הטיפול השפתי וההתפתחותי בקרב ילדים צריך להיות מסורתי ומאידך גם מעודכן וחדשני, שכן החדשנות דווקא שכללה את האפשרויות העומדות בפנינו במטרה לסייע לילדים.
שימוש בבינה מלאכותית לפיתוח שפתי
אנחנו לחלוטין יכולים לנצל את הכלים שיש לנו כדי לפתח את השפה והקוגניציה של הילדים שלנו. AI – בינה מלאכותית פרצה לחיינו באחרונה ועמה גם תוכנות של AI שאפשר להיעזר בהן. יש למשל תוכנות המאפשרות לילדים לתת להן הוראות במטרה ליצור ציור. זה מתאים מאד לילדים עם בעיות שפה אשר מתקשים בהבעה. אם אנחנו למשל רוצים לצייר ציור, במקום לצייר עם טושים, נפתח את המחשב ונקריא הוראה קולית, בעצם ההוראה הילד צריך לתאר מה הוא רוצה והפעולה הזו תפתח לו את השפה. איך בפועל פעולה זו תביא לפיתוח השפה של הילד? ברגע שהילד נותן הוראה למחשב לצייר משהו מסוים, הילד ישר רואה את התוצר במחשב עצמו. במידה והתוצר לא מתאים להוראה שהילד נתן, הילד יוכל לראות את התוצאה של הטעות שלו ואז נוכל לתקן אותו בעזרת הכוונה. עניין זה רלוונטי בטח גם בקרב ילדים קוראים וכותבים שגם יכולים לתת הוראות בכתב – מה לצייר? "אני רוצה לצייר ים עם שמשיות ומיטות שיזוף כתומות".
בנוסף, נבקש ונעודד את הילד להשתמש בכמה שיותר תיאורים כדי לחדד ולהעשיר את אוצר המילים, מבני המשפט ויכולת הארגון. להשתמש באוצר מילים ספציפי שמות עצם, תארים ופעלים- למשל ציור של ים - שמשיות, כפות, דליים, מיטות שיזוף האם השמשייה גדולה/קטנה? עם פסים? . בנוסף, אם נהיה מרוצים מהתוצר אפשר לפתח גם גמישות מחשבתית ולערוך שינויים על הציור הקיים. למשל אפשר לבקש מהילדים גם להרחיב את הציור – בים שהו אנשים ומה הם עשו בחוף? שיחקו מטקות/ השתזפו/ שחו. את כל ההוראות נכניס למחשב וכך נוצרת תמונה עם הפרטים שנתנו וכך גם נבדוק האם מה שאמרנו זה מה שהתכנה אכן ציירה. אולי צריך לדייק חלק מהדברים ולהרחיב כך את הציור. כך הילד גם ייתן פידבק למחשב וגם ייהנה מהחוויה. מדובר בכלי מחדש ומרענן לילדים וגם להורים וזה לחלוטין משהו שאפשר לעשות לבד בבית.
אפשר לחזק גם ללא צורך במחשב וב-AI, למשל בעזרת עיבוד שמיעתי והכוונה שמיעתית
בקיץ חם ואפשר גם לערוך פעילויות בתוך הבית הקשורות למשל בפיתוח המודעות השמיעתית של הילד, למשל לזהות צלילי סביבה/בית. אפשר לשאול את הילד כששומעים קולות שונים מחוץ לבית, מהם הקולות ששמענו? כמו אוטובוס שנוסע מחוץ לבית, אפשר להעלות את המודעות של הילד ולשאול אותו מה הוא שמע? או לשאול אותו על רעשים בתוך הבית כמו טריקה של דלת, או משהו שנפל, או רעש של מכונת כביסה –לשאול "מה זה הרעש הזה"?
אפשר לערוך משחקי ניחושים נחמדים ולהגיד לילד – "יש לך כמה דקות להסתובב בבית ולאסוף דברים שעושים קולות, אתה חוזר ואני עוצמת עיניים וצריכה לנחש מה זה". ואז להיפך כשהילד מנחש. החשיבות של פיתוח הערוץ השמיעתי הוא בין היתר חשוב מאד לכל ההתפתחות השפתית וגם להתפתחות אחר כך של המערכת הפונולוגית של אותיות וצלילים לקראת קריאה.
תשירו הרבה יחד
שירים הם כלי נפלא, הם מאד חשובים להתפתחות הקוגניטיבית והשפתית. הם עוזרים לזיכרון, לזיהוי ושליפה של צלילים. יש הרבה פעילות מוחית בהאזנה לשירים. ניתן לפתוח "ספוטיפיי" או "יוטיוב" וכו' ולשמוע יחד שיר, ללמוד או להמציא תנועות של שירים ולפתח ריקוד. המילים של השיר יעודדו את השפה של הילד ויחזקו אותה. ניתן לעודד ילדים לאחר מכן לעשות זאת גם בלעדינו ולהאזין לבד, להמציא תנועות ולעשות מופע לכל המשפחה. חשוב לעודד את הילד לשיר יחד איתנו- ככל שהם ינסו כך הם יצליחו וזו פעילות שאפשר גם לעשות באוטו בנסיעות ארוכות.
הכותבת היא ס. ראש החוג להפרעות בתקשורת במכללה האקדמית אחוה.