גם השנה תלמידי כיתות ד' בבתי ספר ברחבי הארץ נבחנו במבחני הערכה חיצוניים בית ספריים בשפת אם עברית וערבית. בימים אלה פרסם הלמ"ס את הנתונים של שנת הלימודים תשפ"ב (2021-2022) והנתונים מראים שיש מקום לשיפור: 57% אחוז מהתלמידים הם ברמה בינונית ומטה בעברית. כמו כן במחצית מכלל בי הספר לפחות רבע מהתלמידים הם ברמת ביצוע נמוכה, וב-12 אחוזים לפחות חצי מהתלמידים עומדים על רמת ביצוע זו. בחמישה מתוך שישה בתי ספר רבע מהתלמידים הם ברמת ביצוע גבוהה.

מהנתונים עולה כי הישגי הבנות גבוהים מהישגי הבנים (ציונים ממוצעים של 305 ושל 294 נקודות, בהתאמה), כאשר 43% מסך הנבחנים בחינוך העברי היו ברמת ביצוע גבוהה - 46.6% מהבנות לעומת 39.3% מהבנים, וכרבע (25.8%) מהתלמידים היו ברמת ביצוע נמוכה. התלמידים ברמה הגבוהה יותר מצליחים לבצע כראוי את כל הפעולות שלפי תוכנית הלימודים מצופה מהם לבצע, ובכלל זה אחזור מידע וייצוגו בטבלה מורכבת או בתרשים מורכב, מתן פרשנויות מורכבות לתוכן הטקסט, זיהוי והערכה של אמצעים רטוריים וספרותיים המשמשים להצגת רעיונות, ומיזוג של רעיונות מורכבים או לא מוכרים. התלמידים ברמה הנמוכה מצליחים לאתר מידע גלוי המופיע במקום בולט בטקסט, להסיק מסקנות פשוטות ולזהות קשרים לוגיים מפורשים בטקסט בין יחידות לשוניות קטנות.

עוד נמצא כי ככל שהשכלת האם גבוהה יותר כך הציון הממוצע היה גבוה יותר: 45% מהתלמידים שהשכלת אימם נמוכה מסיום בית ספר תיכון היו ברמת ביצוע נמוכה, לעומת 11.4% מהתלמידים שלאימם תואר שלישי. בנוסף, תלמידים שהכנסת הוריהם גבוהה יותר מגיעים להישגים גבוהים יותר. 51.7% מהתלמידים שעשירון ההכנסה של הוריהם גבוה מאוד מהממוצע הראו על ביצועים גבוהים יותר, לעומת אלה שרמת ההכנסה היא בעשירון התחתון.  

במבחני הערכה חיצונית בשפת אם עברית השתתפו 61,543 תלמידים ילידי ישראל, ו-2,102 תלמידים ילידי חו"ל שעלו לארץ לפחות לפני 3 שנים. הציון הממוצע של ילידי ישראל גבוה באופן משמעותי מהציון הממוצע של ילידי חו"ל (301 נקודות לעומת 281 נקודות, בהתאמה). כמו כן נמצאו הבדלים בציונים הממוצעים של ילידי חו"ל לפי ארץ מוצא. הציון הממוצע הגבוה ביותר היה של ילידי ארצות הברית והוא עמד על 303 נקודות. בקרב ילידי אתיופיה ובריה"מ (לשעבר), יותר ממחצית מהתלמידים היו ברמת ביצוע נמוכה (53.2% ו-56.8%, בהתאמה). 

הישגים לימודיים בשפת אם ערבית

במבחני ההערכה החיצונית בשפת אם ערבית השתתפו 25,209 תלמידי כיתות ד' הלומדים ב-452 בתי ספר. גם בחינוך הערבי הישגי הבנות בשפת אם ערבית גבוהים מהישגי הבנים (ציון ממוצע של 307 לעומת 293, בהתאמה). הציון הממוצע בקרב הדרוזים (303 נקודות) דומה לציון הממוצע בקרב המוסלמים והנוצרים הערבים שהיה זהה (300 נקודות).

כמעט מחצית מהתלמידים (47.6%) היו ברמת ביצוע נמוכה מאוד בהבנת הנקרא - 52.6% מהבנים לעומת 43.1% מהבנות, ו-3.5% בלבד מהתלמידים היו ברמת ביצוע גבוהה. בנוסף, תלמידים שהשכלת אימם גבוהה יותר הגיעו להישגים גבוהים יותר: כמעט כל התלמידים בחינוך הערבי שהשכלת אימם נמוכה מסיום תיכון (54.3%) היו ברמת ביצוע נמוכה מאוד, לעומת מעט יותר מרבע (27.8%) אצל תלמידים שלאימם תואר שני ומעלה.

תלמידים שהכנסת הוריהם גבוהה יותר, הגיעו אף הם להישגים גבוהים יותר: בקרב תלמידים שהכנסת הוריהם נמצאת בעשירונים הגבוהים הציון הממוצע היה 319 נקודות, לעומת 294 נקודות בקרב תלמידים שעשירון ההכנסה של הוריהם היה נמוך.

מבחני הערכה חיצוניים בית ספריים נערכים מטעם ראמ"ה (הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך). בשנת הלימודים 2019-20, הוחלט במשרד החינוך על ביטול מבחני המיצ"ב וקיום מבחני הערכה במתכונת חדשה, והחל משנת הלימודים 2021-22 החלו להיות מיושמים בהדרגה מבחני הערכה חיצוניים בית ספריים כחלק ממבחני אסי"ף (אקלים סביבה חינוכית ויעדים פדגוגיים). המבחנים כוללים חלק של הבנת הנקרא (שמהווה כ-60% מהבחינה), ידע לשוני ועמדות תלמידים כלפי לימודי שפה. במבחני ההערכה החיצונית בשפת אם עברית השתתפו 70,651 תלמידי כיתות ד הלומדים ב-1,416 בתי ספר בפיקוח הממלכתי והממלכתי-דתי.