חנוכה - חג יפה כל כך, החנוכיות המאירות בכל מקום, הסופגניות המקושטות הסביבונים ושלל ההופעות. אבל מה בעצם חוגגים בחנוכה ולמה לא מסופר עליו בתנ"ך? חנוכה - מהמילה לחנוך, לחדש, כמו חנוכת בית - ולא סתם בית, אלא בית המקדש. חנוכה הוא חנוכת המקדש המיוחדת שנערכה לא כאשר יסדו אותו בוניו (בשנת 516 לפנה"ס) אלא מאות שנים אחר כך כאשר חנכו אותו החשמונאים מחדש לאחר ניצחונם על היוונים (בשנת 164 לפנה"ס).

למה בכלל נלחמו החשמונאים ביוונים? הסיבות למרד קשורות גם ביחסים של הישוב היהודי עם האימפריה וברצון לעצמאות דתית ומדינית וגם לוויכוח פנימי שהיה בתוך החברה היהודית על הצביון והזהות, ויכוח בין מי שרצה לאמץ את התרבות היוונית למי שדחה אותה. מה שהבעיר את המרד היה גזירות הדת שגזר אנטיוכוס על היהודים. גזירות כמו האיסור ללמוד תורה, לשמור שבת ולקיים ברית מילה, היו חציית קו אדום מבחינת לא מעט יהודים. מתתיהו - הכהן החשמונאי שהתגורר במודיעין, יזם את המרד, ובנו יהודה - היה המנהיג הצבאי המרכזי.

השיא של הצלחת החשמונאים במרד היה טיהור המקדש והחזרת העבודה הסדירה בו, ואין חנוכה יותר סמלית מלחזור ולהדליק את המנורה, סמל לשגרה, אבל גם סמל לאור שגובר על החושך. הבעיה היתה ששמן טהור לא היה בנמצא בכמות מספקת. נס הפך הקטן שהספיק לשמונה ימים הוליד את חנוכיית שמונת הקנים (בשונה ממנורת המקדש בעלת שבעת הקנים). החנוכיה והדלקת הנרות הם עד היום סמל ליכולת של פך קטן לעשות שינוי גדול ומשמעותי, לאור להוסיף ולגדול ולגרש את החושך.

חנוכה לא כתוב בתנ"ך, כי הסיפור שלו התרחש לאחר שהתנך כבר נחתם, אבל מסופר לנו על המרד וגם על קביעת החג בספר שנקרא ספר מקבים. יהודים חגגו את חנוכה במשך כל שנות הגלות ודרך אור החנוכיות זכרו את הנס ואת היכולת להתגבר, גם כשאתה קטן וחלש. אבל לתחיה מחודשת זכה החג בראשית הציונות. המכבים היוו עבור התנועה הציונית מקור השראה באומץ שלהם ובשאיפה שלהם לעצמאות. הרבה משירי החנוכה שאנחנו שרים עד היום התחברו בתקופה זו. כדאי להקשיב למילים לשמוע איך גבורת המכבים האנושית מקבלת מקום משמעותי לא פחות, ואולי אפילו יותר מהנס.