כל אחד שלוקח את ילדו לטיפול מוצא את עצמו בסיטואציה שבה המטפל מזמין אותו למפגשים שהם "רק עם ההורים", כשהתדירות והתוכן משתנים בהתאם לסוג הטיפול והגישה. קיימים סוגים שונים של טיפולים, בהם תפקודיים (פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, ניתוח התנהגות) ורגשיים (פסיכולוג, עובד סוציאלי, מטפל באומנויות) - אך בכולם הצורך בהדרכת ההורים חשובה ותורמת להתקדמות הטיפול.

מפגש עם ההורים נוגע באספקטים שונים ויכול להיות קשור בהתאמת סדר היום בבית לצרכיו של הילד. כמו כן, הוא יכולה לגעת בנושאים פחות פרקטיים, כמו חיפוש אחר דרך לחזק את האמון של הילד בעולם, את הקשר שלו עם בני משפחתו, ולעודד אותו להביע את עצמו.

אז למי מיועדת הדרכת הורים? קודם כל להורים שילדיהם נמצאים בטיפול כלשהו. לעתים ישנם אף מצבים שבהם ההדרכה היא החלק העיקרי, ואין טיפול ישיר בילד. עבודה זו מבוססת על ההבנה שההורים הם אלו שצריכים לרכוש את הכלים יישומיים ולחדד את המיומנויות שלהם. חשוב להדגיש כי הדרכת הורים אינה מתקיימת מתוך תפיסה שיש פגם בתפקוד ההורי. חלק מהתהליך של המטפל כולל זיהוי של היכולות והחוזקות שלהם, ושימוש בהם כדי לקדם את המטרות שהוגדרו. כמובן, במצבים שבהם לילד קשיים התפתחותיים או אחרים - יש צורך במתן טיפול ישיר בילד, והמענה הטוב ביותר ישלב בין שני הדברים.

הדרכת הורים היא גם המקום לקבל מקום לבטא ולברר קשיים שעולים בהתמודדות עם הילד ובהורות, לחזק את תחושת היכולת, להתמודד עם חוסר ביטחון הורי, לברר את סדרי העדיפויות המשפחתיים ולקבל תמיכה. וחשוב לא פחות – היא מאפשרת ליצור את החיבורים בין כל הסביבות בחייו של הילד, בדגש על חיבור בין המסגרת החינוכית לבית.

במצבים שבהם ההורים חשים שאין זה מספיק לדבר על הילד וההתנהלות שלו, ושיש פער בין השיח בהדרכה לבין מה שקורה בפועל בבית, או במקרים שבהם הם חשים קושי וזקוקים לתמיכה יותר משמעותית – אפשר לקיים את ההדרכה בנוכחות הילד. כמו כן, ניתן לקיים מפגשי הדרכה המבוססים על סרטונים - הן שהמטפל והן שההורים מצלמים. אפשרות נוספת היא לקיים טיפול משולב, שבו מטפל בעל הכשרה ייעודית בתחום מטפל בהורים יחד עם הילד - ומסייע להם בקשר ובאינטראקציה המשותפת.

חשוב להדגיש כי גם כשהמטפל מקצועי ורגיש, לעיתים יכולים לעלות קשיים בתהליך העבודה. המצב שבו ההורים מתבקשים לספר על המתרחש בבית עלול לעורר רגישות. לעתים קרובות עולים בתהליך גם קשיים אחרים, כגון חילוקי דעות בין ההורים, קונפליקטים זוגיים ועוד. כשעוסקים בהורות לילד עם קשיים התפתחותיים ההורים עשויים לחוות אשמה, חרטה ושיפוט עצמי, ובאקלים זה המפגש עם איש המקצוע עשוי לעורר ולהעצים תחושות אלו. לכן, חשוב מאוד לקיים שיח פתוח וגלוי על הצרכים של ההורים. מקובל ואף רצוי שההורים יגדירו בפני המטפל את גבולות השיח, ולהחליט עד היכן יבחרו לשתף.

הדרכת ההורים לילדים עם אוטיזם או מוגבלות כלשהי מסייעת לעבד את האבחנה ומשמעותה עבורם, לשמר את כוחותיהם, לתכנן את ההתנהלות המשפחתית ולנתב את המשאבים בקרב הילדים הנוספים במשפחה והדרישות המשפחתיות. כמו כן זה יכול להיות המרחב שעוזר להעמיק את ההבנות בנוגע לצרכיו של הילד, שבו יוכלו ללמוד ההורים כיצד הם יכולים לתווך עבורו את העולם, להכיל את קשייו ומצד שני לדרוש ממנו לא לוותר.

והדבר החשוב ביותר - זכרו שההורים הם המומחים האמיתיים לילד שלהם. הם מכירים אותו הכי טוב ויודעים מה נכון עבורו ומה נכון עבורם ועבור המשפחה כולה.

 

הכותבת היא עובדת סוציאלית קלינית ומדריכה בצוות המטה המקצועי של המרכז לטיפול וחקר האוטיזם – העמותה לילדים בסיכון.