בגיל 14 החליט בני הצעיר שהוא רוצה לעבוד בקיץ. הוא פנה ביוזמתו לבית קפה במרכז נופש וספורט באזור מגוריו, ומאז הוא עובד שם מדי קיץ. "בשביל מה אתה צריך את זה?", שאלנו אותו. "בשבילי", הוא ענה.
החופש הגדול מתקרב ובא. הורים רבים חוששים לחזרה לשגרת ימי הקורונה – שעמום והתבודדות מול מסכים במשך שעות וימים רבים. יחד עם זאת, בני נוער רבים רואים בחופשה הזדמנות לעבוד ולהרוויח כסף משל עצמם. חלקם גם עוזרים בכך לפרנסת המשפחה שנקלעה לקשיים כלכליים.
ניסיון, מיומנויות ועצמאות
לעבודה בחופשות יש לא מעט יתרונות עבור בני נוער, שיכולים לעבוד החל מגיל 14. הם יכולים לרכוש מיומנויות פיננסיות, אם במקביל הם מקבלים הדרכה איך לנהל ביעילות כספים והוצאות. עבודה בקיץ גם מהווה הזדמנות לצעירים בגיל תיכון ללמוד מה הם מחפשים במקום תעסוקה בעתיד. חלק מהם מגלים שהם נהנים לעבוד עם אנשים או לארגן דברים או לעבוד בתחום שירות לקוחות או שירותי מזון וכדומה. חלקם גם מתקדמים לאחר מספר שנות עבודה בחופשים באותו מקום עבודה לתפקידים של אחראי משמרת ועוד. עבודה בקיץ גם נותנת לצעירים אלו ניסיון עבודה משמעותי, גם אם קצר, שיכול לשרת אותם בקורות החיים בעתיד.
נוער עובד יכול גם לפתח ביטחון ותחושת מסוגלות בעבודה וכן עצמאות ואחריות. הם לומדים, פעמים רבות תוך הדרכה ממבוגרים במקום העבודה, איך להתמודד עם מצבים מורכבים ולשפר כישורי תקשורת בין-אישית. בנוסף, בני הנוער רוכשים מיומנויות רכות של עולם התעסוקה כמו הכנת קורות חיים, ראיונות עבודה, עבודה בצוות, חיפוש עבודה באתרי דרושים ולמידה על תיאור התפקיד, ובעיקר דבקות במטרה ויצירת קשרים חברתיים למטרת השגת עבודה (נטוורקינג) עם מכרים של ההורים או דרך חבריהם.
עבודה גם מסייעת לבני נוער לנהל את הזמן שלהם בחופשה טוב יותר – מכיוון שהם נדרשים לארגן את שעות היום והשבוע לצורך משמרות ושעות מסוימות, ובכך הם נדרשים ליצור סדרי עדיפויות ולנהל את הפנאי שלהם באופן יעיל ובוגר יותר. בעיקר היא מלמדת אוטונומיה ועצמאות (גם כלכלית, באופן יחסי), המשמעותיים כל כך בגיל הנעורים.
עם ההתפתחויות הטכנולוגיות בשנים האחרונות, והמעבר בעקבות הקורונה לעבודה מהבית, ישנם מתבגרים שמעדיפים דווקא לעבוד מהבית – בין אם מדובר במשרות תכנות לבני נוער שלמדו את התחום, מתן שיעורי בית לילדים צעירים יותר (מפתחים גם כישורי הוראה ולמידה), שמרטפות ודומיהן.
לעזור להם זו העבודה שלכם
עם זאת, אין לשכוח שלעבודה של בני נוער יכולים להיות גם חסרונות. למשל אם העבודה לא מותאמת לבני נוער או שהמעסיק אינו מכיר או אינו מקפיד על חוקי העסקת נוער. היא יכולה לגרום למתח בשל מחויבות לשעות עבודה במשמרות ארוכות, או דרישה של מקום העבודה למשמרות רבות, מה שלא מאפשר להם ליהנות מהחופש ולבלות עם חבריהם.
מאד מומלץ שבני נוער יבררו לפני תחילת העבודה אצל מי הם עובדים – לא דרך איש קשר מקרי שקיבלו מידע עליו או ראו פרסומת עליו, אלא מה שם בית העסק, מי המנהל או המעסיק הרשמי. מאד חשוב שיקפידו לרשום שעות עבודה מדויקות, כדי למנוע בעיות ואי הבנות בסוף החודש עם תשלום המשכורת.
חלק מבני הנוער נדרשים במסגרת העבודה להתמודד עם גורמי סמכות (חלקם מבוגרים מהם רק בשנה או שנתיים, אך בעלי תפקיד במקום העבודה), מה שמאפשר להם למידה משמעותית שתאפשר להם להשתלב במסגרות נוספות גם בעתיד. מצד שני, חלק מהם נדרשים לפתח אסרטיביות ולעמוד על שלהם למול דרישות לא הולמות (שעות, עיסוקים) או עיכוב בתשלום.
כדאי מאוד ליזום שיחה עם המתבגרים בה ביחד איתם אפשר לדון ולחשוב כיצד לנהל את חופשת הקיץ. בשיחה כזו אפשר למשל לרשום כמה שיותר יתרונות שבגללם כדאי לעבוד ובדף אחר כמה שיותר חסרונות שבגללם לא כדאי לעבוד; קשיים שהם יכולים להיתקל בהם במהלך חיפוש עבודה או לאחר קבלה לעבודה; חשיבה משותפת על סוג העבודות שמתאימות למתבגרים אלו; תכנית עבודה כיצד למצוא עבודה וכיצד ליצור קשר עם מעסיקים אפשריים. וכמובן רצוי לעשות איתם סימולציה לקראת ראיון עבודה אפשרי – מה לספר, מה הציפיות, איך מבררים לגבי שכר ובאיזה שלב של הריאיון. חלק מבני הנוער יידרשו למלא טפסים שונים לקראת קבלה לעבודה וחשוב לסייע להם במידת הצורך. היו עבורם אוזן קשבת ומצפן דרך, זו העבודה שלכם.
הכותב הוא פסיכולוג חינוכי מומחה, מרצה בכיר במכללה האקדמית אחווה.