הכנה לכיתה א' זה דבר חשוב, גם רגשית אך גם לימודית, אבל היא כוללת הרבה יותר מלימוד אותיות. "לא פעם שמעתי שהורים מלמדים את ילדיהם לפתור תרגילי חיבור וחיסור בגן, ואלו שלא עושים זאת תמיד פונים אלי עם אותה שאלה: 'הרי זה משהו שהילדים ילמדו ממש מההתחלה בכיתה א' אז בשביל מה?'".
"למעשה, כדאי ומומלץ לתרגל מיומנויות חשבוניות עוד בגן, ואפילו לפני", טוענת קלינאית התקשורת חן קלימיאן."שימו לב שלא מדובר רק בחיבור עד 10. כבר בגיל שנתיים כשהילד מבקש מהם "עוד" או "הרבה", מתחילה ההבנה החשבונית, ולכן חשוב לא לקפוץ מיד לחיבור וחיסור אלא לעבור עם ילדינו את כל המדרגות הקודמות".
כדי שתעברו על כל השלבים, מסבירה קלימיאן מה הילד צריך לדעת לפני שמתחילים עם תרגילים:
1. ספירה - שימו לב שהילד סופר באופן אוטומטי מ-1 עד 10. ניתן לחזק זאת על ידי חשיפה ותרגול במשימות יומיומיות, למשל בזמן שמתלבשים, בדרך לגן וכו׳. בהמשך כהכנה לתרגילי חיסור יהיה מצוין לבסס גם ספירה לאחור מ-10 עד 0.
2. הכרת הספרות - כאשר ילדים סופרים ברצף, כדאי לחשוף בפניהם את הייצוג הגרפי של הספרות על מנת שהם יוכלו לזהות, לשיים (להגיד את השם) ולבסוף לכתוב כל ספרה שירצו. את הספרות כדאי ללמד באמצעות תומכי זיכרון.
3. מנייה - ילדים מונים (״סופרים״) בתחילה עד 5 פריטים מוחשיים המסודרים בשורה. בהדרגה נלמד אותם למנות פריטים מפוזרים, פריטים המצוירים על דף בשורה, פריטים מצוירים ומפוזרים ולבסוף מנייה של עד 10 פריטים מפוזרים.
4. התאמה בין כמות למספר - כאשר שלבים הראשונים יהיו מבוססים היטב, הילדים יוכלו להצביע או למתוח קו בין כמות למספר, לצייר כמות או לאסוף פריטים לפי מספר ,ובהמשך גם לכתוב בעצמם את הספרה ליד הכמות.
5.פתרון בעיות חשבוניות - נספר לילדים סיפורים חשבוניים, בתחילה חיבור ואחרי ביסוס השלב נוסיף גם חיסור. למשל: "קניתי 3 מוצרים והלכתי להביא 2 נוספים. כמה תפוחים קניתי? "גם כאן נתחיל עם חפצים מוחשיים ונמשיך לציורים. בהמשך ניתן ללמד את הילדים לחשב עם האצבעות ולבסוף להביט בציר המספרים, להגיע ל-3 ולהוסיף 2 על מנת להגיע ל-5. בחיסור נוכל לצייר את ציר המספרים כ״מעלית יורדת״ וזאת רק אחרי שסיימנו להשתמש בהמחשות אחרות בבעיות חיסור. בשלב זה חשוב לחשוף את הילדים לתרגילים כתובים ולמושגים כמו: ועוד, פחות, יותר, שווה אותם נכתוב במהלך או בסיום פתרון הבעיה.
רק אחרי שנבסס את 5 המדרגות, נוכל להתקדם ממש לתרגילי חיבור וחיסור - בתחילה על ידי בעיות מילוליות בעל-פה כפי שתיארתי במדרגה האחרונה, ובהמשך נכתוב תרגילי חיבור הכוללים המחשה חזותית (נצייר עיגולים עם הילד או מראש ליד כל ספרה). לבסוף הילדים יפתרו בעצמם תרגילי חיבור וחיסור עד 10.