ימי סוף הקיץ מצביעים על תחילתה של שנת הלימודים החדשה. במקביל להתרגשות, החשש והתקווה שיש לילדים, גם במבוגרים אוחזת התרגשות מוכרת, שמגיעה לפעמים עם זיכרונות ילדות מגן הילדים ומבית הספר.
גם אנחנו חוזרים לחוויות הלילה שלפני, לנדודי השינה, לניסיון לדמיין את המחנכת החדשה והחברים לספסל הלימודים, לחרדה מהפרידה מההורים, לפנים הלא מוכרות, ולכמיהה למציאת מקום בטוח ותומך שבו נוכל להצליח ולממש את כישורינו.

בכל מעבר יש פוטנציאל לצמיחה ותקווה לשינוי. מאידך, מעבר עלול להיות גם אירוע טראומטי, המלווה בחוסר ודאות מהבלתי ידוע ובפרידה כפויה מן המוכר. כדי לצלוח אותו בהצלחה, דרושה יכולת הסתגלות וכושר להתמודד עם שינויים. כאשר מדובר במעבר חד, מהיר וללא הכנה נפשית והיערכות מספקת, מתעוררת תחושת חרדה עזה.

מטרת הגשת סיוע רגשי בעת מעבר, היא בעידוד תגובות מסתגלות, המתאימות לתנאים החדשים ולשינוי. חשוב לשוחח גם עם ילדים על פרידות קודמות ולהתייחס למעברים קודמים כבסיס ללמידה על אסטרטגיות שנמצאו יעילות ומקדמות הסתגלות. עלינו, כהורים וכמחנכים, לגלות רגישות לסימני מצוקה ולהיות זמינים להגשת תמיכה וסיוע בעת הצורך.

אז איך כדאי לשוחח עם הילדים ולהכין אותם למעבר ולהסתגלות החדשים:

  • שדרו ביטחון ונטעו בילד תחושת מסוגלות בכוחו ובכישוריו. הורים אשר משדרים לילד דאגה או מגוננים מדי, מעבירים לו חוסר אמונה ביכולתו להתמודד ולהסתגל.
  • העבירו מסר כי הסתגלות היא תהליך ממושך לעיתים שעשויה להיות גם רצופת מכשולים. עצם ההתמודדות מחזקת ומעצימה. שתפו את ילדיכם בדרכים שבהן אתם התמודדתם עם שינויים ומעברים בחייכם והזמינו אותם למצוא איזו דרך מתאימה להם ומה נכון עבורם. עזרו להם לזהות עוגנים משמעותיים ככתובת לתמיכה ולעזרה, כגון קרובי משפחה, חברים, חיות מחמד, חוגים, פעילויות ותחביבים.
  • הקשיבו, גלו הבנה והימנעו מביקורת - שדרו אמפתיה לתחושות ילדיכם והימנעו משיפוטיות. תנו לגיטימציה לרגשות ולמחשבות שלהם והימנעו מתגובות ביקורתיות ומבטלות כמו "אין סיבה לפחד" או מילים כמו "אסור לשדר חולשה" .
  • היו עם הילד במקום שלו, אפשרו לו להתקדם בקצב שלו, ולמרות הפיתוי העז הימנעו ממתן עצות. שדרו לילד כי אתם מאמינים בו וביכולתו למצוא את הדרך שלו להיות חלק מהכיתה ולחוש שייך למסגרת החדשה.
  • מעבר לסביבה חדשה דורש טיפוח של רשת חברתית תומכת. לכידות חברתית וקשרים חברתיים יכולים להיות גורמים מסייעים בהתמודדות של הילדים מול אירועי דחק. מתבגרים בעלי קשרים חברתיים קרובים ומיומנויות חברתיות טובות נמצאו כבעלי יכולת הסתגלות טובה יותר למקומות חדשים. רשת תמיכה חברתית היא מרכיב חשוב באיכות החיים האישיים והבין-אישיים. יחד עם זאת, לעיתים יש ילדים שמתקשים לנצל את פוטנציאל התמיכה שעומד לרשותם, ויש לחזק אותם על כל גילוי של שיתוף ברגשות או השתתפות בפעילות חברתית. רצוי לעודדם לשתף גם אחרים בסביבתם בתחושותיהם ולא להישאר לבד עם מצוקתם.
  • חשוב ללמוד מחוויות בעבר ולאתר התמודדויות מקדמות והתמודדויות בולמות. בניית כוחות התמודדות על בסיס הצלחות במעברים וארגז הכלים ששימש את הילדים בהתמודדות. ההכרה בכוחות החיוביים מעוררת מוטיבציה בקרב הילד לממש את יכולותיו ולנסות להתמודד עם הקשיים ולהצליח.
  • יש לאפשר לילדים לדבר בפתיחות על הקשיים הקשורים במעבר ולחשוב יחד איתם כיצד אפשר להתמודד איתם. יש להתייחס בשיחה לרגשות, למחשבות ולנטיות ההתנהגותיות של הילד כדי לגבש תוכנית להתמודדות מיטבית עם האתגר הניצב לפניו. חשוב לאפשר לילד להעלות בעצמו את האפשרויות העומדות בפניו כרגע להתמודדות עם הקושי שהציג, אפשר לערוך יחד רשימה של בעד ונגד כל אפשרות.
  • יש לגלות רגישות לסימני מצוקה חריפה ולפנות לייעוץ מקצועי בעת הצורך. למצוקות של מתבגרים יש ממד חמקמק המקשה לעיתים על הזיהוי. קיים פער בין מה שרואים מעל לפני השטח למה שמתחולל בפנים. עלינו כמבוגרים משמעותיים להיות מודעים ורגישים לסימנים המעידים על מצוקה רגשית ולדעת להגיב נכון. המשימה שלנו כמבוגרים משמעותיים היא ללמד אותם איך לקבל את רגשותיהם באשר הם, לזהות סימנים של מצוקה בעצמם, ולתמוך ולהושיט יד לחברים הסובבים אותם
הכותבת היא המנהלת המקצועית הארצית של עמותת ער"ן

 

אם אתן.ם או מישהו קרוב חווים מצוקה קשה ומחשבות אובדניות, אל תישארו לבד - דברו איתנו:

עמותת ער"ן מעניקה שירות עזרה ראשונה נפשית מצילה חיים 24/7 באנונימיות ובאופן מיידי לכל מצוקה נפשית, לקבלת סיוע נפשי חייגו 1201 ובאתר ער"ן בצ'אט, בווטאספ.