"אנחנו יוצאים קרחים מכאן ומכאן, כי יש מאבקי אגו בין ראשי הרשויות", אומרת רונית ניר, יו"ר ועד הורים של בית ספר תיכון "ברנר" ומוסיפה, "מדובר בריב בין שלושה גברים והתלמידים נפגעים, מקבלים פחות מכל בית ספר אחר בארץ".

תיכון "ברנר" בקיבוץ גבעת ברנר, פועל תחת החינוך ההתיישבותי במשרד החינוך. הוא ממוקם ומשרת את תושבי שלוש מועצות אזוריות: מועצת ברנר, שהיא גם הבעלים של התיכון ושולחת אליו כ-500 תלמידים בשנה, ולצדה מועצות גן רווה וגדרות, ששולחות לתיכון כ-300 תלמידים כל אחת בשנה. אלא שכבר כמעט שבוע ההורים משביתים את הלימודים במחאה על התנהלות המועצות האזוריות בסביבה וכ-1,500 תלמידים אינם לומדים.

"מי היה מאמין שנצטרך להיאבק על תקציב חינוך ילדינו"

הורים רבים בבית הספר מספרים כי בית ספר זה היה בין מוסדות החינוך הראשונים שנכנסו לבידוד, ועדיין לצערם התלמידים לא שבו אל ספסל הלימודים. מערכת החינוך חזרה אמנם ללימודים מלאים כמו לפני הקורונה אלא שכאן עדיין לא מריחים שגרה. כ-1,100 תלמידים בכיתות ט'-י"ב, אליהם הצטרפו לאחרונה גם 400 תלמידי כיתות ח' נוספים אשר אינם יודעים מה צפוי להיות בשנת הלימודים הבאה.

כרזות של מאבק הורי תיכון ברנר
אחת מכרזות המחאה

"משבר הקורונה השפיע על ילדינו. כאמא לשלושה ילדים בתיכון 'ברנר' אני יכולה לשתף שהחיים שלהם בתקופה זו השתנו בפתאומיות והם נאלצו להתמודד עם מציאות לא יציבה ועם תחושת אי ודאות" אומרת ענת אדלר ומוסיפה, "שמחנו כל כך על החזרה לשגרה אבל לצערנו בשבוע שעבר שוב חזרנו לאותה תקופה של השבתה והיעדר מסגרת עם כל תופעות הלוואי. פשוט בלתי יאומן שראשי המועצות שלנו אינם רגישים למצוקה של הילדים שלנו ואינם עושים הכול כדי להוציא אותם מהמצב. מי היה מאמין שבשנת 2021 אנחנו צריכים להיאבק על תקציב ראוי לחינוך לילדינו, זאת פשוט בושה".

כרזות של מאבק הורי תיכון ברנר
עוד כרזה מהמאבק

בשבוע שעבר כתב ועד ההורים של בית הספר מכתב למנכ"ל משרד החינוך, עמית אדרי, בזו הלשון: "השביתה הינה ללא הגבלת זמן, עד אשר יתחייבו ראשי המועצות ל-2,500 שקלים לתלמיד לשלוש שנים. ככל שתתארך השביתה, נפעל לצירופן של שכבות נוספות בבתי הספר היסודיים. ההורים כבר הביעו רצונם לכך. לא ניתן לפגיעה המתמשכת בילדנו להימשך עוד. הפתרון מאוד פשוט וישים: הקצאת 2,500 שקלים לתלמיד (כולל אגרת תלמידי חוץ) עם התחייבות לשלוש שנים, פתיחת הרשמה מידית לכל המועצות לכיתות ט', כינוס ועדה פדגוגית משותפת לשלוש המועצות וקביעת מנגנון שקיפות תקציבית". עוד הם מוסיפים כי "זכינו בתיכון 'ברנר' במנהל וצוות ניהול איכותיים במיוחד, המצליחים למרות ועל אף הקשיים לקדם את בית הספר ולהעניק חינוך ערכי לילדנו. אבל הפגיעה בפדגוגיה מורגשת וילדנו אינם זוכים למגמות ושעות במקצועות חשובים, כפי שזוכים תלמידים בבתי ספר רבים בישראל". לסיכום, הם מבקשים ממשרד החינוך "להמשיך ולפעול מול ראשי המועצות להבאת הסכסוך לכדי סיום ומציאת פתרון ארוך טווח שיאפשר לבית הספר להמשיך לצמוח ולספק חינוך איכותי לילדינו".

"הילדים שלנו נופלים בין הכסאות"

ניר כועסת ואומרת כי האחריות לדאוג לחינוך הילדים היא של ראש המועצה, ואם לא יצליחו לשים סוף למחלוקות, לא ברור מה צפוי לקרות. "אני חוששת שיסגרו כיתות, מגמות. משרד החינוך מסתמך על כך שהרשויות מתקצבות את התיכונים, משרד החינוך מתקצב בהתאם לרשויות אבל הם ביניהם לא מצליחים להסתדר".

גם עופר ברשם מכפר מרדכי, אבא לתאומים שמסיימים י"ב בחר להצטרף למאבק. ילדיו כבר ניגשים לבגרות אך בכאב לב הוא מודה שאינו יכול לעזוב כאשר המשבר כל כך עמוק. "אני בתוך המאבק הזה ואני רוצה לראות את המאבק הזה מסתיים" הוא מוסיף ומספר, "המועצה המקומית גבעת ברנר מארחת את שתי המועצות. לאורך כל השנים האחרונות, שתי המועצות מסרבות להעביר תקציב לבית הספר, מעבירים רק את 'אגרת תלמידי החוץ' ולכן נוצר משבר תקציבי עמוק בבית הספר".

רונית ניר (צילום: ניר קידר)
"מאוד כואב לנו שאנחנו צריכים להשבית". רונית ניר | צילום: ניר קידר

גם ברשם, כמו ניר, אינו מבין מדוע ראשי המועצות לא מצליחים לפתור את הבעיות והתלמידים נופלים בין הכיסאות. "כל הבעיה נובעת מסכסוך בין שלושת ראשי המועצות", הוא מסביר, "שלושה אנשים שלא מסוגלים לפתור את הבעיה ויש כאן דורות שעוברים דרך תיכון שהוא ברמה בינונית. הדבר החיובי זה התלמידים, כי שלוש הקהילות האלו דומות: קיבוצניקים ומושבניקים שמעצימים אחד את השני. ניסינו לדבר עם כל אחד מראשי הרשויות, ניסינו לגרום להם להיפגש, אבל רק אחד הגיע. פנינו לחברי מליאה במועצות, קיימנו הפגנות במועצת גדרות ושום דבר לא מוביל לפתרון. ראשי המועצות ממשיכים לזרוק אשמה. אני סגן יושב ראש הוועד, ואני קורא ואומר שמחר נפגין בתל אביב מול משרד החינוך בקריאה למצוא פתרון לילדים שלנו".

אופיר בן נון שטיינברג, אמא לשני תלמידים בבית הספר, מספרת שרק לפני כשנתיים התחלף המנהל. "איציק חולדאי הוא מנהל חלום של כל הורה. יש לו ערכים, יכולות, רצון, נעימות, נתינה, דידקטיות וסמכות. הוא אדם יוצא דופן, מזמן לא התרשמתי כך מבן אדם, אבל שלושת ראשי המועצות רבו ביניהם. לכל תלמידי כיתות ח' שלנו אין בית ספר שנה הבאה. אני חוששת. יש לי ילד בכיתה ט' שיושב בבית הספר עד שיהיה אפשר לחזור ללמוד, אבל הוא כבר לא ירצה לחזור ללמוד. גם הילד הגדול שלי, בכיתה י"ב ורץ לבגרויות בלי תמיכה כי אין לימודים. איציק המנהל צריך לסגור תקציבים לשנה הבאה והוא לא יודע  מה יהיה, מה יפתח ומי יהיה רשום. השנה הזו נמחקה. למרות הרצון הטוב של המנהל, הילדים שלנו בפיגור בגלל ראשי מועצות שרבים ביניהם, אני לא מצליחה להבין את זה. זה היה בית ספר שהוציא טייסים ומצטייני סיירת מטכ"ל ואנחנו ההורים מממנים לילדים שלנו לימודים ושיעורים פרטיים. אני מחנכת את הילדים שלי שצריך לדבר, לגשר, להתפשר ולבוא לקראת, אבל הם רואים שלושה ראשי מועצות שלא מסוגלים להסתדר. הם עושים דווקא על גב התושבים והילדים שלנו נופלים בין הכיסאות".

אופיר בן נון שטיינברג  (צילום: Anat Orr Kazula, באדיבות המצולמת)
אופיר בן נון שטיינברג | צילום: Anat Orr Kazula, באדיבות המצולמת

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "הנושא מצוי בדיון במשרד החינוך, במטרה לגבש הסכמה בין שלוש המועצות האזוריות - ברנר, גן רווה וגדרות".

תגובת ראש המועצה האזורית ברנר, דורון שידלוב:

"הדאגה שלנו בראש ובראשונה היא לחינוך איכותי וחדשני לכלל תלמידי התיכון. אני תומך במחאת ההורים לתקצוב נוסף לבית הספר אל מול המצב הקיים כיום בו המועצה האזורית ברנר  היא הנושאת במרבית התשלומים הנוספים בעוד הרשויות האחרות ,אשר מרבית תלמידי התיכון מגיעים מהן , מסרבות לתקצב אותם ולהשקיע בחינוכם.  כל עיכוב בהעברת התקציבים  פוגע בתלמידים ובצוות. מהות הדיון אינה הרישום לבית הספר אלא ביכולתו של בית הספר  להתקיים ללא תקציב.  כל עוד ראשי הרשויות האחרים לא מעבירים את התקציב לשנת הלימודים הנוכחית ולשנה הבאה, אזי  גם לאחר הרישום, לא נוכל לקיים לימודים בבית הספר בשל מחסור בתקציב".

למרות מספר פניות, לא נתקבלה תגובה מהמועצה האזורית גן רווה וכן מהמועצה המקומית גדרות