מסלול מכשולים ביתי (מגיל שנה ועד גיל 5): בואו נראה איך הדירה שלכם יכולה להפוך למסלול מכשולים חווייתי. הפעילות הזו נפלאה כי היא לגמרי מתאימה את עצמה לגיל הילד – מסלול שעשוי שורה של כריות לגילים הצעירים עד כשנתיים, ומסלול מאתגר יותר לגילים המתקדמים. אז מה עושים? תתפלאו לגלות איך כסאות המטבח, הפוכים ועומדים, אחריהם הספה (כן עולים על הספות במקרה שלנו), מיד אחר כך קפיצה חופשית לפוף, ואז קרוסלה בדמות כיסא המחשב - נעשים לשעה (לפחות) של צחוק והוצאת אנרגיה. שימו ברקע מוזיקה מקפיצה, הוסיפו משימות בין לבין סטייל "תחנה של קפיצות או ריקודים", "תחנה של לחפש היכן מסתתר החפץ שהחבאתם" וכו, ויש לכם אקסטרה עניין. כמובן שגם שלב ההכנה של המסלול (במה נשתמש? איך נסדר ומה לפני מה?) מגבש לא פחות.
המחזה של סיפור אהוב (שנתיים וחצי עד שבע ומעלה - תלוי ילד): אוהבים לקרוא ספרים? זו ה-פעילות עבורכם. מה קורה כש"הארנב הקשיב" נעשה להצגה, כולל כל החיות ומגדל הקוביות ש"יוצא מהספר" ונבנה? או למשל "ברכבת יושבת ארנבת" – שורת כסאות שהם מושבים, ובובות בתור הדמויות. בקיצור, כמעט כל ספר ילדים אהוב יכול להיות מומחז – עם הרבה דמיון ואלמנטים שיש לכולנו בבית. אין מרגש מזה עבור ילדים ותתפלאו לגלות אלו רעיונות עולים מצדם כשהם מקבלים את הבמה.
הכנת "כדור שלג" ביתי (6-4): לוקחים צנצנת, ממלאים במים, מוסיפים נצנצים לבחירתכם ובוחרים בובה קטנה שאותה נדביק על פנים המכסה. לסיום סוגרים את הצנצנת עם דבק חזק מספיק ו... זהו, יש לכם פעילות בכמה שלבים ובסופה כדור שלג שכיף לשקשק וגם לבהות בו.
הכנת סבונים (8-5): מה דרוש? סבון קשיח ותבנית סיליקון פנויה (אפשר כזו של מאפינס או אפילו יותר טוב, עם דוגמאות מעניינות כמו פרפרים או לבבות וכו'). לקישוט אפשר להוסיף נצנצים/חרוזים קטנים/עלים יבשים או עלי כותרת צבעוניים. מחממים את גוש הסבון במיקרו למספר דקות (עד שהתערובת נמסה לגמרי. רק בזהירות, זה חם מאוד) ומשם מעבירים לקערה שבה נערבב את הנוזל עם הקישוטים שבחרנו. את הערבוב יש לסיים תוך 3-4 דקות כדי שהסבון לא יתקשה שוב. שופכים חזרה לתבנית הסיליקון עד שהסבונים מתקשים ומתגבשים. מי שרוצה יכול ליצור שרשרת סבונים ולתלות על ידי השחלה של חוט בקצה הסבון בעזרת מחט פשוטה. זו אחלה פעילות שמערבת מספר שלבים ולא מעט מוטוריקה עדינה ויצירתיות.
הפעילויות מאת יעל מלכי גולן - אמא יצירתית - הורות מותאמת אישית, מאמנת הורים בגישת אמא-מאמנת.
המרוץ למיליון/המרוץ לניקיון (11-5, השתתפה ברעיון לימור נעמה, מדריכת הורים): צרו ערמה של פתקים עם משימות שונות, כיד הדמיון הטובה עליכם. התחלקו לקבוצות לפי מספר המשתתפים. כל קבוצה בתורה בוחרת משימה ומבצעת. דוגמאות למשימות: לנחש כמה סירים יש בבית (הזדמנות לסדר את מגירת הסירים); להתאים מכסה לכל סיר; לקפל שני סדינים עם גומיות, לאותו הגודל בדיוק; לספור כמה מברשות שיניים יש ולנחש של מי כל אחת (ולזרוק את המיותרות); לנחש כמה מתגים יש בבית, לראות אם יודעים מי מדליק מה; למיין את הספרים בבית לפי צבעים, לנחש מאיזה צבע יהיה הכי הרבה; לדפוק אצל שכנה, לומר לה משהו טוב עליה ולגרום לה לחייך. מי שמפסיד, מפרגן למי שניצח.
שקט מצלמים | שקט מסדרים (15-3): לוקחים אזור מבולגן בבית, ארון, מגירה, חדר, מדף - מצלמים ומסריטים את האזור ואז מכינים סרט של "לפני ואחרי". אפשר לצלם על מהירות גבוהה, או להסביר ולהראות מה עושים, כמו בתוכנית טלוויזיה. כולל טיפים מצחיקים, עצירה להסברים כמו למשל: למה ממש כדאי לכם לשים מנורה לצד המיטה, יתרונות וחסרונות. למה לא כדאי לשים ספר ליד עציץ ועוד. כל אחד מבני הבית יכול לקחת על עצמו תפקיד (הקריין, המסדר, הצלמת, הבימאית) וכמובן שאפשר להתחלף. גם הרווחתם זמן איכות ביחד, גם מזכרת וגם בית מסודר.
מה מצאתי ולא ידעתי (כל הגילים): לוקחים קופסה גדולה שאפשר לסגור או לכסות בשמיכה, ובה שמים סוגים שונים של חפצים: חיות משחק קטנות, כלי כתיבה, קלפים, מברשת שיניים, מסרק, בקיצור, כל צעצוע או חפץ קטן. כל אחד מוציא בתורו חפץ. במקביל לוקחים קופסא קטנה ובה שמים פתקים מקופלים עם שאלות: "יצא לי החפץ הזה, כדי שאשים לב לכך שאני...", "יצא לי החפץ הזה, כי התכונה שמזכירה אותי בו היא....", "יצא לי החפץ הזה, ואני ממש לא כזה כי...", "יצא לי החפץ הזה, ואני רוצה דרכו לברך את...". ואז, מקופסה אחת מוציאים חפץ, מהקופסה השנייה מוציאים שאלה ועונים. זכינו לזמן איכות, זמן למחשבה יצירתית, והכי חשוב, זמן של צחוק וכיף.
להפוך ערימה של קש לזהב (גילים 8-5): שמים בקערה סבון כלים ומעט מים, נותנים לכל משתתף קש ארוך, ונושפים לתוך הקערה כדי ליצוק בועות מדליקות. אפשר לשפוך גם צבע מאכל, ירק או פרי שיוסיפו צבע לתמיסה. תוך כדי המשחק תוכלו לספר לילדים על עצמכם, משחקים שאהבתם לשחק, במה סבתא הייתה אוהבת לשחק אתכם ועוד.
משחק המחמאות (כל הגילים): משמיעים שירים, רוקדים, קופצים ומסתובבים בחדר לפי הקצב. כשמישהו מפסיק את המוזיקה, כל אחד אומר משהו מחמיא, מפרגן ומעודד לזה שהכי קרוב אליו ברגע הזה. אפשר גם לספר על זיכרון כיפי שיש איתו, על סיפור מצחיק, שמח וכו.
עם מה/מי אנחנו באים למסיבה (כל הגילים): הראשון שמשחק מחליט על נושא מסוים שאיתו אפשר להיכנס למסיבה, עם מה או מי אפשר להיכנס למסיבה (למשל כלי מיטה, או דברים שמתחילים באות ש'). על שאר המשתתפים לנחש מה הנושא. למשל, המשתתף הראשון אומר: "אני מגיע למסיבה עם שמיכה", ואז בסבב, המשתתפים מנסים לנחש את הנושא.
הפעילויות מאת דליה אילת, מדריכת הורים ויועצת זוגית.
כועסים ואוהבים (14-10): יושבים במעגל ובכל פעם אחד מבני המשפחה מספר על אירוע שהכעיס אותו ואז בני המשפחה לפי סדר אומרים איך הם הרגישו כששמעו את הסיפור ומציעים רעיונות איך אפשר היה לשחרר את הכעס. מזכירים לילדים שכעס הוא לא סימן שלא אוהבים אותנו, להפך כעס מראה שאנחנו חשובים לכועס והוא אוהב אותנו ומצפה מאיתנו לעזרה ולשיתוף פעולה. בסבב נוסף כל אחד מבני המשפחה מספר על אירוע שכעסו עליו ואיך הוא הרגיש, ובני המשפחה האחרים מזדהים ועוזרים למצוא דרכים לשחרור הפגיעה הרגשית. חשוב לדבר עם הילדים על רגש הכעס ותפקידו ההישרדותי בחיים שלנו. כעס הוא תגובה אוטומטית למצבי תסכול, תחושה של חוסר צדק, תחושה של עלבון, תחושה של פחד אמיתי או מדומיין. הכעס בא להגן עלינו ממצבים שבהם פוגעים בזכויות שלנו, חודרים לפרטיות שלנו ופועלים בחוסר צדק כלפינו. חשוב לדבר על התחושות שלנו כשאנחנו כועסים וכשכועסים עלינו.
רוקדים עם אותיות (7-4): מחלקים את כל האותיות לקבוצות ושרים את רצף האותיות בקצבים משתנים. מביאים כלים לתופף עליהם מהכלים שיש בבית. כל אחד בתורו בוחר קבוצת אותיות וממציא לה מנגינה או קצב, וכל המשפחה שרה ומתופפת יחד. אחרי שמסיימים, שרים את כל הרצף לפי הקצבים שנקבעו.
לא להפיל את הכדור (כל הגילים): לוקחים כדור (רצוי שיהיה כבד ככל האפשר), כל בני הבית עומדים במעגל ומוסרים את הכדור אחד לשני תוך כדי קריאה בשמו של זה שמוסרים לו. המטרה למסור את הכדור כך שלא ייפול על הרצפה. סופרים כמה מסירות נמסרו עד שהכדור נפל ואז מתחילים את הספירה מההתחלה ומשתדלים לשפר את מספר המסירות עד נפילת הכדור. המסר המרכזי שכולם אחראיים לכך שהכדור לא ייפול, והמטאפורה היא שביצוע המשימות בבית תלוי בכולם.
משחק העיוור (כל הגילים): משחק כיפי, דינמי, שמזמן אינטראקציות בין-אישיות ופיתוח היכולת המילולית. מכינים מסלול מכשולים מנקודה לנקודה במרכז הבית הכולל כיסאות, כריות, שולחנות נמוכים וכו'. מתחלקים לזוגות: הורה וילד או שני אחים. לאחד המשתתפים מכסים את העיניים במטפחת או בכל דרך כך שהוא יהפוך ל"עיוור". בן הזוג של ה"עיוור" צריך להוביל אותו במסלול המכשולים בעזרת הנחיות מילוליות. מודדים זמן ומי שהגיע מהר יותר ליעד הוא המנצח.
הפעילויות מאת חדוה נבון, מייסדת ומנהלת מרכז נבון הפועל בנתניה ובירושלים. מדריכה להורות משמעותית, מומחית לטיפול בלקויות למידה, קשיים בקשב וסרבנות – עקשנות – כעסנות odd.
"להכין צנצנת משפחתית" (כל הגילים): אחד הדברים שילדים אוהבים זה מסורת המייצרת תחושה מוכרת ונעימה, ודאות וציפייה. לקראת החג יכול כל אחד מבני הבית לכתוב מה הוא מאחל לעצמו/למשפחה לשנה החדשה ולשים את הפתק בצנצנת. כך אפשר לפתח שיח איך אפשר להגיע לאותם יעדים, ובשנה לאחר מכן לראות מה רצינו ומה עכשיו אנו מאחלים. בנוסף, אפשר לקחת את המסורת לכיוון אחר של "התנדבות משפחתית" שבה כולם מתגייסים למען מטרה משותפת, מתלכדים ועושים טוב גם למישהו אחר.
בישול ואפייה (כל הגילים): אם אתם מתחברים לבישול או אפייה, אפשר להכין יחד עוגת דבש עבור הסבים והסבתות. ליצירתיים שבינינו אפשר להכין ברכות, לכתוב איחולים, לקשט ולצבוע (ולהפתיע בדואר למי שממש בא לו להשקיע). כך או כך, זו דרך ליהנות יחד איתם, להשקיע ולהתאמץ עבור האחר – מה שמחזק את הכוחות של הילדים, את ערך הנתינה ואת תחושת המשמעות.
סרט או סדרה (כל הגילים): צפייה משותפת של סרט או סדרה מייצרים קירבה והנאה משותפת. תוכלו באותם רגעים להיצמד אליהם, לחבק אותם, לצחוק יחד ולדבר על משהו שמעניין אותם ואותנו, וכך הילד חש "מחוזר", שאנו רוצים לבלות איתו ויחד מחכים כבר לפרק הבא. תזכרו: אנחנו האטרקציה הכי שווה לילדים, דרך הבילוי "הפשוט" יחד בבית, בלי הסחות משלנו או הטפות לילדים, אנחנו נהנים איתם ומהם, ומזינים את תחושת השייכות של הילד, שהוא רצוי, משמעותי עם יכולת לתרום ושיש לו כוחות מגוונים.
הפעילויות מאת ארבל שרייבמן – מדריכת הורים, מרצה, מלווה משפחות, מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך.
לסדר את המזווה (לכל הגילים): כן, כן. אפשר לעבור על קופסאות שימורים, לנקות אותן קצת, לכתוב על כל אחת מלמעלה עם טוש מה יש שם, ללמוד לקרוא תאריכים של מוצרים, לנקות קצת את המדפים ו… להעיף את כל המוצרים שמאיימים עוד שניה להתעופף בעצמם. בשלב הסידור אפשר גם לעשות רשימה של כל הדברים שפתאום מתחשק לנו להכין (פתאום נזכרנו שאפונה זה ממש טעים ושמכל כך הרבה קמח אפשר אולי לתכנן ערב פיצה?) ואפשר גם להכין רשימה של כל המוצרים שיש בבית, זה ממש מקל על הקניות אחר כך וגם חוסך קניות מיוחדות. יש לכם ילד אלוף אקסל? הנה עוד משימה נחמדה ומעצימה.
לסדר את חדר הצעצועים (לכל הגילים): הרבה הורים מתבאסים שלילדים יש המון צעצועים ועדיין, מבחינתם, אין להם במה לשחק ומשעמם להם. המון הורים גם טוענים שלהם היו עשירית מהצעצועים והם תמיד מצאו במה לשחק. בינגו! כשיש קצת פחות צעצועים, אנחנו רואים את הצעצועים ולא שוכחים מהם. בנוסף, אם תשימו לב, הילדים משחקים פחות או יותר באותם צעצועים. חוץ מזה, יש בארון צעצועים שהילדים לא אוהבים, פאזלים שמי יודע כמה חלקים יש בו, חמישה סוגי טריוויה שאין מצב שהילדים יפתחו, וכל זה מעורבב עם המון בובות קטנות וחלקים של כל מיני צעצועים. שבו עם הילדים, תעברו על כל הקופסאות והצעצועים, תמיינו הכל לקופסאות, תכינו להן פתקיות ובעיקר תתרמו הרבה. לא תאמינו כמה פעמים תשמעו את אחד הילדים צועק: יוווו כמה חיפשתי את זה! ובעיקר, הילדים יראו שגם בבית יש להם במה לשחק וייהנו מחדר צעצועים חדש שעושה חשק לשחק בו. ההורים - הרווחתם כמה שעות בלי "משעמם לי".
שדרוג משודרג למטיבי לכת (מגיל 6): לשפץ חדר. כן כן. תחליטו על חדר בבית ותעשו לו מייקאובר. אפשר ממש לצבוע אותו - תהליך מעניין של יום-יומיים הכולל בחירת צבעים, כשאפשר גם לסדר מחדש, לשנות מיקום של רהיטים, להדביק כמה מדבקות קיר, להוסיף שטיח, ולסדר ולנקות בצורה ממש יסודית. מוזיקה כיפית ברקע - מומלץ בחום.
קצת נוסטלגיה (לכל הגילים): לילדים היום יש מהג'ימבורי או מכל פעילות רגילה בחופש יותר תמונות ממה שיש לרוב המבוגרים מכל שנות הילדות שלהם. פעם לצלם היה פרויקט לא זול ובשביל תמונות היה צריך לחכות לפיתוח. כנ"ל לגבי תקשורת, פעם בשביל להתכתב היה צריך לשלוח מכתב (או פקס למתקדמים) ובשביל לברך ליום הולדת או בראש השנה היה צריך ממש לכתוב. אני מציעה: להכין אלבומים ואגרות שנה טובה. אלבומים - שבו ביחד לבחור תמונות, שלחו אותן לפיתוח וצרו אלבום. אפשר לקשט אותו עם מדבקות, לגזור קצת חלק מהתמונות וממש לעצב אותו. כן, כן. מספריים, דבק והכל. אגרות שנה טובה - ספרו לילדים (בקצרה) על איך שלחו פעם אגרות, הכינו איתם אגרות שנה טובה, רכשו מעטפות, מדבקות ובולים ולכו לתיבת הדואר. מומלץ גם לעשות סיבוב בשכונה ולהכניס כמה אגרות לתיבות דואר של חברים\שכנים.
תכנון משפחתי (לכל הגילים): אצל הרבה משפחות פעילות בבית זה לא נחשב. להורים לפעמים יש יותר קוצים מאשר לילדים וזה בסדר אבל גם טיול דורש ארגון. מתכננים טיול בחגים? תתכננו אותו ביחד. שבו ביחד על רעיונות, ערכו רשימה, צפו ביחד בסרטונים או טיקטוקים (כן, כן) על מקומות ומלונות נחמדים ותתכננו טיול ביחד עם הילדים. תתפלאו איזה מקוריים וזורמים הם יכולים להיות.
ערב משפחתי בסגנון גלמפינג (לכל הגילים): קמפינג לא מחייב אריזה של בית שלם, נסיעה ואת המסקנה שזאת הפעם האחרונה שאנחנו עושים את זה. אפשר גם לתכנן ערב בית של קמפינג וסרט. ממש ככה. הכינו ביחד אוכל, סדרו את הסלון עם מלא כריות כפיות נוחות, תוסיפו הר עצום של פופקורן, תבחרו סרט כיפי שכולם אוהבים, החשיכו את הבית (נא לכבות טלפונים), תתכננו עשר דקות הפסקה ותצפו ביחד בסרט. אחרי שנגמר הסרט, אפשר לפתוח בסלון אוהל וללכת לישון. גם החלק הזה מיועד למיטיבי לכת. אפשר לדלג באלגנטיות לחדר השינה.
צילום סרטונים משפחתיים (לכל הגילים): הילדים היום אוהבים להיות "תקועים במסך" והם אוהבים את "השטויות של הטיקטוק". אחת הדרכים להתקרב אליהם היא להיכנס לעולם שלהם. מגיע להם אחרי האגרות והאלבומים. תתכננו איתם סרטון, תצלמו איתם, תערכו איתם ובעיקר תתפלאו מאיך הם יודעים לעשות הכל כל כך טוב ויכולים ללמד אתכם. יצירת סרטון משפחתי יכול להיות חוויה מאוד נחמדה ומקרבת.
הפעילויות מאת נעמה צובל - מדריכת הורים למתבגרים ולגיל הרך, יועצת זוגיות, יועצת שינה, כתבת ומרצה בענייני זוגיות והורות.
לבשל יחד (כל הגילים): כשאנחנו מאפשרים לילדים לבשל איתנו אנחנו מחזקים את תחושת השייכות שלהם. הם מרגישים נחוצים ויכולים. בנוסף, תוך כדי הבישול במטבח אנחנו יכולים לעזור להם לפתח ולהתאמן בארבע מיומנויות: מוטורי - לחתוך, לפרק, לערבב, למזוג, לשפוך, לגרד בפומפייה; קוגניטיבי - כמויות ונפחים, לפני ואחרי, חם וקר, מספר חתיכות מתוך השלם; רגשי - להתמודד עם תקלות אם משהו נשרף, נשפך; חברתי - לשתף פעולה, לכבד תפקידים וכללים (למי מותר להדליק אש). אפשר לשדרג את עניין הבישול וממש לבנות יחד עם הילדים תפריט, ליצור רשימת קניות, ללכת יחד לסופר לקנות את המצרכים ולהכין ארוחה.
מיון (כל הגילים): תקופת החגים זו הזדמנות מצוינת לעשות לסדר, לבדוק מה כבר אנחנו לא צריכים ולשתף את הילדים במיון כל הדברים שאנחנו יכולים להוציא (מישהו אמר מארי קונדו?) זה יכול להיות משחקים, בגדים וכדומה. הזדמנות להיות יחד, ללמד ולשתף אותם בארגון וסדר, וכן נתינה לאחרים.
טיקטוק (מתבגרים): עם המתבגרים והמתבגרות אפשר לצלם סרטונים לטיקטוק (אם הם מסכימים) כך תוכלו להיכנס לעולם שלהם במקום רק לקטר על המסכים, ואם הם מסכימים לצלם אתכם סרטון - אתם כבר במקום טוב. זו הזדמנות לבחור שיר, ללמוד תנועות יחד, להתאמן וליהנות מזמן של קירבה ויחד .
הפעילויות מאת ענת מאור, (MBA), מדריכת הורים ויועצת משפחתית (MA), מרצה באקדמית תל אביב יפו ומכון אדלר.