עוד רגע שנת הלימודים תיפתח ועשרות אלפי ילדים יעלו לכיתה א'. להורים וגם לילדים יש חששות לרגל המעבר למסגרת חדשה, גדולה ועם דרישות חדשות. כיצד נוכל אנחנו ההורים לתרגל ולחזק את הילדים לקראת בית הספר? הנה כמה רעיונות לפעילויות.

ראשית, ודאו שלילדיכם יש יציבה טובה כאשר הם ליד השולחן. תרגול ישיבה יציבה לאורך זמן בלי להתעייף תאפשר פנאי להקשבה ולכתיבה. מומלץ, למשל, לתרגל הליכות - כגון הליכות מריצה, קפיצות צפרדע ועוד. קבעו מסלול בבית, לדוגמא מחדר השינה עד חדר האמבטיה בכל בוקר וערב, וכן הליכה בסלון אחר הצהריים. לכו לגני השעשועים – בקרו בפארקים ובמשחקיות. גוונו בין הגינות השונות, כך שהילדים יוכלו לחוות מקומות ומתקנים שונים, טיפוס על סולמות, מעבר בסולם רוחבי, קפיצות ובנדנדות. צביעה במנחים שונים גם היא חשובה ליציבה. תרגלו עם הילדים צביעה כשהדף ב-90 מעלות, מודבק לקיר או דלת המקרר, או צביעה במהלך שכיבה על הבטן.

בנוסף, הכנת הילדים לכיתה א' כוללת פיתוח מיומנויות מוטוריות עדינות וטכניקות כגון כתיבה וגזירה. כדי לחזק את שרירי כף היד ולאפשר אחיזת כלי כתיבה לאורך זמן ושליטה בכלי הכתיבה עודדו את ילדיכם לעסוק בפעילויות המחזקות את השרירים הדרושים לכתיבה ולמשימות אחרות בכיתה. אלה יכולים לכלול פעילויות המשפרות תיאום עין-יד, כגון משחק עם בצק/פלסטלינה/חמר, קריצת עוגיות, חיתוך, רידוד, הכנסת החומר לכותש שום, או תרגול עם פינצטות שונות ומלקחיים ותפיסת חפצים בגדלים שונים. כמו כן, תרגלו צביעה בסוגים שונים של כלי כתיבה - טושים, צבעים, צבעי עיפרון, צבעים רכים במיוחד וגירים.

תיאום בין הידיים גם היא משימה חשובה. תפקידה של היד הלא מועדפת היא תמיכה או ליווי ליד הפועלת בכל תפקודי היומיום. עבודה מתואמת בין שתי הידיים, תאפשר עבודה לא מאומצת במהלך הכתיבה. ציירו בעזרת שבלונות, השחילו חרוזים בגדלים שונים על חוטים מחומרים שונים, גזרו דפי עיתון/קרטון/בריסטול, תרגלו גזירות על קו וסביב צורות קטנות. פעילות נחמדה ומומלצת היא הכנת סלט, בצעו פעולות בישול ואפייה נוספות כגון ערבוב ידני של קרם עוגה או סחיטת פירות הדר במסחטה ידנית.

מוכנות קוגניטיבית היא גורם מפתח נוסף במעבר מוצלח של ילדים לכיתה א', שתבטיח מיומנויות לימוד בסיסיות והבטחה שהם יוכלו להתמקד ולעקוב אחר הוראות. כדי לבסס מיומנויות אלה שלבו את ילדיכם בפעילויות המשלבות אוריינות מוקדמת וכישורי חישוב. עודדו אותם לזהות אותיות ומספרים בשלטי חוצות ושלטי חנויות. שחקו בטלפון שבור, תרגלו אותיות ומספרים עם ההורה, האח או החבר. ציירו באופן חופשי על משטח קצף גילוח, תרגלו מספרים ואותיות: שם הילד/ה, מילים נפוצות וקצרות, כגון שלום, אמא, אבא ועוד. צרו אותיות ומספרים בעזרת גפרורים ונחשי פלסטלינה, ציירו עם גירי מדרכה.

היכרות מוקדמת עם סביבת הלמידה עשויה להפחית את החשש של הילדים מהלא ידוע. ההכנה תעזור להם להכיר את סביבת הלמידה והציפיות מכיתה א'. אפשר להשיג זאת באמצעות שיטות שונות: בקרו עם ילדיכם בבית הספר לפני תחילת שנת הלימודים אם אפשר, הראו להם את הכיתה, מגרש המשחקים, השירותים ואזורי מפתח אחרים. זה עוזר להפחית את החרדה וגורם לסביבה להרגיש מוכרת יותר. שוחחו לגבי מה מצופה מהם בכיתה, כמו הרמת יד לצורך דיבור, הקשבה למורה ושיתוף פעולה עם חברים לכיתה. משחק תפקידים במצבים אלה יכול להיות מועיל במיוחד. ספקו הזדמנויות לעסוק בחומרים חינוכיים מתאימים לגילם בבית. זה יכול לכלול ספרים, אפליקציות חינוכיות או דפי עבודה. המטרה היא להפוך את הלמידה לחלק טבעי ומהנה משגרת יומם.

חשוב לזכור כי בדרך של משחק והנאה, הילדים ילמד ויחווה את הלמידה באופן הטוב ביותר, ואתם ההורים יכולים לעזור לילדיכם לעבור בצורה חלקה את המעבר המשמעותי ולהכין אותם למסע מוצלח ומהנה.

הכותבת היא מרפאה בעיסוק מחוזית מרכז במאוחדת