כדורסל, ריקוד, ציור, רכיבה על סוסים או התעמלות – איך לבחור את החוג המתאים ביותר עבור הילד או הילדה שלכם? בתור התחלה, חשוב שההחלטה תהיה של הילד/ה בהתייעצות והכוונה של ההורה. צריך להחליט ביחד עם הילדים בשיחה משותפת באילו חוגים היו רוצים להתנסות, כדי לזהות העדפות ולמנוע פרישה מוקדמת מהחוג.
באיזה גיל כדאי לרשום לחוג?
עד גיל 3, רוב החוגים משלבים פעילות הורים-ילדים. מגיל 3 ניתן להירשם לחוג ללא השתתפות ההורה. זה תלוי כמובן באישיות הילד ומוכנותו המוטורית והרגשית וחשוב להיות קשובים לכך.
בגילים צעירים, 8-4, כדאי לחשוף את הילד למיומנויות מוטוריות מענפי ספורט שונים אישיים וענפי ספורט קבוצתיים. בשלב מאוחר יותר יוכל הילד לבחור איזה ענף ספורט הוא מעדיף. מומלץ מאוד לרשום את הילד/ה לחוג המשלב פיתוח של יכולות מוטוריות בסיסיות כמו: שיווי משקל, קואורדינציה, קינסטזיה (תחושת התנועה) וזריזות מהירות.
חוגי ספורט
אם החוגים שאתם שמים עליהם עין הם דווקא מתחום הפעילות הגופנים - צריכים להילקח בחשבון 3 גורמים כאשר אתם תוהים האם הילד מוכן להתחיל לעסוק בספורט: הראשון הוא בשלות – הילד חייב להיות בשל גופנית לשלב בו ירכוש מיומנויות ספורטיביות. לא יתכן שילד יצטרף לאימוני כדורסל ללא שליטה ביכולת לתפוס, למסור או להניף כדור מבלי ששריריו יהיו מסוגלים לשאת את הכדור. גופו של הילד צריך להיות מוכן להתמודד עם התפקודים הגופניים הנדרשים בענף הספורט. אם הגוף אינו בשל לכך, הילד לא יוכל לרכוש ביעילות מיומנויות מוטוריות.
גורם נוסף הוא ניסיון קודם – היחשפותו של הילד למגוון רחב של פעילויות גופניות, משחקונים ומטלות מוטוריות עדינות וגסות יסייעו לו בעיצוב בסיס תנועתי מוצק ואיתן. וכמובן אי אפשר בלי גורם המוטיבציה – ילד שאינו מונע לבצע פעילות או מטלה כלשהי – לא יבצע אותה. ואם כן, ביצועיו לא יהיו איכותיים. אם נרצה ללמד ילד לשחות והוא יסרב להכנס לבריכה ולרכוש מיומנויות ציפה או התקדמות במים לא נוכל ללמדו כראוי.
אם הילדים יתחילו באימונים שונים ומגוונים בגיל צעיר הם יוכלו לבסס יכולות מוטוריות שיסייעו להם בהתבגרותם להתבסס ולהתמקצע בתחום הספורטיבי שאותו בחרו.
איך לבחור חוג מתאים?
בבחירת חוג חשוב שההחלטה תהיה של הילד בהתייעצות והכוונה של ההורה. כדאי להחליט יחד על 4 חוגים ולקבוע כי החודש הראשון לפתיחת החוגים הינו חודש של שיעורי ניסיון. בסיום חודש הניסיון מחליטים על חוג או שניים (בהתאם לתקציב) אליהם הילד נרשם. חשוב לבקש שיעור ניסיון ולהתייעץ עם הורים וילדים שהיו רשומים לחוג בשנה שעברה. מומלץ לקחת בחשבון את כישוריו של הילד. ילד בעל יכולות מוטוריות יעדיף חוג ספורטיבי לעומת חוג ציור הדורש ריכוז וישיבה במקום אחד.
חשוב מאוד שהילד ירצה להשתתף בחוג ולא שההורה ירצה שהילד ישתתף בחוג. המוטיבציה הפנימית היא זו שתדחוף אותו ללמוד. ילד שנהנה מהעשייה ומהלמידה יוכל לרכוש כישורים ומיומנויות בצורה טובה ומבלי שהלמידה תהיה מעיקה.
חשוב לבחור חוג ברמת קושי בינונית לגיל ולמסוגלות הילד. לשמור על איזון בין חוג קל מדי שיוביל לשעמום לבין חוג בדרגת קושי גבוהה מדי שיוביל לתסכול. בסופו של דבר שניהם יובילו לפרישה. חשוב גם לבחור חוג שיאפשר לילד חווית הצלחה, יגביר את בטחונו העצמי וידגיש את חוזקותיו. חוג מהווה הזדמנות לחיזוק הערך העצמי של הילד/ה. בגיל צעיר מומלצים יותר חוגים המפתחים יכולות חברתיות, שיתוף פעולה, הבנת חוקים ויישומם מאשר ניצחון מול הפסד ואינדיבידואליות המציבה את האני במרכז.
זכרו, אין דבר כזה חוג מתאים - יש חוג מתאים לילד. אני בעד להחליף חוג כשלילד נמאס, גם אם מדובר ביותר משתי החלפות. בשלב מסוים הילד ייתפס לענף שמתאים לו ויגרום לו להנאה והתמדה.
האם להשקיע בציוד?
מומלץ לחכות לפני שרצים לקנות אבזור מלא. עדיף להשאיל מחברים, להשתמש בציוד של המועדון או להגיע עם אבזור בסיסי הדרוש ולראות אם הילד מעוניין ומתמיד.
במידה וכבר קניתם ציוד והילד מעוניין לפרוש, אפשרו לו זאת. מומלץ לא להשאיר ילד בחוג רק כי כבר השקעתם כסף בתלבושת ג'ודו או נעלי ריקוד לאימון.
ואם הילד רוצה לפרוש מהחוג?
בספרות העוסקת בהיבטים הפסיכולוגיים של העיסוק בספורט מומלץ לא להכריח את הילדים להשתתף בחוג או לעסוק בספורט אם אינו מעוניין בכך. ילד שיעסוק בספורט בעל כורחו או עקב לחצים של ההורים יינטוש את הספורט לאחר תקופה קצרה. לא רבים הסיכויים שיחזור לעסוק באותו ענף. אך יש מקרים שבהם אם העשייה ממשיכה למרות שמתחיל להיות קשה, ניתן להגיע כמעט למצוינות ולהיות אתלט ברמה גבוהה מאוד.
גם כמבוגרים אנו מתנסים במספר חוגים ובמסגרות שונות ולאחר פרק זמן מסוים מחליטים מה מתאים לנו ובאיזה חוג אנחנו נשארים. אם הילד רוצה חוג ביזארי, אפשרו זאת רק במידה ואתם מסוגלים להיערך לכך בהתאם. אם החוג דורש הסעות רבות וארוכות במשך השבוע או השקעה שהיא מעבר ליכולתכם, הדבר ייצור קשים ולחצים ויגרום בסוף לפרישה.
הכותבת היא ראש המגמה לגיל הרך ומרצה במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט. אלופת ישראל בעברה ואמא לשתי ספורטאיות עלית.