייר את שלבי פעולות הבוקר, ולהקל על הילד באמצעים חזותיים לדוגמא: תמונה, ציור וכו'.
הכותבת היא מרפאה בעיסוק ברשת פרח לחינוך מיוחד.