אם התקופה האחרונה לימדה אותנו, ההורים, משהו חשוב, הרי זאת העובדה שבסופו של דבר אנחנו אלו שחייבים להיות אחראים על חינוך ילדינו. חוסר השגרה שהחל למעשה בקורונה וממשיך גם השנה אל תוך המלחמה, לצד הממד הרגשי שנכנס, בעייתי במיוחד סביב כיתה א', והפערים שפותחים חלק מהילדים בנושא הקריאה.
"הורים שומעים על המושג: 'הכנה לכיתה א' סביב סיום גן חובה והעלייה לבית הספר, אבל זה לא נכון. הכנה לכיתה א' מתרחשת כבר בטרום חובה ויכולה להמשיך אפילו לתוך שנת הלימודים הראשונה", טוענת קלינאית התקשורת חן קלימיאן. "בשגרה מי שאמון על כך הוא לרוב הצוות החינוכי. כעת, בגלל חוסר השגרה שהילדים חווים, וחוסר הרצף במוסדות החינוכיים, יותר מתמיד אני ממליצה להורים להיות עם אצבע על הדופק, כדי שהילד לא יצבור פערים בהמשך".
אבל מה זה בדיוק הכנה לכיתה א׳ ואולי השאלה החשובה ביותר - איך עושים זה בכיף, בלי מאבקים ומבלי להכריח את הילדים ללמוד?
"ילד עולה לכיתה א' עם לא מעט ידע שצבר אבל אם צריך להתמקד אז יש 3 תחומים עיקריים: הרחבת ידע האותיות, הגברת המודעות פונולוגית, והעשרת השפה". אני ממליצה לבחור נושא או שניים בלבד ובהם תתמקדו לאורך התקופה הקרובה", היא ממליצה. "חשוב שלא נשכח שמדובר בילדים וילדים לומדים מתוך חוויה, משחק והפעלת החושים".
3 אסטרטגיות למידה לקראת המעבר לכיתה א'
הרחבת ידע האותיות
"כדי ללמד את האותיות כדאי להשתמש בתומכי זיכרון: תומך שנראה ונשמע כמו האות, ושניתן גם לספר עליו סיפור קצר שהילד יזכור על מנת להפעיל את הזיכרון האפיזודי, זה שזוכר חוויות מרגשות. למשל, כדי שילד יזהה ויכתוב את האות ס׳, נלך איתו לשחק כדורסל, נביא בסל ונגיד שהסל נראה כמו האות ס׳, ונציע לו שבכל פעם שנראה אות שנראית כמו סל, נקרא לה סמך-סל״.
"נתחיל באותיות השם של הילד ונעבור לשאר האותיות לפי סדר הא-ב, נכתוב את האות מקוביות או מקצף באמבטיה וכך לא נחווה התנגדויות והילד יזכה לזמן איכות איתנו".
הגברת המודעות הפונולוגית
"זוהי המודעות לפונמות, הצלילים המרכיבים את המילה. יש שלבים רבים בדרך לכיתה א׳ בתחום הזה, אך אם ניקח לעצמנו לרגע מטרה אחת, נתחיל לפרק עם הילד מילים! למשל, כשהילד יחלק את המילה ״דרדסים״ הוא יגיד: ״דר״-״ד״-״סים״ - 3 הברות. לעומת זאת אנחנו כהורים יכולים לחלק ליחידות צליליות קטנות יותר ונגיד: ״ד-ר-ד-סי-ם״: חמישה צלילים".
"ניתן גם לתופף על הגוף כשמחלקים, או להצביע על מגנטים, לאסוף עלים או אבנים כמספר הצלילים וכדומה".
העשרת השפה
"ספרים, ספרים וספרים. מחקרים מראים כי הקראה של 4 ספרים בשבוע לפחות, משפרת משמעותית הישגים בלימודים ובחיים של ילדינו כבוגרים".
"בנקודה הזו חשוב מאוד לזכור כמה השגרה, החזרתיות והעקביות חשובות לילדים. עוגן כזה של סיפור קבוע לפני השינה יסייע לילדכם להיכנס לשינה טובה יותר ולהרגיש בטוח, בתקופה המעורערת הזו".
הכותבת היא קלינאית תקשורת, מרצה ומדריכה הורים ואנשי חינוך, בעלת הקליניקה: "לדבר עם ילדים" בכל גיל.