אין ספק שאם יש נושא שחרך את אולפני החדשות בשנה האחרונה הוא ההשלכות של מגפת הקורונה על בני הנוער בארץ מבחינה רגשית, לימודית, חברתית ועוד. מצד אחד הם כבר מספיק בוגרים כדי להישאר לבד בבית, כך שגם אם ההורים חוזרים לעבודה אין לחץ להחזיר אותם למסגרות. מצד שני מדובר בשנים מאוד קריטיות להמשך חייהם ולעתיד המקצועי והאישי שלהם. 

אז במקום להתחיל עם ספקולציות והשערות, או ניתוחים של פרשנים ומומחים, החלטנו לפנות אליהם ישירות ולשאול אותם איך הייתה להם השנה. פנינו אל חניכי עמותת יוניסטרים, המקדמת יזמות עסקית וחברתית בקרב בני נוער מהפריפריה ומעניקה להם מיומנויות תעסוקה וכישורי חיים, והם נתנו לנו את כל התשובות לשאלות הכי קשות, מבלי להתבלבל. 

נועם גור, תלמידת כיתה ט' מבני יהודה, רמת הגולן 

נועם גור  (צילום:  באדיבות המצולמת)
"הקושי אכן קיים אבל כן אפשרי להצליח". נועם גור | צילום: באדיבות המצולמת

אז איך מתמודדים עם החומר הלימודי בתקופה הזאת?

"אני מתמודדת עם החומר הלימודי בצורה די טובה. ברוב המקצועות כמובן שיש מקצועות שיותר קשה ללמוד מרחוק בעיקר כשהמורה לא נמצא לידי, כדי לתת תגובה מיידית והנחיות מפורשות. הקושי אכן קיים אבל כן אפשרי להצליח גם מרחוק. למרות הקשיים הלימודים והחברתיים שנקלענו אליהם, ולמרות שלפעמים הלימודים מרחוק היו מאוד מתסכלים, השתדלתי להישאר עם הראש למעלה ולחשוב חיובי למרות כל הקושי". 

הרגשת תחושה של בידוד חברתי בעקבות הסגר?

"בסגר הראשון, מבן אדם חברותי שכל היום עם חברים - נסגרתי בבית במשך חודשים. בסגר השני הלחץ כבר  ירד קצת, דיברתי עם חברים ונפגשתי עם חברים מרחוק. את הסגר השלישי עברתי די בקלות, גם לפני ששחררו אותו, וכשלא פגשתי חברים מצאתי דרכים לתקשר בצורה טובה ובריאה. הצלחתי להכיר המון חברים חדשים למרות שזה קשה בתקופה הזאת, בעיקר בזכות העמותה שפתחה לי אפשרות להכיר אנשים עם תחומי עניין דומים לשלי ולשמור על קשר רציף במפגשים שעשינו בזום. אני יכולה לסכם את זה בכך שהיה בידוד חברתי די קשה שהשפיע עליי וישפיע עליי גם שנים קדימה. זה כולל בתוכו גם כישורים חברתיים שאיבדתי בסגרים. בסופו של דבר אני מצליחה לגשר לאט לאט ובקושי רציני על הפערים החברתיים".

האם ישנם דברים שאת מרגישה שהפסדת וכבר לא יחזרו בעקבות התקופה?

"הפסדתי המון בתקופת הקורונה, פספסתי את כל תחילת התיכון שלי והדברים היו מאוד קשים. הקושי בליצור קשרים חדשים, דווקא במקום שבו רציתי לפתוח דף חדש, ממש תסכל אותי בהתחלה ולא הצלחתי להתחבר. פספסתי כמעט שנה שלמה מהתיכון, שנה שהייתי רוצה לעבור. למרות שבזמן האחרון אני כן מצליחה לפתח קשרים חדשים ולעבור את התקופה בטוב, יש דברים שכבר לא יוכלו להחזיר לי".  

"למרות שבזמן האחרון אני כן מצליחה לפתח קשרים חדשים ולעבור את התקופה בטוב, יש דברים שכבר לא יוכלו להחזיר לי"

מהו הדבר הכי טוב והכי פחות טוב שקרה לך בעקבות התקופה?

"הדבר הכי טוב שקרה לי בעקבות התקופה הוא שלמדתי להכיר את עצמי בסיטואציות שלעולם לא הייתי יכולה להיות בהם. אני חושבת שהתקופה הזאת מאוד חיזקה אותי ולימדה אותי. הדבר הכי פחות טוב שקרה לי אלו באמת הרגעים המאוד לחוצים שהיו לי, הקושי החברתי ואפילו הפחד על המשפחה ועל הקרובים. בכללי - פחד מהתקופה ההזויה שאליה נקלענו". 

בנימין אורבך, תלמיד כיתה ט', מצפת 

בנימין אורבך  (צילום: באדיבות המצולם)
"באיזשהו שלב מבינים שיש דברים שלא תלויים בך ושחייבים להמשיך". בנימין אורבך | צילום: באדיבות המצולם

איך התמודדת עם החומר הלימודי?

"זה לא סוד שיש קושי בלמידה מרחוק, ולאורך השנים שלי בבית הספר השקעתי את כל כולי בלימודים. נתתי את המאה אחוז שלי, במיוחד בגלל שאבא שלי כבר מגיל צעיר מלמד אותי שתמיד צריך לתת את המאה אחוז, כי חצי עבודה לא שווה כלום. אז נכון שהלמידה מרחוק היא דבר לא פשוט, אבל זו לא סיבה לוותר ולזרוק לפח את כל העבודה הקשה שהושקעה בלימודים לפני כן. זה מה שהחזיק אותי ונתן לי את הדרייב להמשיך קדימה". 

הרגשת תחושה של בידוד חברתי בעקבות הסגר?

"לצערי כן, רוב הזמן. אני אישית לא גר קרוב לחברים, אז בית הספר וכל הפרויקטים שמסביב היו מקום המפגש העיקרי בשבילי. בזמן הסגר לא היה בית ספר או פרויקטים. זה קשה מאוד אבל אין ברירה, באיזשהו שלב מבינים שיש דברים שלא תלויים בך ושחייבים להמשיך להיות עם ראש מורם".

"הדבר היחיד שאני יכול לומר שלא יחזור אליי, אלו החוויות של גיל 14"

האם ישנם דברים שאתה מרגיש שהפסדת וכבר לא יחזרו בעקבות התקופה?

"אני יודע שהפסדתי המון, חוויות עם חברים, קשרים חדשים, מיזמים, ויעדים שהצבתי לעצמי, אבל כל הדברים שהזכרתי עכשיו אלו דברים שאני בטוח שאוכל להשיג בהמשך. אני בן 15 ויש לי עוד כמה שנים טובות עד הצבא. הדבר היחידי שאני יכול לומר שלא יחזור אלי אלו החוויות של גיל 14". 

מהו הדבר הכי טוב והכי פחות טוב שקרה לך בעקבות התקופה?

"הדבר הכי פחות טוב שקרה לי - כל החוויות, הקשרים והיעדים שהצבתי לעצמי - לא יצאו לפועל. לעומת זאת יש גם צד חיובי לסיפור, דבר שאני יודע שילווה אותי עוד הרבה שנים, הפסקתי לתת למה שאנשים חושבים עליי להשפיע עליי".

אוראל פנחס, תלמיד כיתה ט', מכפר חיטים שבעמק הירדן 

אוראל פנחס (צילום: באדיבות המצולם)
"בכפרים פחות שומרים על עניין הריחוק החברתי בגלל המצב". אוראל פנחס | צילום: באדיבות המצולם

איך התמודדת עם החומר הלימודי?

"אני מתמודד טוב עם החומר הלימודי. אני משלים את כל העבודות, נכנס לכל הזומים ומקבל גם ציונים טובים".

הרגשת תחושה של בידוד חברתי בעקבות הסגר?

"לא היה לי מצב של בידוד חברתי בעקבות הסגר, מכיוון שאני גר בכפר ובכפרים פחות שומרים על עניין הריחוק החברתי בגלל המצב".

"אני מרגיש שהפסדתי את תחילת הלימודים בבית הספר החדש"

האם ישנם דברים שאתה מרגיש שהפסדת וכבר לא יחזרו בעקבות התקופה?

"מכיוון שאני בכיתה ט' אני מרגיש שהפסדתי את תחילת הלימודים בבית הספר החדש".

מהו הדבר הכי טוב והכי פחות טוב שקרה לך בעקבות התקופה?

"הדבר הפחות טוב שקרה לי בעקבות הקורונה הוא אובדן הבילוי בחוץ: בתי מלון, מסעדות וטיסות לחו"ל. באופן אישי, בגלל הקורונה לא טסתי לחו"ל לרגל בר המצווה שלי, וזה ציער אותי מאוד. הדבר הטוב שקרה לי בתקופה הזאת הוא תכנית היזמות לצעירים שאני לוקח בה חלק, מפתח את הכישורים שלי עם הרצאות בתחומי עניין שונים של אנשי מקצוע מהשורה הראשונה"

אחמד אבו מערוף, תלמיד כיתה י', משגב שלום שבפזורה הבדואית

 

אחמד אבו מערוף (צילום: באדיבות המצולם)
"הכל התחיל להשתפר כשהכנתי לעצמי תכנית לימודית משלי". אחמד אבו מערוף | צילום: באדיבות המצולם

כיצד אתה מתמודד עם החומר הלימודי?

"בהתחלה נתקלתי בבעיות טכניות בשימוש בתוכנות הלמידה מרחוק, בנוסף לחוסר הבנת החומר ולחץ. לא הרגשתי שיש לי מספיק זמן לעשות הכל. הרגשתי פחות מתלהב מתחילת שנת הלימודים החדשה, אבל הכל השתנה. אחרי שהתחלתי לתכנן ולהכין לעצמי תכנית לימודית משלי, הכל התחיל להשתפר ואפילו הפך לסדר יום 'קבוע'".

הרגשת תחושה של בידוד חברתי בעקבות הסגר?

"כן הרגשתי בידוד חברתי מאחר ולא יצא לא לצאת עם חבריי".

"בגלל הקורונה מצאנו את עצמנו פחות מדברים ופחות מתראים"

האם ישנם דברים שאתה מרגיש שהפסדת וכבר לא יחזרו בעקבות התקופה?

"בתקופה הזו הפסדתי קשרים עם חברים שהייתי רגיל לפגוש כל יום. בגלל הקורונה מצאנו את עצמנו פחות מדברים ופחות מתראים". 

מהו הדבר הכי טוב והכי פחות טוב שקרה לך בעקבות התקופה?

"דבר טוב שקרא לי בעקבות הסגר והתקופה הוא בילוי יותר זמן עם המשפחה. דבר פחות טוב זה קצב למידה יותר איטי, קשיים בהבנת נושאים לימודיים שיותר קל להבין פנים מול פנים". 

אלישע מרגוליס, תלמיד כיתה ט' בפנימיית בויאר בירושלים, מקיבוץ ענבר שבגליל

 

אלישע מרגוליס  (צילום: באדיבות המצולם)
"אני צריך שמישהו 'יישב עליי' בשביל ללמוד טוב". אלישע מרגוליס | צילום: באדיבות המצולם

איך אתה מתמודד עם החומר הלימודי?

"לא כל כך טוב. אני צריך שמישהו 'יישב עליי' בשביל ללמוד טוב, זה מורגש כשלומדים לבד מהבית". 

הרגשת תחושה של בידוד חברתי בעקבות הסגר?

"המצב החברתי שלי גם ככה לא היה טוב כך שהקורונה לא ממש עזרה". 

"הדבר הכי טוב זה שהצלחתי להבין ולמצוא את המקום שלי"

האם ישנם דברים שאתה מרגיש שהפסדת וכבר לא יחזרו בעקבות התקופה?

"אני חושב שפספסתי את הקטע החברתי, כי ממש חודש מהקורונה המצב החברתי שלי התחיל להשתפר ובסגר הכל נהרס". 

מהו הדבר הכי טוב והכי פחות טוב שקרה לך בעקבות התקופה?

"הדבר הכי טוב זה שהצלחתי להבין ולמצוא את המקום שלי ולהבין שאם אני רוצה ללמוד משהו אני צריך ללמוד אותו בעצמי". 

דואהדה ריאן, תלמידת כיתה י', משגב שלום שבפזורה הבדואית

 

דואהדה ריאן  (צילום: באדיבות המצולמת)
"אנחנו לא רגילים להיות רחוקים, קשה לא לבקר קרובי משפחה". דואהדה ריאן | צילום: באדיבות המצולמת

איך את מתמודדת עם החומר הלימודי?

"חומרי הלימוד שהיו בתקופה האחרונה באמצעות הזום, היו קשים להבנה, כי נתקלנו בבעיות בתשתית האינטרנט ואנחנו לא היינו מוכנים לזה. למורים יש הרבה דרישות מעבר לשיעורים בזום וכל הזמן הייתי בלחץ,  כי היו לי קשיים בהבנת החומר הנלמד". 

הרגשת תחושה של בידוד חברתי בעקבות הסגר?

"כן, הרגשתי בידוד חברתי כי אנחנו לא רגילים להיות רחוקים. קשה לא לבקר קרובי משפחה, לא קל להיות מרוחקים חברתית". 

האם ישנם דברים שאתה מרגיש שהפסדת וכבר לא יחזרו בעקבות התקופה?

"הרגשתי שאיבדתי הרבה חומרי לימוד בתחילת תקופת הקורונה, מכיוון שלא למדתי שום דבר חדש באותה תקופה". 

"יש הרבה דרישות מעבר לשיעורים בזום וכל הזמן הייתי בלחץ,  כי היו לי קשיים בהבנת החומר הנלמד"

מה הדבר הכי טוב והכי פחות טוב שקרה לך בעקבות התקופה? "הדבר הטוב ביותר שקרה לי בתקופת הקורונה הוא שבמהלך הלימוד דרך הזום אני יכולה להקליט את השיעור, ולהפעיל אחר כך שוב בכדי לכתוב את מה שהמורה הסבירה בצורה יותר נוחה. מצד שני, הדבר הרע שקרה בתקופה זו היה הלחץ הרב בעבודות. לקח לי יום שלם לעשות את כל שיעורי הבית שלי". 

ארנון הכהן, תלמיד כיתה ט', מירושלים

ארנון הכהן  (צילום: באדיבות המצולם)
"מרגיש שפספסתי את הדרך שלי לעלות הקבצה במתמטיקה". ארנון הכהן | צילום: באדיבות המצולם

כיצד אתה מתמודד עם החומר הלימודי?

"כרגע קשה לי להתמודד טיפה עם החומר כי במחשב שלי יש מלא דברים שמוציאים אותי מדעתי". 

הרגשת תחושה של בידוד חברתי בעקבות הסגר?

"למזלי לא היה לי, כי אני וחבריי לכיתה משחקים במחשב יחד, כמעט כל יום". 

"הדבר הכי פחות טוב הוא שאני פשוט לא מצליח ללמוד, לא משנה מה יעשו"

האם ישנם דברים שאתה מרגיש שהפסדת וכבר לא יחזרו בעקבות התקופה?

"למען האמת, יש דברים ויש דברים שלא. לדוגמה, במהלך התקופה הזו למדתי עוד שפת תכנות, אך אני מרגיש שפספסתי את הדרך שלי לעלות הקבצה במתמטיקה". 

מה הדבר הכי טוב והכי פחות טוב שקרה לך בעקבות התקופה?

"הדבר הכי טוב שקרה לי הוא שמצאתי דרך חדשה לדבר עם החברים מהכיתה, לא דרך הזום. הדבר הכי פחות טוב הוא שאני פשוט לא מצליח ללמוד, לא משנה מה יעשו, למרות שאני יכול לעשות זומים מבית הספר". 

דיאלא קנדלפת, תלמידת כיתה ט', מנצרת

 

דיאלא קנדלפת  (צילום: באדיבות המצולמת)
"מקווה מאוד לחזור לפעילות ספורטיבית". דיאלא קנדלפת | צילום: באדיבות המצולמת

אז איך זה להתמודד עם החומר הלימודי בתקופת הקורונה?

"בהתחלה העברת החומר הלימודי הייתה מצוינת, למדנו דרך מצגות בזום ולא היו הפרעות של הילדים בזמן השיעור, מקסימום המורה הייתה משתיקה את הילד שמפריע. אבל לתקופה ארוכה כזו, כמעט שנה, הצטבר הרבה חומר שלא מאורגן במחברות ואני לא יודעת היום כמה אני בקיאה בחומר כי לא עשינו מבחנים אישיים. המבחנים שנעשו היו דרך המערכות המקוונות ולא משקפים כי החומר היה פתוח ונגיש בזמן המבחן". 

הרגשת תחושה של בידוד חברתי בעקבות הסגר?

"אני בבידוד חברתי יותר משנה כי בשכונה שלנו אין ילדים בגיל שלי. בעיר נצרת, איפה שאני גרה, אין מקומות פתוחים או פארקים שאפשר לצאת ולהתאוורר. מתחילת תקופת הקורונה החיים כאילו נעצרו".

האם ישנם דברים שאת מרגישה שהפסדת וכבר לא יחזרו בעקבות התקופה?

"בטח. הפסדתי שנה שלמה, לחיות את גיל 14, לבלות עם החברות, לצאת לטייל ולהשתתף בתחרויות טניס שיותר מארבע שנים התאמנתי וחייכתי להם".

"הצטבר הרבה חומר שלא מאורגן במחברות ואני לא יודעת היום כמה אני בקיאה בחומר כי לא עשינו מבחנים אישיים"

מה הדבר הכי טוב והכי פחות טוב שקרה לך בעקבות התקופה?

"הדבר הטוב הוא שסוף סוף היה לי חדר משלי ואח שלי בין ה-9 קיבל חדר משלו. הדבר הפחות טוב שקרה בתקופה, שלא הצלחתי לשמור על הכושר שלי בספורט ואני מקווה מאוד לחזור לפעילות ספורטיבית". 

ליעד בראשי, תלמיד כיתה ט', מירושלים

 

ליעד בראשי (צילום: באדיבות המצולם)
"הספקתי להכיר לעומק את האחים וההורים שלי אבל הפסדתי טיולים". ליעד בראשי | צילום: באדיבות המצולם

כיצד אתה מתמודד עם החומר הלימודי?

"קשה מאוד להבין את החומר דרך הזום ולפעמים יש שיעורים שלמים שאני לא מצליח להבין כלום". 

הרגשת תחושה של בידוד חברתי בעקבות הסגר?

"יותר מחצי שנה לא פגשתי חברים. בצופים, לדוגמה, במקום פעולות היינו בזום ולא הרגשתי טוב עם זה".

האם ישנם דברים שאת מרגישה שהפסדת וכבר לא יחזרו בעקבות התקופה?

"הפסדתי קשר עם חברים והמון חומר של בית הספר וזמן עם המשפחה". 

"לפעמים יש שיעורים שלמים שאני לא מצליח להבין כלום"

מה הדבר הכי טוב והכי פחות טוב שקרה לך בעקבות התקופה?

"הדבר הכי טוב שקרה לי בתקופת הקורונה זה שהספקתי להכיר לעומק את האחים וההורים שלי. הדבר הכי פחות טוב שקרה לי זה שהפסדתי המון טיולים בתנועת הנוער". 

70% מתלמידי התיכון לא רוצים ללמוד יותר מרחוק - אחרי הקורונה

תשעת בני הנוער הללו הינם מדגם די מייצג של הרוחות הנושבות בקרב בני נוער רבים בארץ. ממחקר שנערך בתקופה האחרונה, כחמצית מהנערות והנערים בישראל מרגישים בודדים בעקבות המשבר ו-70 אחוזים מהם לא רוצים ללמוד יותר מרחוק בסיומו. למעלה מ-50 אחוזים מעידים כי ההישגים הלימודיים שלהם נפגעו בעקבות המצב ולמעלה מ-70 אחוזים חוששים לעתידם המקצועי אחרי הקורונה. 

"הנתונים הללו חידדו לנו וחיזקו את תחושתנו בתחילת המשבר, שחשוב להמשיך את הפעילות עבור בני הנוער על אף האתגרים העצומים", אומר אסף וייס, מנכ"ל עמותת יוניסטרים, "פעילות הארגון, על כל אלפי החניכים שלנו, הייתה מבוססת על מפגשים ופעילות פיזית. בעקבות המשבר, שילבנו כלים טכנולוגיים חדשניים ביותר במטרה ליצור פעילות היברידית של פיזי ואונליין, תוך ניצול פריצת הגבולות הגיאוגרפיים והבינלאומיים ושילובן בתוך הפעילות. במקום להתמודד עם המשבר, נקטנו באסטרטגיה של ניצול הזדמנויות ואין ספק שזו סייעה רבות לבני הנוער לעבור את התקופה הקשה".