יוני (שם בדוי), בן 14, מתמודד עם CP שיתוק מוחין מלידה, מתנייד בהליכון אחורי ובכיסא גלגלים ולומד בבית ספר בתל אביב. עד כה היה יוני במסגרות של חינוך מיוחד, אולם מתחילת השנה הוא לומד בבית ספר של החינוך הממלכתי כי רצה להרגיש כמו כולם. למרבה הצער, עד כה לא נמצאה לו סיוע מלווה מתאים. אימו של יוני, שושי (שם בדוי) לא רוצה שהוא יפסיד ימים בבית הספר ויישאר בבית, ולכן היא נאלצת לשמש כמלווה שלו מדי יום עד לשעה שתיים בצוהריים, דבר אשר מקשה עליה בלקיים שגרת עבודה.
"אנחנו עברנו מהחינוך המיוחד לחינוך הרגיל, לכיתה ח' בחטיבה, והבן שלי מחכה לסייעת שתהיה איתו. בתחילת השנה התקשרו אלי מהעירייה ואמרו שעדיין מחפשים סייעת. לא רציתי לוותר על היום הראשון של הלימודים ולכן הכנסתי את יוני לבית הספר ואני הייתי המשלבת", אומרת שושי בשיחה טלפונית, "אבל חשבתי שיקרה שינוי אחרי החגים, הגיעה משלבת והלכה. אני כתבתי לעירייה לפחות ארבע פעמים, ואנחנו מחפשים אך הם טרם קיבלו חונך קבוע. הם כל פעם אומרים לי שזה קשה למצוא. זו עוגמת נפש לילד".
כאשר את מתקשרת לעירייה ומנסה לא פעם לכתוב להם, מה הם עונים לך?
"הם אומרים שהם עדיין מחפשים ואני נמצאת כמשלבת בבית הספר. אני מפרנסת יחידה במשפחה, כי בעלי נפטר שנה שעברה. יש ליוני אחות תאומה ואני מתקשה לפרנס אותם כאשר אני נמצאת כל הזמן בבית הספר. זה ממש מחדל. הילד שלי עדיין עם צרכים מיוחדים גם אם הוא הגיע מהחינוך המיוחד לרגיל, כנראה שמשרד החינוך חושב שהוא יכול ומתאים ללמוד במסגרת חינוך רגיל, ליד הבית שלו עם סיוע. לא קרה פה נס, הוא לא פתאום הבריא. הוא עדיין זקוק לשילוב. זה שהוא בחינוך הרגיל, לא אומר שהכול בסדר".
את כועסת?
"אני כועסת על העירייה כי אני מבינה שהעירייה לא נמצאת שם בשבילנו. הם אחראים על הסייעות. אף אחד לא התקשר אלי לשאול אם הוא בסדר ואולי הוא צריך עזרה שהם יכולים להציע לנו. אני מצידי עשיתי מאמץ וחיפשתי מישהו שיבוא להיות אתו. המחויבות גבוהה אבל השכר נמוך ואנשים לא רוצים לבוא לעבוד. למה הם לא עושים את כל מה שאפשר. לעיריית תל אביב יש משאבים, אנחנו תושבי העיר, הם צריכים לעזור לנו. ברגע שמעלים צורך מסוים, הגורמים הנכונים צריכים להתערב. צריך להבין שכל אחד מאיתנו שונה. אם נגיע מהתפיסה הזו, נמצא דרך כן לגשר וההיבט הכלכלי יהיה משני".
לטענתה של שושי, לא הייתה בעיה כל עוד יוני היה בבית ספר לחינוך מיוחד והוא זכה לתמיכה של עמותת איל"ן באמצעות שירותי עבודה סוציאלית, שיקום וסיוע במגוון שירותים. דווקא כעת כשהוא בנקודה שהיא המטרה המשותפת לכולם, לילד, למשרדי-הממשלה ולציבור הרחב, הוא לא יוצא לביה״ס של החינוך הרגיל ומפסיד בכל החזיתות וכך גם הילדים "הרגילים" מפסידים, כיוון שאין כאן שילוב.
אורית אילון פרידמן, מנכ"לית עמותת איל"ן: "איל"ן עומדת על המשמר ופועלת לקידום פתרונות לחסר החמוּר בכ״א. אנו תקווה שיפתח ערוץ לשת״פ עם השרים החדשים לסוגיה בוערת זו".
תגובת עיריית תל אביב- יפו: "לצערנו, ישנו מחסור ארצי בסייעות עבור החינוך המיוחד. עם זאת, העירייה עושה מאמצים אדירים על מנת לנסות ולאתר סייעות לתלמידי החינוך המיוחד המשולבים. כך אנו עושים גם במקרה של יהודה ואכן לאחרונה נמצא לו סייע מתאים. בימים האחרונים הסייע שוהה בחופשת מחלה בשל זעזוע מוח. העירייה מנסה לאתר סייע או סייעת חלופיים ותעמוד בקשר מול הוריו".