בשבועות האחרונים התקבלו תוצאות מבחני איתור מחוננים שלב ב' לילדות ולילדים בבית הספר היסודי. כצפוי, לא כל התלמידים עברו את המבחן. אצל חלק מהמשפחות תוצאה זו מתקבלת בהבנה - ילדיהם מצטיינים ומוכשרים, אך אינם בהכרח מחוננים. אולם מתי דווקא כן כדאי לגשת למבחן בפעם השנייה? "בעולם המחקר העכשווי של חינוך מחוננים מבינים כי המבחנים הסטנדרטיים לאיתור מחוננות, בעיקר אלה הנערכים בקבוצות, עלולים להחמיץ לא מעט ילדים מחוננים", אומרת ענת מנשה, הבעלים של "הפרופסור הלא מפוזר", גוף המכין ילדים למבחנים האלו. "לא כל מי שעובר את המבחן הוא בהכרח מחונן, ולא כל מי שנכשל בו אינו מחונן. המבחנים האלה דורשים התמודדות רגשית מורכבת, במיוחד עבור ילדים צעירים, ולא כל הילדים המחוננים בשלים מספיק להתמודד עם דרישות אלו בגיל צעיר".
לכן, טוענת מנשה, חובת ההורים, כמו גם צוות ההוראה, להבין - בעיקר אם הם לא עברו את מבחן איתור המחוננים - אם יש פער בין יכולותיהם הגבוהות של ילדים ברוכי כישרונות ובין הדרישות שאולי נמוכות מדי עבורם בבית הספר, ואז הם עדיין לא מקבלים את המענה החינוכי והרגשי הראוי להם. "ילדות וילדים מחוננים (גם אם הם לא עברו את מבחן האיתור בשלב ב') שאינם מקבלים מענה הולם בבית הספר עלולים להתמודד עם אתגרים חברתיים, רגשיים ולימודיים", היא מסבירה. "מבחינה חברתית הם עשויים לחוש תחושת שונות מחבריהם לכיתה ובעקבות כך גם בדידות מסוימת. מבחינה רגשית הם עלולים להשתעמם כתוצאה מחוסר אתגר אינטלקטואלי מספק, ומבחינה לימודית היעדר גירוי אינטלקטואלי מתאים עלול לגרום לחוסר עניין בלמידה, לתת-הישגיות ולפיתוח הרגלי למידה לקויים".
מתוך הבנה זאת, במשרד החינוך קיימת מדיניות שבה אפשר לגשת למבחן האיתור במהלך בית הספר היסודי יותר מפעם אחת. כלומר, ניתנת לילדות ולילדים המוכשרים, שלא הביעו את יכולותיהם בצורה המיטבית בניסיון הראשון, הזדמנות חוזרת להבחן.
האם את ממליצה לחזור ולהיבחן שוב?
"לפני הכל חשוב להבין, אי מעבר המבחן הוא לא שחור ולבן. כאמור לא כל מי שעוברים את המבחן הם מחוננים ב-100 אחוזים, ובאותה מידה לא כל מי שלא עוברים את המבחן הם לא מחוננים ב-100 אחוז. למבחן הזה יש מגבלות וטעויות באיתור. מדובר במבחן קבוצתי הדורש התמודדות רגשית מהילדות והילדים, ולא כולם בשלים, בגיל צעיר כזה, להתמודד ביעילות עם דרישות המבחן, גם אם הם מחוננים ומחוננות. לכן לא מומלץ לילדים שלא עברו את המבחן לנסות לגשת אליו שוב שוב. צריך לקחת בחשבון מספר שיקולים עיקריים:
התאמה לתוכנית: ייתכן שילדיכם אינם מתאימים לתוכנית המחוננים או המצטיינים, ומסלול לימודים רגיל עשוי להיות מיטבי עבורם.
התמודדות רגשית: יש לשקול את היכולת הרגשית והביטחון העצמי של ילדיכם להתמודד עם אפשרות של אי-מעבר נוסף.
מענה קיים: אם ילדיכם מקבלים מענה הולם ומספק במסגרת החינוכית הנוכחית יש לשקול את נחיצות ההתמודדות הנוספת עם המבחן.
עיתוי: ייתכן שהעיתוי אינו מתאים מבחינת התפתחות הילד או אירועים אחרים בחייו".
מתי כן כדאי לגשת למבחנים מחוננים נוסף?
"ייתכן מאוד שהילד/ה שלכם מחוננים ופשוט היה להם יום לא טוב ביום מבחן האיתור. אתם יודעים מה, לא יום לא טוב, אלא שעה לא טובה. ברור שמגיעה להם הזדמנות נוספת וראויה. מבחן חוזר מאפשר לנטרל השפעות של גורמים חיצוניים כמו לחץ או עייפות שאולי השפיעו בפעם הראשונה.
לדבריה, יש יתרונות לבחינה בפעם השנייה:
התוצאות טובות יותר בפעם השנייה: "מחקרים מראים שהניסיון השני הוא טוב יותר. יש מחקר מקיף שמחזק את הטענה זו. החוקרים ערכו אנליזה של 107 מבחנים ומצאו שיפור עקבי בציונים בין הניסיון הראשון לשני במבחני יכולת קוגניטיבית. תוצאות המטא-אנליזה הראו שציוני מבחני יכולת קוגניטיבית עולים בממוצע ברבע סטיית תקן בין הבחינה הראשונה לשנייה - מה שעשוי להגדיל את סיכויי המעבר של התלמיד בכעשרה אחוזים. כמו כן האפקט גדול יותר כאשר התלמידים מתכוננים לקראת המבחן. החוקרים אף ייחסו את השיפור לגורמים כמו הפחתת חרדת בחינות, היכרות עם פורמט המבחן ושיפור באסטרטגיות פתרון בעיות. לאור זאת, הצלחה במבחן החוזר יכולה לפתוח דלת להזדמנויות אלו, ולאפשר לילדיכם למצות את הפוטנציאל הייחודי שלהם בסביבה תומכת".
הסקת מסקנות: "הילדים שלכם כבר 'מנוסים' במבחן זה ויכולים להסיק מסקנות מהמבחן הראשון ולהבין מה הפריע להם לבטא את עצמם, ואיך אפשר להשתפר. כך תוכלו, יחד איתם, לנהל את תהליך ההכנה לקראת המבחן בצורה מדויקת יותר".
בגרות: "הילדים שלכם גדלו בשנה. שנה בגיל הזה היא קפיצת גדילה משמעותית מאוד מבחינת ההתפתחות הרגשית, הבשלות, והבגרות של ילדיכם להתמודד עם מבחן מסוג זה".
התאמה לרמת האינטלקטואליות של הילד: "תוכניות המחוננים הקיימות מספקות אתגרים אינטלקטואליים ורגשיים, מונעות בעיות כמו תת-הישגיות ושעמום, ומפתחות יכולות אקדמיות לצד כישורים חברתיים ורגשיים. הן תורמות לרווחה נפשית ואקדמית, מונעות תחושות בדידות, מחזקות ביטחון עצמי, ומעודדות סקרנות וחקר לאורך החיים ועוד ועוד. אני משערת שאתם מודעים ומבינים עד כמה תוכנית המחוננים קריטית לאושר ולבריאות של ילדיכם המחוננים".
מה צריך לעשות כדי לגשת למבחן איתור מחוננים נוסף?
באתר משרד החינוך וקיים מידע על ערעור ובקשה למבחן איתור חוזר. על פי מדיניות האגף למחוננים, תלמיד יכול להיבחן במבחן הקבלה לתוכניות ייחודיות לתלמידים מחוננים ומצטיינים (מבחן שלב ב') פעמיים בגיל בית ספר יסודי. ניתן לבצע מבחן נוסף באמצעות הגשת בקשה למבחן בפורטל הורים למחוננים. שימו לב, צריך להיות עירניים לתאריכים שבהם אפשר להגיש בקשה וללוח הזמנים של משרד החינוך. האחריות על הגשת המבחן החוזר היא שלכם, ההורים, ולוח הזמנים אינו גמיש".
האם צריך להתכונן למבחן הזה שוב?
"חד משמעית כן. קודם כל החומר אינו אותו חומר. אם החלטתם לתת לילדכם הזדמנות שנייה להפגין את יכולותיו, עדיף לתת לו את כל הכלים הנכונים ולהבטיח שיגיע מוכן לבחינה כשהוא בשיא יכולתו וביטחונו העצמי. אפשר לבחור בלומדת הכנה למבחני מחוננים שנמצאת בהלימה למבחן, ויש היום אופציה של חוגי הכנה בזום שבהם מלמדים את הילדים אסטרטגיות למידה שונות ומסבירים להם איך הכי נכון וכדאי לגשת לשאלות הבחינה".
אם הילד שלי אובחן כמצטיין, אני יכולה לנסות לגשת שוב למבחן כדי לנסות לעבור כמחונן?
"כן. נכון לתשפ"ד המבחן החוזר אינו פוגע בזכאות שלו להמשיך ולהשתתף בתוכניות המצטיינים".