אלו עשרת הדיברות הכי חשובים לקראת הפסח
ליל הסדר נועד לאחד, אך עבור ילדים עם ליקויי למידה והפרעת קשב הוא עלול להפוך לערב של מבוכה ותסכול. דווקא ברגעים האלו, כשהכול סביב מסורת וסיפור, יש לנו הזדמנות לבחור ברוך, בהכלה ובאהבה. כי "הלילה הזה אינו ככל הלילות" – הוא יכול להפוך לזיכרון מחבק שילך איתם שנים קדימה

חג הפסח מתקרב, ועמו ליל הסדר המשפחתי – אירוע שבמהותו נועד להיות חוויה משפחתית מאחדת. אולם עבור הורים לילדים, ובמיוחד לילדים עם ליקויי למידה והפרעת קשב, ההתכנסות המשפחתית והישיבה הממושכת סביב שולחן הסדר עלולה להוות אתגר מורכב.
אכן, "הלילה הזה אינו ככל הלילות" - הצורך לשבת בשקט לאורך זמן, להקשיב לקריאת ההגדה ולהשתתף בקריאתה, מציב בפני הילדים אתגרים: ילדים עם הפרעת קשב עשויים להתקשות בישיבה הממושכת, לאבד עניין ולהפריע. ילדים עם ליקויי למידה יחששו שמא יידרשו לקרוא בקול רם וימצאו את עצמם מתקשים לבטא את המילים, או צפויים לתיקון על ידי האחרים – מה שעלול להפוך את חוויית הסדר למביכה ולא נעימה עבורם.

כדי להפוך את ליל הסדר לחוויה חיובית ומשמעותית עבורכם ועבור ילדיכם, אז הנה עשרת הדיברות לקיום מצוות "והגדת לבנך" באופן שישאיר טעם טוב גם לשנים הבאות.
- התחילו בתיאום ציפיות
ערכו עם ילדיכם תיאום ציפיות מראש: הסבירו את מהלך הערב, הגדירו יחד מתי יוכלו לעזוב את השולחן לפרקי זמן קצרים, לגשת לחדר להירגע או לשחק, מבלי להפריע למהלך הסדר. שתפו בקביעת הכללים כדי שירגישו מחויבים להם. בחרו מקום ישיבה בקצה השולחן, באופן שיאפשר להם לצאת ולחזור בקלות. - שתפו את הילדים בהיערכות המוקדמת
הכינו מראש ערכת פעילות אישית, כגון משחקים שקטים, דפי צביעה ברוח החג או חוברות פעילות. ערכה זו תסייע לילדים להעסיק את עצמם מבלי להפריע למהלך הסדר. במהלך ההכנות, תנו לילדים תפקידים כמו למשל: סידור השולחן, עזרה בהכנת האוכל, הכנת משחקים – כל ילד כמובן, על פי מידת יכולתו וגילו. בצורה זו הם ירגישו שהם שותפים ותורמים. - הקפידו על תחושת נוחות
אמנם ליל הסדר הוא אירוע חגיגי, אך הנוחות הפיזית חשובה מאוד, במיוחד לילדים עם הפרעת קשב. מומלץ לבחור לילדיכם בגדים חגיגיים אך נוחים. בגדים הגורמים לאי נוחות עלולים להגביר תחושת מתח ואי שקט. - דאגו לארוחת ביניים
ילדים רעבים יתקשו אף יותר להתרכז ולהשתתף. הציעו ארוחת ביניים קלה לפני תחילת הסדר, כך תמנעו מצב שבו רעב מקשה על ההתנהלות התקינה. - ספרו את סיפור ההגדה בשפה פשוטה
סיפור יציאת מצרים הוא לב ליבו של ליל הסדר אך עבור ילדים עם ליקויי למידה והפרעת קשב, השפה העתיקה והמורכבת של ההגדה עלולה להוות מכשול משמעותי להבנה ולהשתתפות. ספרו לילדיכם את הסיפור במילים פשוטות ומובנות, כך יוכלו להתחבר לתוכן ולשירים. אפשר לחלק את הסיפור לחלקים קצרים, כדי להקל על הקשב והריכוז. בימים שלפני החג, קראו בהגדה מעט יחד, עברו על הסיפורים והשירים ונצלו את ההזדמנות להסביר מונחים לא מוכרים ולענות על שאלות בסביבה רגועה ותומכת. - התאמנו מראש
במידה וילדיכם רוצים לקרוא בהגדה בחרו יחד קטע קצר והתאמנו עליו מראש. הכנה זו תגביר את הביטחון העצמי שלהם ותפחית חרדה. סמנו בבירור על גבי ההגדה את הקטע הנבחר. הסימון יסייע להם למצוא במהירות את מקומם כשיגיע תורם, ויפחיתו את מתח החיפוש והבלבול. עדכנו את עורך הסדר מתי לפנות אל הילדים כדי שיוכל לקרוא את הקטע שעליו התאמנו. לילדים הצעירים, מומלץ לבחור הגדה מאוירת מותאמת עם אותיות גדולות ומנוקדות, שיקלו עליהם משמעותית את הקריאה. - גלו גמישות
אם הילדים אינם רוצים לקרוא - אל תקשו עליהם בניסיון לשכנע אותם לקרוא בקול "כמו כולם". תוכלו להציע להם לבחור קטע משיר שהם אוהבים, ובכל מקרה כבדו את רצונם. תוכלו גם להשמיע בבית את שירי ההגדה - הכרות מוקדמת עם המילים והמנגינות תאפשר לילדים להצטרף לשירה המשותפת בליל הסדר עצמו. לילדים צעירים יותר הציעו להביע את הסיפור דרך ציור, משחק, הצגה, או כל דרך יצירתית אחרת שתעזור להם להתחבר לתוכן בדרכם האישית. - הציעו תמיכה
פעמים רבות ילדים נבוכים לקרוא לבד. במקרה כזה, הציעו לילדיכם לקרוא יחד איתם. הקריאה המשותפת תעזור להם להתגבר על המבוכה ותאפשר להם להתמקד בהצלחה ולא בחשש מכישלון. - דוגמה אישית
הילדים שלנו מתבוננים בנו ולומדים מאתנו. כהורים, הדרך שבה אנו משתתפים בקריאת ההגדה משפיעה ישירות על היחס של ילדינו אליה. אם נבקש לדלג על חלקים מסוימים או לקצר, עלינו להיות מודעים לכך שילדינו עשויים לאמץ גישה דומה. אם נפגין סבלנות, עניין והתלהבות, הם ילמדו להעריך את הטקס. - שדרו לילדיכם ביטחון ונינוחות
בדרך זו תעבירו להם את המסר שהכל בסדר. הדבר היחיד החשוב כרגע הוא ליהנות מאווירת החג, מהסיפורים, מהמאכלים המיוחדים ומאווירת ה"ביחד" המשפחתית. כך תשאירו אותם עם זיכרון של חוויה חיובית וציפייה גם לשנים הבאות.
הכותבת היא מנכ"לית אגודת ניצן, מפתחת שיטת ה- E.C.C. לאימון הורים ומחברת הספרים "ההורה כמאמן", "המדריך לאימון הורים" ו"לשחרר באהבה"