כולנו חווים רגעים של קושי בשליפה, כאשר המילה נמצאת לנו "ממש על קצה הלשון". כמה מתסכל לדעת בדיוק מה אני רוצה להגיד ולגלות שהמילים אינן נגישות לי. ילדים עם פגיעה בשליפה מתמודדים עם רגעים כאלו באופן תכוף.
הקושי בשליפה עשוי לבוא לידי ביטוי בכל מיני אופנים: היסוסים וחיפוש אחר המילה, שימוש ב"אממ", טעויות בשליפה כגון ''אני רוצה לשתות'' במקום ''אני רוצה לשחק'', או ''כדוגרל'' במקום ''כדורגל''. לעתים קושי בשליפה יוביל להימנעות מדיבור ומהשתתפות בדיונים בבית, בכיתה וכדומה. זכרו: זה לא שהילד/ה לא יודעים, אלא שהמילים אינן נגישות ברגע זה! זה בידיים שלנו לעזור להם להעביר את המסר למרות הקושי.
לכל ילד/ה קשיי שליפה מסוגים שונים, מומלץ להיות בקשר עם הקלינאית המטפלת בכדי להכיר את קשיי השליפה המאפיינים את הילדים ולבחור את הטיפים שהכי מתאימים עבורם. הנה 10 טיפים לסיוע בעת קושי בשליפה:
- המתנה
היאזרו בסבלנות ותנו לילד/ה עוד רגע לחשוב, אולי המילה תופיע. למדו את הילד/ה לבקש זמן נוסף במידה וצריך. - הרגעה והכרה ביכולת
אמרו לילד/ה "אני יודע/ת שיש לך משהו להגיד, ואני מבינ/ה שהמילה ברחה, בוא ננסה למצוא אותה יחד". - מתן הגדרה
בקשו מהילד/ה לנסות לתאר את המילה בדרכים אחרות. במידת הצורך עזרו להם עם שאלות מכווינות. כדאי לשאול שאלות פתוחות, למשל: "איך זה נראה? מה אפשר לעשות עם זה? באיזה מקומות זה נמצא?". לפעמים כדאי גם לשאול שאלות כן/לא, למשל: "זה משהו שעושים כל יום?". - אסוציאציות
מחשבה על אסוציאציות (אפילו רחוקות) שקשורות למילה, יכולה לעזור. שאל את הילד/ה "מה זה מזכיר לך?" , "למה זה קשור?". - מחוות גוף
עודדו את הילד/ה להשתמש בידיים, בשפת גוף ובהבעות פנים כדי להעביר את המסר, בדומה למשחק פנטומימה. לדוגמא: "נסי להראות לי עם הידיים". - ציור
בקשו מהילד/ה לצייר/לסרטט את המילה. במידה וזוהי אסטרטגיה שימושית לילד/ה, כדאי לדאוג לפנקס/לוח מחיק שיהיה תמיד בהישג ידם. - חיפוש רמזים בסביבה
אולי המילה או משהו שקשור אליה נמצאים בסביבה? אולי חפץ שנמצא בחדר? אולי היא כתובה איפשהו או שיש תמונה בטלפון הנייד או בספר? עודדו את הילד/ה לחפש ולהראות לכם. - צמצום אפשרויות
נסו להבין מהילד מה הנושא הכללי, לקבל כותרת, קטגוריה או הקשר, כדי שתוכלו לנסות לנחש למה הילד/ה מתכוונים. לדוגמה: שאלו את הילד/ה "לאיזו קבוצה המילה שייכת?" או "על איזה נושא אתה מדבר?". - אות ראשונה
שאלו את הילד/ה "באיזה אות/צליל המילה מתחילה?". אפשר לסרוק עם הילד/ה את הא"ב ולבחון האם אחת האותיות "מקפיצה" את המילה. - מוצא אחרון: נסו שוב מאוחר יותר
חשוב להימנע מתסכול יתר. אם אחרי כמה ניסיונות לא הצלחנו להבין מה המילה, נציע לילד/ה להמשיך לדבר על משהו אחר ולנסות שוב מאוחר יותר. כל הכבוד על הניסיון!