חשבתם שב-2023 כבר תשמעו על שוויון הזדמנויות לנערים ונערות במערכת החינוך, אבל נתונים שפרסמה אתמול (ג') הלשכה המרכזית לססטיסטיקה, בהם סקרה את שני העשורים האחרונים (2000-2022) בכל מה שנוגע למומלצים לתוכניות מחוננים וללומדים בהן - התגלו פערים משמעותיים על רקע סוציו-אקונומי, גאוגרפי ואפילו מגדרי.
על פי הלמ"ס מספר התלמידים שנבחנו בבחינות לאיתור מחוננים ומצטיינים בחינוך העברי עלה מ-9,947 בשנת 2000 ל-15,255 ב-2022. עליה של כ-53.4% לאורך השנים. אולם למרות הגידול המשמעותי במספר התלמידים הנבחנים, בירידה לרזולוציות דמוגרפיות שונות - ניכרים פערים לא מבוטלים בחברה הישראלית ואף הנצחת מעמדות, כאשר מספר הנבחנים מיישובים שמשויכים לאשכולות חברתיים נמוכים, או כאלו שההורים שלהם נעדרי השכלה גבוה - נמוך יותר (33%) מאלו שמתגוררים ביישובים חזקים וילדים להורים משכילים (87.6%).
מהפך: יותר מחוננות ממחוננים
בנוסף לנתונים הכלליים שמתייחסים לאחוז המחוננים בעשורים המדוברים, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה גם את ההתפלגות המגדרית של התלמידים והתלמידות שנבחנו לתוכניות וכן את ההתפלגות של התלמידים שנמצאו מתאימים.
מהנתונים עולה כי מספר הבנים הנבחנים עלה מ-5,640 ל-9,614 בתקופה המדוברת, ומספר הבנות עלה מ-4,274 ל-5,601 באותה התקופה. לגבי המתקבלים והמומלצים לתוכניות - התמונה הפוכה ואחוז המומלצים בקרב התלמידים עלה מ-19.6% ל-49.4%, בעוד בקרב התלמידות הוא עלה מ-13.9% ל-64.9% בשנת 2022.
פריפריה אימפריה?
עוד התפלגות שפרסמה הלמ"ס קשורה לשיוך הגאוגרפי של הנבחנים על פי המחוזות המוגדרים של משרד החינוך, וממנה עולה כי אחוז המומלצים בקרב נבחנים ממחוזות תל-אביב, המרכז, חיפה וירושלים עלה מ18.9% ל-57.5%, בעוד נבחנים מהפריפריה ממחוזות הצפון והדרום עלו מ-12.5% ל-48.2%, ומשתרכים מאחור.
גם למצב הסוציו-אקונומי וההשתייכות לעשירוני המדד החברתי-כלכלי של התלמידים יש השפעה על מספר הנבחנים לתוכניות המחוננים, לפי הנתונים שמצביעים כי מספר הנבחנים מהעשירונים הנמוכים (1-6) ירד מ-2,964 ל-2,630 בשנת 2022, בעוד מספר הנבחנים מהעשירונים הבינוניים (7-8) עלה מ-2,938 ל-4,119 באותן שנים, ומספר הנבחנים מהעשירונים הגבוהים (9-10) עלה מ-4,018 ל-7,851. מדובר לא רק על עליה מתונה יותר, אלא על רגרסיה של ממש.
הרגרסיה הזו באה לידי ביטוי גם כשלוקחים בחשבון את פרמטר השכלת ההורים. על פי הנתונים מספר הנבחנים שלאחד מהוריהם יש תואר שני ומעלה, עלה מ-3,585 ל-7,247 בשנת 2022, מספר הנבחנים שלאחד מהוריהם יש תואר ראשון עלה מ-2,647 ל-5,286 באותן שנים ולעומת זאת מספר הנבחנים שלאחד מהוריהם השכלה תיכונית או על-תיכונית, ירד מ-3,715 ל-2,722. כתוצאה מכך אחוז המומלצים בקרב נבחנים שלאחד מהוריהם תואר שני ומעלה עלה מ-23.9% ל-65.0%, בקרב נבחנים שלאחד מהוריהם תואר ראשון עלה מ-18.9% ל-53.0% ובקרב נבחנים שלאחד מהוריהם השכלה תיכונית או על-תיכונית ניכרת העלייה הכי מתונה - מ-9.2% ל-32.7% בלבד.
החינוך הממ"ד: זינוק בעלייה
בנוסף לנתונים לעיל, חילק המשרד את הנתונים גם לפי מערכות החינוך המוכרות שפועלות בישראל. מהחלוקה עולה כי בחינוך הממלכתי דתי נרשם זינוק משמעותי במספר הנבחנים. אם בחינוך הממלכתי עלה מספר הנבחנים מ-7,989 ל-11,248 בשנים המדוברות, בחינוך הממלכתי-דתי נמדדה עלייה מ-1,958 ל-4,007, באותן השנים.
גם במספר התלמידים שזוהו כמתאימים לאחר היבחנותם, ניכרת קפיצה משמעותית ביחס למערכת החינוך הממלכתית בישראל, וכן עלייה משמעותית באחוז התלמידים המומלצים לתוכניות המחוננים ולתוכניות המצטיינים במשרד החינוך: עלייה מ-17% ל-54.2% בשנת 2022.