בתום הערכת מצב שהתקיימה היום בראשות שר החינוך ומ"מ מנכ"ל משרד החינוך, משרד החינוך הודייע שמחר (א') לא יתקיימו לימודים בכל מסגרות החינוך בכל רחבי הארץ, כולל במסגרות החינוך המיוחד. כמו כן לא יתקיימו פעילויות חינוכיות ופעילויות חוץ בית ספריות, ובכלל זאת טיולים וסיורים.
בעקבות מתקפת הפתע המשולבת על ישראל, הועלתה בארץ הכוננות לכוננות מלחמה. הוכרז מצב מיוחד בעורף ברדיוס של 0-80 ק"מ, בכל אזור הדרום והמרכז, כולל תל אביב וירושלים. מחר לא יתקיימו לימודים, לא יעבדו במקומות עבודה ללא מרחב מוגן ויאושרו התקהלויות מצומצמות בלבד.
במקביל, פיקוד העורף הורה לתושבי שדרות, נתיבות ואופקים להיכנס למרחב המוגן עד להודעה חדשה.
אלה הנחיות פיקוד העורף לשאר היישובים הנמצאים בטווח מצב מיוחד:
• הישארו במרחב המוגן 10 דקות כדי להתגונן ממטח רקטות ומשברי יירוט
• במקרה של חדירת מחבלים - יש לשהות במרחב מוגן - ולא לצאת החוצה כלל. מי שמסייר בחוץ הם אך ורק כוחות הביטחון.
• אין להתקהל באזור אירוע. ההתקהלות מסוכנת עקב חשש לירי נוסף.
• אם אתם שוהים במבנה בבנייה קלה ללא גישה למרחב מוגן בזמן ההתגוננות העומד לרשותכם - יש לצאת מהמבנה, לשכב על הרצפה ולהגן על הראש באמצעות הידיים.
• אם זיהיתם חפצים חשודים: התרחקו מהמקום, הרחיקו אנשים אחרים ודווחו בהקדם למשטרת ישראל במוקד 100
• המשיכו להתעדכן בהודעות המופצות על ידי פיקוד העורף בפלטפורמות הרשמיות ובאמצעי התקשורת.
משטרת ישראל קוראת לכלל הציבור באזור לכיש וגזרת נגב בעוטף עזה להימנע בשלב זה מיציאה מהבתים, להישאר במרחבים מוגנים ולדווח למשטרה על כל אירוע חריג.
בנוסף, לאור הערכת המצב, הוחלט על סגירת צירים ואתרים בעוטף, ומעבר לנסיעה בצירים חלופיים באזורים הסמוכים לגדר המערכת בעוטף עזה.
עקב המצב הביטחוני חופי הרחצה באשקלון, חוף אשקלון, אשדוד, ראשון לציון, תל אביב והרצליה אסורים לרחצה.
כך תמודדו עם מצבי חרדה אצל ילדים
- שליטה על כמות ועל אופן העברת המידע לילדים. כולנו זקוקים למידע על המציאות כדי להרגיש עם יתר מוכנות והתארגנות לקראתה. מבוגרים הרבה פעמים משיגים תחושה של וודאות דרך חיבור רציף לערוצי החדשות. ילדים חשופים למידע הזה ולרוב הוא נוטה להציף אותם. על ההורים לדאוג לקבל גישה למידע חדשותי תוך שימת לב מרבית שלא לחשוף את ילדיהם באופן לא מבוקר לכך, שכן מידע מדוד ומותאם, המתווך על ידי ההורים עצמם עוזרים ביצירת השגת בטחון רגשי אצל הילדים.
- מתן תוקף לרגשות ותמיכה בערוץ הרגשי. בתקופות כאלו עולים רגשות עם גוון שלילי , החל מחשש ופחד ועד לחוויה של אין אונים וחוסר ישע. לעתים הורים מרגישים צורך לשנות את המצב הרגשי של ילדיהם ולהביא אותם במהרה לחוף המבטחים של רגשות עם גוון חיובי. יחד עם זאת, ביטחון רגשי משיגים באמצעות מתן תוקף, הכרה ושיום של רגש. אנו כהורים לא צריכים בהכרח לשפר את המצב הרגשי של הילדים אלא להדגיש כי מה שהם מרגישים הוא טבעי ושאנו מחזיקים את הרגש ביחד: "אני מבינה את הדאגה שלך, טבעי לחשוש, גם אני דואגת לפעמים, חשוב שתרגיש שאתה לא לבד, הנה אני פה איתך, אנחנו ביחד".
- מתן לגיטימציה לבטא מחשבות של דאגה ולתפעל תסריטי פעולה קוגניטיביים. ברוב המקרים, במקביל לעוררות של רגשות לא נעימים, חולפות בתודעה של הילדים מגוון של מחשבות מתוך דאגה. לרוב מה שמטריד ומעסיק אותם מאד מנורמל עבור ההורים ולא אחת ילדים מתביישים או נבוכים לשתף במחשבות שלהם והורים חשים שכדאי לדבר על המצב כמה שפחות. ביטחון רגשי ניתן להשיג תוך מתן היתר לילדים לבטא את מגוון המחשבות שלהם ולתת להם מענה מלא. למשל: "ומה אם לא נשמע את האזעקה בלילה?" ההורה יכול לענות: "כשם שכל בוקר אנו מתעוררים מצליל השעון המעורר, כך נתעורר מצליל האזעקה, אנו מיומנים לכך".
חשוב לזכור שלילדים יש יכולת לחשיבה מופשטת, אך עדיין זקוקים לחיבור מוחשי לפעולה ולעשייה בכדי להבין ולחבר בין הידע לבין תחושה של ביטחון. לכן מתרגלים איתם הליכה למרחב המוגן, חוזרים איתם על אפיון צליל האזעקה בשונה מצלילים מתריעים אחרים ומזכירים שתפקיד הצליל הוא לא להבהיל אלא לסמן תחילתה של פעולת הליכה למרחב מוגן. - עוררות תחושת היזימה, השליטה והבחירה. לצד התמיכה הרגשית והנגשת תסריטי פעולה קוגניטיביים, חשוב מאד להשרות עמדה של מסוגלות ויכולת. ניתן לעורר בילדים עמדה כזו בכך שיחד חושבים על תפקיד ששמור להם: "מה דעתך שאתה זה שתדאג לקחת איתך את הבובה שלך למרחב המוגן?", "את רוצה לסדר איתי את הכיסאות בחדר שיהיה לנו נעים ולהביא משחקים?". מתן תפקיד לילדים מחבר אותם לכוחות, ליכולת ההתמודדות לחוויית היחד, השותפות והשייכות וכך ניתן להגביר את ביטחונם הרגשי.
- שמירה על סדר יום ועל חוויה של רצף והמשכיות. לפעמים במצבים כאלה נסדקת חוויית השגרה. לא אחת ילדים מבטאים תחושה של פרימת המבנה השגור להם בהצעות שנראות לנו שובבות: "אולי היום לא נצחצח שיניים ונעשה לילה לבן". הרבה פעמים מאחוריי הצעות כאלו מתחבאת חוויה של אימה מפורקן. שמירה על הכללים שמנחים אותנו בעת שיגרה היא חשובה לתחושת ההחזקה והיציבות עבור ילדים: "גם הערב, כמו כל ערב, נצחצח שיניים נלך לישון בזמן". כמו כן, השגרה מזמנת רגעים של חדווה, הומור, משחק והנאה וחשוב לשמר רגעים אלה.
- עיבוד התחושות לאחר סיום האירוע והחזרה לשגרה. עבור רוב המבוגרים, האיתות לחזור לשגרה הוא מידע על סיום המבצע. אצל מרבית הילדים אין כך הדבר, האירוע מסתיים כאשר הורים מציינים במפורש כי ימי השקט והיציבות חזרו וכי לא צריך להיות דרוכים יותר. יש לאותת במפורש על רוגע. מרבית הילדים זקוקים לפרק זמן לאחר האירוע בכדי לעבד את התחושות ובעיקר זקוקים למסר כי ניתן לוותר על דריכות ועל שליטת יתר: "לא נפספס שינוי במצב באם הוא יגיע, גם אם נהיה רגועים ונינוחים כעת וניתן לדבר על מה שהיה גם במצבי רוגע".
טיפ אחרון: כדאי להשתדל ולקיים את מרבית השיחות עם הילדים תוך שמירה על קשר עין, על גובה שווה ולפעמים גם החזקת ידיים.