רגע לפני העלייה לכיתה א', ישנם הורים אשר רוכשים חוברות עבודה לילדיהם על מנת להכין אותם לקראת תחילת דרכם בבית הספר. עם זאת, עוד לפני ההתמקדות בחוברות הלימוד, מומלץ לבסס את התשתית של הגוף. "בשלב הראשון ובכלל באופן כללי, מומלץ להפחית זמן מסכים. לישיבה מרובה מול המסך ישנה השפעה גדולה על יכולות הקשב והריכוז ועל החשיבה, אך גם על כוח השרירים. ילד שיושב זמן רב מול המסך, פחות משתתף בפעילויות פיזיות וכך השרירים שלו חלשים יותר", מסבירה מיטל סביליה, מנהלת שירות ריפוי בעיסוק במרכז הרפואי הלל יפה. לכן, יש לעודד את הילדים לבצע כמה שיותר פעילות גופנית, כגון הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים ומשחקי כדור. כמו כן יש לעודד פעילויות המשלבות הרמת ידיים מעל גובה הכתפיים כמו טיפוס, ציור והרכבת פאזלים על משטח גבוה, שיתרמו גם הן לחיזוק חגורת הכתפיים.
שימו לב ליציבה
היציבה של הילד ליד השולחן היא הבסיס לתפקוד הידני. "ילד עם חגורת כתפיים חלשה, שיושב רפוי על הכיסא, לא יוכל לייצב את עצמו ולהתמיד בפעילות גרפית לאורך זמן. סביר להניח שיעלו קשיים בסיבולת הכתיבה שלו, התעייפות ותנועתיות יתרה בכיסא", מסבירה סביליה. "בנוסף, מיומנויות המוטוריקה הגסה הן הבסיס של הילד להשתתפות בפעילויות ספורט בכיתה ובהפסקות. ילד שאינו שולט בתנועות הגוף שלו, ישתתף פחות במשחקי כדור, הנפוצים בזמני ההפסקות וייתכן שיהיה פחות מעורב מבחינה חברתית".
ומה לגבי תפקוד הידיים?
"התפקוד הידני תופס מקום מרכזי בהכנה לכיתה א' שכן מרבית העיסוק בבית הספר בשנים הראשונות הוא סביב לימוד הכתיבה. במסגרת הלמידה, הילדים מתנסים רבות גם בגזירה, משתמשים במחק ובמחדד שיכולים להיראות כמיומנויות פשוטות, אך למעשה הן די מורכבות ולא לכל הילדים קל לבצע אותן", טוענת סביליה.
רבים נוטים לחשוב שאחיזה תקינה של כלי כתיבה הינה באמצעות 3 אצבעות. כיום מתייחסים לכל האחיזות כתקינות במידה שהן פונקציונאליות ועונות על דרישות התפקוד, כלומר שהילד מצליח לכתוב ולצייר באופן תקין, ללא התעייפות וללא כאב מפעילות הכתיבה.
ברוב המקרים הילדים מסגלים לעצמם יד דומיננטית ברורה עד גיל שנתיים וחצי, כלומר אנחנו יודעים להגיד באיזו יד הם מעדיפים להשתמש (ימין/שמאל) מבלי להעביר את כלי הכתיבה מיד ליד. עם זאת, יש כאלה שרוכשים דומיננטיות ידנית בשלב מאוחר יותר.
"במידה שאין דומיננטיות מובהקת עד גיל 4, מומלץ להגיע לאבחון של מרפאה בעיסוק על מנת שתסייע לקבוע האם באמת הילד עדיין לא בחר צד דומיננטי או שמא ההחלפות בין הידיים נובעות מסיבות אחרות, כמו התעייפות של שרירי כף היד".
הילד מתעייף? יש מה לעשות!
ההתעייפות נובעת מחולשה של השרירים בתוך כף היד. "אם אנחנו רוצים לרוץ לאורך זמן או לעשות יותר כפיפות בטן, נצטרך לחזק את שרירי הרגליים והבטן, כך גם בנוגע לשרירי האצבעות. כדי למנוע התעייפות של השרירים בזמן כתיבה, מחיקה, חידוד עפרונות – יש לחזק את שרירי האצבעות. ניתן לשלב 2-3 פעמים בשבוע פעילויות של מוטוריקה עדינה, שמפעילות את שרירי כף היד, לדוגמה מעיכה ורידוד של בצק או פלסטלינה, העברת מים מכלי לכלי באמצעות ספוג, העברת חפצים קטנים באמצעות פינצטה, תלייה של גרביים על חוט באמצעות אטבי כביסה ועוד", מסבירה סביליה.
תכנון וארגון הסביבה הלימודית
ילדים רבים שעולים לכיתה א' מתקשים בתכנון וארגון הסביבה הלימודית, לדוגמה קושי בסידור הילקוט, בהוצאת החפץ המתאים מהקלמר, בשמירה על שולחן מאורגן ועוד. קשיים אלה עלולים ליצור הצפה ובלבול בזמן המשימה הלימודית. גם כאן, טוענת סביליה, יש דרך להכין את הילדים מבעוד מועד. "מומלץ לרכוש את הציוד החדש לקראת היציאה לחופש הגדול ובמהלכו לתרגל עם הילדים, באווירה נינוחה, נעימה ובצורת משחק, את סידור הילקוט, הוצאה ופתיחה של מחברת והוצאת חפצים שונים מהקלמר. כך הילדים יתמצאו בחפצים שלהם ובמיקומם לפני טבילת האש הראשונה. בנוסף, במהלך החופש הגדול כדאי לבסס את הכרת הכיוונים- ימין ושמאל, כך שיהיה להם קל יותר להתמצא בכיוונים בראשית הכתיבה ובהבדל בין הצדדים בזמן כתיבת אותיות או מספרים".
זכרו, ככל שתתרגלו עמם את המיומנויות הבסיסיות באווירה ביתית, נעימה ובטוחה, כך תקלו על הסתגלותם במסגרת החדשה.