אז נכון, המתווה החדש אושר, אבל עדיין אנחנו מוצאים את עצמנו בבית. כי אנחנו מאומתים, כי הילדים בבידוד, כי אין כוח אדם לפתוח את המסגרות. כבר זכינו באליפות העולם בכל משחקי הקופסה, חקרנו את נטפליקס מכל הכיוונים, בישלנו והמצאנו את הגלגל המרובע.
אחרי שנתיים של מגפה, כשכבר סיימנו כל פעילות אפשרית, יש משהו נוסף שממש מומלץ להשתמש בו: מוזיקה. זהו כלי נפלא, והאזנה למוזיקה מבטיחה לנו ולילדינו רגעי שמחה ואושר. אז במיוחד בשבילכם, קבלו שש פעילויות לילדים לבידוד הבא, ועוד אחת רק בשבילכם:
- שיר על שיר
הזמינו את הילדים לבחור שיר שהם אוהבים ושולטים במנגינה שלו ונסו, כל אחד בתורו, להחליף את המילים כדי שיהיו משיר ילדים פשוט ומוכר. למשל, נסו להלביש את המילים של "האוטו שלנו גדול וירוק" על המנגינה של "שבט אחים ואחיות". אתגר לא פשוט אבל מצחיק במיוחד. - השזאם המזמזם
צרו מילדיכם גרסה אנושית של אפליקציית שזאם. בחרו בשיר חג, להיט חם או שיר שהילדים מכירים בוודאות, זמזמו חלק קצרצר ממנו – ותנו להם לזהות. לאחר שכולם ניסו, האריכו את הזמזום כדי לעזור בזיהוי – ואל תשכחו להחליף תפקידים. - הקשיבו למילים
בחרו שיר עם טקסט קצר יחסית ושימו לב שהזמר או הזמרת שרים בצורה ברורה ומובנת. לדוגמה, "העץ הוא גבוה" של להקת אחרית הימים (מילים: חנוך לוין). הקשיבו לשיר מתחילתו ועד סופו והתמקדו במילים. לאחר מכן נסו להגיד שמות תואר, פעלים, שמות של אנשים, בעלי חיים ומקומות שאתם חושבים שהיו בו. בדקו את מילות השירים וגלו מי היה הכי קרוב. זו הזדמנות מצוינת להכיר לילדים את המוזיקה "שלכם". בצעו שוב את התרגיל עם שיר שהילדים בחרו ותנו להם להכיר לכם למוזיקה "שלהם".
- המלך אמר
זוכרים את המשחק "המלך אמר"? תנו לילד שלכם לבחור שיר מקפיץ ואנרגטי ובקשו ממנו לרקוד. בצעו אחריו כל תנועה שהוא עושה. עודדו אותו לאתגר אתכם, להשתחרר, להפעיל את כל חלקי הגוף וליהנות מהשליטה. אפשר להעביר את שרביט ההובלה בין הילדים בזמן השמעת השיר ולתת מקום לכולם. אפשר גם לשלב את המשחק Freeze: בעצירה פתאומית של המוזיקה כולם קופאים על מקומם. מי שלא הצליח לקפוא וזז, צריך לחבק את שאר המשתתפים. - איזה שיר אני היום?
מוזיקה מתחברת ישירות לרגשות שלנו דרך האווירה שהיא יוצרת. השמיעו לילדים כמה קטעים בסגנונות מוזיקה מגוונים. בקשו מהילדים לבטא את עצמם דרך תנועה וריקוד. הביטו בהם ועזרו להם להגדיר איך הם מרגישים באמצעות המוזיקה. - מוזיקה כמקור השראה
בקשו מהילדים לצייר ציור במשך שבע דקות – ואל תגדירו להם מה עליהם לצייר. לאחר מכן בקשו מהם לצייר ציור חדש, כל דבר העולה בראשם באותו פרק זמן, והשמיעו להם מוזיקה אינסטרומנטלית (ללא מילים) ברקע. לכו אל מחוזות הג'אז, המוזיקה הקלאסית או מוזיקת העולם – רק לא פכפוכי גלים או שריקות דולפינים. הסתכלו יחד על שני הציורים ובקשו מהילדים לתאר את שתי החוויות. לילדים הגדולים יותר אפשר להציע את אותו התרגיל ולהחליף את הציור בכתיבה חופשית.
פסק זמן להורים
את התרגיל הבא מומלץ לבצע בעיצומו של היום, כשהבית רועש ואתם מרגישים שזה הרגע שבו אתם צריכים לנשום. פנו לכם חמש דקות ובקשו שאף אחד לא יפריע לכם. גשו לנקודה השקטה ביותר בבית, חברו אוזניות לנייד שלכם ובחרו שיר שאתם אוהבים במיוחד. לפני הלחיצה על Play שאפו שאיפה עמוקה, מלאו את הבטן ובית החזה, החזיקו את האוויר בפנים למשך חמש שניות, ונשפו בעדינות את האוויר החוצה. חזרו על כך חמש פעמים ורק אז האזינו לשיר. עצמו את העיניים ואפשרו למוזיקה להעניק לכם את פסק הזמן שכל כך מגיע לכם.
אורן לימור הוא אב לשני ילדים, עורך מוזיקלי, מגיש ברדיו, מנחה סדנאות להורים וילדים (8+) והרצאות למבוגרים בנושא סגולותיה של המוזיקה.