"זו הייתה יומולדת 8 של הילה (שם בדוי). היא ביקשה לחגוג אותה בבאולינג. בדיעבד התברר להורים ששם חשבה שכל הילדים ישחקו ביחד וגם איתה, אך גם זה לא עזר. למרות ההתרגשות הגדולה וההכנות הרבות ליום ההולדת, היא הסתיימה במפח נפש בסגנון "הקיץ של אביה".
אף אחד לא שיחק עם הילה. היא הייתה לבד ביום ההולדת שלה. אביה הוא זה שהיה איתה, ואימה עמדה בצד ובכתה. היא סימסה למורה: "איך לא ידעתי שהילה בודדה? אין לה אף חברה!", אך עד היום לא קיבלה תשובה. כשהגיעה העוגה המחזה היה קשה לצפייה. הילה ישבה בכיסא כשהכיסאות משני צדדיה ריקים. האם ניסתה לבקש משתי בנות שמכירה לשבת לידה על מנת לחגוג לה אך אלו לא הסכימו.
בסיום יום ההולדת העבירו ההורים את הילה לבית ספר אחר ועבדו איתה על כישוריה החברתיים. הילה היא ילדה עם הפרעת קשב, וידוע כי ילדים אלו סובלים יותר מקשיים חברתיים. לעיתים ניתן לראות זאת ולעיתים הם מסתירים. מה אפשר לעשות כדי למנוע את החרם הבא?
סיכון גבוה להיות מבודדים חברתית
אם יש לכם ילדים עם הפרעת קשב, אתם בטח שמחים שהסתיימה שנת הלימודים, וסוף סוף הפרעת הקשב יוצאת לחופש. אז זהו שלא... לא בטוח שיהיה להם עם מי לבלות בחופש... מחקר חדש שנערך בלונדון מראה שלילדים עם הפרעת קשב יש סיכון גבוה להיות מבודדים חברתית.
המחקר הינו מחקר אורך שבדק 2,232 ילדים בגילאים 5, 7, 10 ו-12 באמצעות הערכת מוריהם לגבי התפקוד החברתי. ממצא מעניין נוסף הוא שלילדים ההיפראקטיביים (ADHD) יש יותר סיכון מאשר לאלו עם הפרעת הקשב השקטה (ADD).
המאפיינים ההיפראקטיביים והקשיים בקשב גורמים לכך שילדי הקשב מקיימים תקשורת אחרת עם ילדים אחרים, מתקשים להבין סיטואציות חברתיות ורמזים חברתיים, מתקשים לשתף פעולה, מתקשים לשחק במשחקי תורות, לא שמים לב לפרטים.
ילדי ה-ADHD משתלטים יותר על משחקים, מפריעים, ומדברים רק על נושאי העניין שלהם. זה גורר תגובות שליליות מילדים אחרים. ילדים אלו גם יותר מפריעים ולא קונפורמים לבית הספר, מה שמשפיע על איך הם נתפסים על ידי ילדי הכיתה.
אז מה ההורים יכולים לעשות כדי למנוע את הבדידות החברתית בחופש הגדול?
- להזמין חברים
להחליט על יום בשבוע קבוע שבו מזמינים חבר אחד לזמן מוגבל של שעה-שעתיים. זו אפשרות להתאמן על האינטראקציה החברתית בסביבה תומכת (בבית). - פעילות כיפית
כשהחבר מגיע לארגן פעילות מהנה כדי שתהיה אווירה טובה והחבר ירצה לחזור שוב. - שיחות חיזוק
לשוחח עם הילד על מצבו החברתי ולתווך לו את המצב (אפשר להעזר בספרים ייעודיים לילדים, כאלו שיכולים גם לתת לילד כלים להבנת המצב ולהתמודדות. לדוגמא הספר: "ילדי הקשב" ). במקרים מסוימים כדאי לשלב טיפול רגשי. - תחביב
ילדים עם הפרעת קשב מקבלים הרבה סיוע טיפולי בקשיים שלהם, אך חשוב גם לחזק את החוזקות שלהם, על מנת שיצברו הצלחות ובכך להעלות את הערך העצמי שלהם. - פעולה מעצימה
לילדי הקשב יש פעמים רבות קשיים לימודיים. על כן חשוב לתת להם את האפשרות להראות את החוזקות שלהם גם בכיתה. כך, אפשר לארגן שיעור שהילד מעביר על נושא שהוא אוהב. - קבוצה חברתית
הקשרים החברתיים החזקים לא חייבים להיות בבית הספר, אלא יכולים להיות בחוג או במשפחה. חשוב למצוא את המסגרת הזו. - לדבר עם הצוות החינוכי
הצוות החינוכי יכול לעזור בתיווך הקשרים החברתיים (מורה או יועצת) וחשוב לגייס אותם לעזרה.
החוקרים ממליצים לאבחן ולטפל בקשיים החברתיים של ילדי הקשב, וללמד אותם כישורים חברתיים, כמו גם להדריך את הוריהם מה ניתן לעשות. טיפול תרופתי גם יכול לעזור, היות והוא מפחית את הסימפטומים של הפרעת הקשב.
הכותבת היא המומחית הבכירה בישראל בתחום הקשב. חוקרת וסופרת, מרצה באוניברסיטה העברית, בעלת מכון לאבחון וטיפול, כתבה 4 ספרים מצליחים (ביניהם רב המכר, "אנשי הקשב").