המלחמה משפיעה על מצב הרוח הכללי במדינה, אך על פי בדיקה שנערכה כחלק מאתגר ה-SEL שמקיימת עמותת בוגרי 8200, עולה תמונת מצב לא פשוטה שנוגעת למצבם הרגשי והלימודי של תלמידי ישראל בכלל, ותלמידי הדרום בפרט. על פי הנתונים מצב הרוח הממוצע של תלמידי ישראל ירד ב-4.2% לעומת שנים קודמות לאחר אירועי ה-7 באוקטובר, כאשר מצב הרוח הממוצע של תלמידי שדרות ירד ב-33% יותר מתלמידי שאר הארץ לאחר אירועי 7 באוקטובר (ובסך הכל ב-36% לעומת שנים קודמות). 

אתגר ה-SEL הוא תוכנית לאומית שנועדה לקידום פתרונות חינוכיים וטכנולוגיים ללמידה רגשית-חברתית במקצועות הליבה. התוכנית פועלת בעשרות בתי ספר בכל רחבי הארץ, בדגש על הפריפריה החברתית והגיאוגרפית. המבדק נעשה על ידי SpeakingPal, סימולטור שיחה חוויתי מבוסס בינה מלאכותית, שבו תלמידים מפתחים ומשפרים את כישורי האנגלית שלהם באמצעות ניהול שיחות ודיאלוגים שהוקלטו מראש. מפעילי האפליקציה, לצד מנהלי התוכנית, הציגו נתונים שמשקפים את מצבם הרגשי של התלמידים בישראל בשנת הלימודים תשפ"ד, שלא הייתה דומה לשום שנת לימודים רגילה.

הנתונים שופכים אור על מדד מצב הרוח של תלמידי ישראל ותלמידי שדרות ועוטף עזה בשתי נקודות מדידה: אוקטובר-דצמבר 2023, וינואר-מרץ 2024 - אז גם נראתה עלייה בחוסן הרגשי. בעוד באוקטובר-דצמבר ממוצע מצב הרוח של תלמידי שדרות עמד על 46 (בסקאלה שבין 0-100) הממוצע הארצי עמד על ציון של 69 באותה הסקאלה. עם זאת בחודשים ינואר-מרץ - בעוד מצב הרוח הכלל ארצי נשאר יציב והמשיך לעמוד על 69, תלמידי שדרות עמדו על ציון של 60.

"לפי נתונים אלו תלמידי ישראל משקפים באופן טבעי במצב רוחם את מה שעוברת מדינת ישראל, ולצד זאת מגלים גם חוסן", אומר אייל אשד מנכ"ל SpeakingPal, "כצפוי, מדד מצב הרוח הארצי ירד בשנה זו ב-4.2%. תלמידי העוטף דיווחו על מצב רוח ירוד - 33% מתחת לממוצע הארצי באוקטובר-דצמבר 2023, ובתחילת 2024 (ינואר-מרץ) תלמידי העוטף הראו עליה במצב ברוח וצמצמו את הפער אל מול הממוצע הארצי ב-20% (13% מתחת לממוצע הארצי). בכך אנו רואים את החוסן הנפשי של תלמידי ישראל שיודעים לקום גם אם עדיין הממוצע באופן טבעי הוא נמוך יותר".

האפליקציה אף עוזרת למורים להבין מה עובר על התלמידים שלהם. חני פרהט, מחנכת ומורה לאנגלית בביה"ס עתיד ע"ש עמנואל מורנו בלוד, הבינה שאחת מהתלמידות שלה עוברת חוויה קשה על רקע המלחמה. היא ראתה שהתלמידה סימנה באדום את מדד מצב הרוח שלה, פנתה אליה וגילתה שאחותה, המשרתת במחוז ירושלים, הייתה מעורבת בתקרית ביטחונית, וזו דואגת ומוטרדת מאוד מהמצב. מכאן החל קשר וליווי של ביה"ס את התלמידה על רקע החרדה שחווה מול אירועי הלחימה והשירות של אחותה.