סקר מקיף בקרב תלמידים, מורים, מנהלים והורים חשף מגמות מדאיגות במערכת החינוך הישראלית, בעיקר בתחום אמון ההורים בתרומת מערכת החינוך לילדיהם.
שאלוני הסקר הופצו בשנת הלימודים תשפ"ג (2022-2023), על ידי הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה). הסקר, הגדול מסוגו בישראל, מצביע על אתגרים משמעותיים בשלושה תחומים מרכזיים: ירידה באמון ההורים באיכות ההוראה, עלייה באלימות בבתי הספר, ושחיקה בקרב מנהלי בתי ספר.
נרשמה ירידה משמעותית באמון ההורים ביכולת של מערכת החינוך לספק הוראה איכותית ורלוונטית. בהשוואה לשנת תשפ"א (2020-2021), חלה ירידה של 6% במספר ההורים המעריכים שבתי הספר מספקים חינוך ראוי. מגמה זו משתקפת במספר היבטים בסקר, כולל ירידה בשיעור ההורים הסבורים שהמורים מצליחים לעורר סקרנות אינטלקטואלית וחשיבה מעמיקה בקרב התלמידים. נתונים התלמידים תומכים בכך, כאשר רק 50% מהתלמידים דיווחו שהאופן שבו הם מורים מלמדים אותם מעורר בהם רצון ללמוד.
מנגד, 3 מכל 4 הורים הביעו שביעות רצון כללית מבית הספר ומהיחסים בין המורים לתלמידים, ו-2 מתוך 3 דיווחו על שותפות טובה בין הורים למורים.
נושא האלימות בבתי הספר מעורר גם הוא דאגה. הסקר הצביע על עלייה של 4% בדיווחי הורים על אלימות כלפי ילדיהם, כשאלימות מילולית וחברתית בולטות במיוחד. במקביל, חלה ירידה של 9% במספר ההורים המאמינים שבתי הספר פועלים מספיק למניעת אלימות. עם זאת, חשוב לציין כי בסקר התלמידים לא נצפה שינוי ברמות האלימות לעומת השנה הקודמת.
ניקיון השירותים מהווה בעיה. רק 2 מתוך 10 תלמידים דוברי עברית דיווחו שהשירותים שלהם נקיים ותקינים, לעומת 5 מתוך 10 תלמידים דוברי ערבית.
הסקר חושף גם מגמת שחיקה בקרב מנהלי בתי ספר. אמנם 92% מהמנהלים עדיין מוצאים סיפוק בעבודתם, אך זהו נתון הנמוך ב-3% מהסקר בשנת תשע"ט (2018-2019). כמו כן, חלה ירידה של 6% בתחושת ההצלחה של מנהלים בהשגת יעדים שהציבו לעצמם, וירידה של 2% בשביעות רצונם הכללית.
הבעיה העיקרית אותה רואים המנהלים בעבודתם היא היכולת למצוא מורים טובים, והיכולת לפטר מורים לא מתאימים, עם יתרון קל לקושי בגיוס.
הסקר מצביע גם על פער בין המורים להנהלה. בעוד 90% מהמורים ציינו שביעות רצון מעבודתם, רק 60% חשים מעורבים בקבלת החלטות בית ספריות.
נתון מדאיג במיוחד הוא שרק 40% מהמנהלים רואים ערך בהכשרות לפיתוח מקצועי. ממצא זה, בשילוב עם השחיקה הגוברת בקרב המנהלים והפער בין המורים להנהלה, מצביע על קושי מערכתי בשיפור איכות ההוראה. מצב זה עלול להקשות על מתן מענה לחששות ההורים ועל יצירת שינוי משמעותי באקלים הבית ספרי. אמנם הסקר אינו מצביע על הסיבות הישירות למגמות אלה, אך הוא ממחיש את הצורך הדחוף בגיבוש תוכנית מקיפה לחיזוק הצוותים החינוכיים ולשיקום אמון ההורים במערכת.