"כל החיים וההווי שלי הוא סביב כלבים וכלבנות", אומרת ימית הכלבנית, אשר התאהבה בעולם הכלבים עוד כשהייתה בת 14, במסגרת התנדבות בכלבייה של הקיבוץ. מאז חלפו שני עשורים בהם היא עוסקת בכלבנות, אילוף כלבים וכלבנות טיפולית, ובין היתר סיימה תואר בחינוך ופסיכולוגיה ומשמשת כאחות וטרינר.
"זיהיתי שלקשר בין כלבים לילדים יש אימפקט גדול ביותר בזמן הקצר ביותר. במסגרת חוגי אילוף כלבים לילדים, היה לנו כלב בצוות שהגיע מארה"ב ודיברנו אתו באנגלית. שמנו לב שהילדים שומעים את מה שאני אומרת לו וחוזרים על זה, באופן טבעי הכלב מגיב אליהם וזה נתן להם מוטיבציה ללמוד עוד מילים באנגלית".
"גם אם הילד יטעה, הכלב יגיב בצורה חיובית"
כך החל פיתוח התחום של הכלבנות לימודית, פרי פיתוח ישראלי שלה ושל אנשי מקצוע מתחום החינוך והכלבנות. ימית מספרת שהתחום פותח בעיקר בשל הצורך של הורים לילדים אשר אוהבים כלבים אבל פחות אוהבים ללמוד. "אנחנו עובדים על זה כבר 6 שנים, פיתחנו תוכניות לימודיות ומוצרים שונים ללימודים באמצעות כלבים ואנחנו מסתובבת עם הפרויקטים האלה בכל חלקי הארץ".
לדברי ימית הכלבנית, בכלבנות לימודית מתמקדים באלמנטים בסיסיים בסט של תחום לימודי כמו לדוגמא לימוד אותיות, מספרים, צבעים, כיוונים ומשלבים את הכלבים בלימוד. "אם בכיתה הילד יכול להיות חסר ביטחון, כי הוא קצת מתקשה ופוחד שיצחקו עליו, לכן הוא לא משתתף, בפעילות הלימודית עם הכלב, הוא יכול להרגיש חופשי כי הכלב משמש לו עוגן רגשי, וגם אם הילד יטעה הכלב תמיד יגיב אליו בצורה חיובית, ברגע שיש ביטחון בשימוש בשפה, עולה המוטיבציה להמשך ללמוד".
לדברי ימית, כלבנות לימודית מיועדת לכל ילד או מבוגר שמרגיש ששיטות הלימוד הקונבנציונליות לא נותנות את התמורה הנדרשת, ילדים שקשה להם להתרכז או דווקא אלו שמתקדמים בחומר ורוצים להתפתח. "כרגע ההתמקדות בלימודי שפה, לימוד חשבון ועידוד קריאה, אבל אנחנו כל הזמן בתנועה וחושבים על רעיונות חדשים שיכולים לקדם את הכלבנות הלימודית".
איך מעודדים קריאה באמצעות השיטה?
"יש לנו ספרים ייעודיים לעידוד קריאה, הילד מקריא לכלב את הסיפור, ולאחר מכן אנו עושים משימות ופעילויות שקשורות לספר שקראנו, עם הכלבים כמובן, כך האקט של הקריאה הופך להיות מהנה וחיובי".
ואיך ניתן לתרגל בחשבון?
"פיתחנו משחק אינטראקטיבי ראשון מסוגו שנקרא 'מאלפים בחשבון' בו אנו לומדים את האלמנטים הבסיסיים של מתמטיקה - הכרת מספרים, חיבור וחיסור ואז מיישמים את מה שלמדנו על פעילויות עם הכלב. כשעושים משימה עם פתרון התרגיל, זה יותר משמעותי ונשמר בצורה יותר טובה מבחינה קוגניטיבית".
כמי שמוכרת בתחום באזור הגליל, וכמי שעובדת במסגרות חינוך רבות בפרויקטים של כלבנות לימודית וכלבנות טיפולית, החלום של ימית הכלבנית הוא לשלב בעתיד את הכלבים כחלק אינטגרלי ממוסדות החינוך. "כל הורה בישראל מבין שיש צורך בעדכון גרסה בכל מה שקשור להטמעה של חומרי לימוד והתכווננות חינוכית. אחד הפרויקטים שלדעתנו יכול לעזור בהתמודדות זו הוא שילוב של כלבן חינוכי בכל בית ספר, שילווה את הילדים לאורך כל שעות היום וייתן מענה מקיף- גם לימודי, גם רגשי וגם חברתי. אם לדוגמא ילד נכנס לטנטרום, הילד יחבק וילטף את הכלב, ויחזור אחרת לכיתה, הכלבן יכול לתת מענה טיפולי נקודתי וגם לתת שיעורי עזר לילדים המתקשים באמצעות הכלבנות הלימודית".
בנוסף לתרומה החינוכית בקריאה, לימוד שפה וחשבון, לכלבנות הלימודית יש ערך רגשי רב. "המגע עם הכלב מפיג חששות ומתחים, עשרים שניות של ליטוף משחרר אוקסיטוצין, וברגע שפנויים בראש ללמידה כל המכשולים הרגשיים זזים הצידה, כל מי שמרגיש חוסר ביטחון תוך כמה דקות הביטחון עולה והמוטיבציה ללמידה גדלה".