מי מאיתנו לא שואל את צ'אט GPT שאלות? מסתבר שגם התלמידים כבר נעזרים בטכנולוגיית הבינה המלאכותית: במחקר שנערך ביוני השנה בנוגע למידת ואופן השימוש בצ׳אט בוט שמכין תלמידים לבגרות בלשון - 93% מהתלמידים נעזרו בעוזר הוראה מבוסס AI לפתרון שאלות; 87% מהתלמידים מעוניינים בבוטים מלווים בתחומי למידה אחרים; ו-90% מהתלמידים דיווחו שהם רוצים (גם לא בלמידה ברחוק) להמשיך לקבל סיוע לימודי משולב ממורה ומבוט. המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) החליט לאמץ את הטכנולוגיה החדשה, ולא מעט חברות סטארט-מצטרפות למגמה החדשה. אז מה ילמדו ילדי העתיד?

הוראת שפה באמצעות בינה מלאכותית

מהפכת הGenertive AI מקבלת כותרות ונוכחת מאוד במגוון תחומים כמו ציור, מוזיקה, וידאו ועוד - אבל התחום שבו המהפכה הזו היא הכי משמעותית כרגע (וגם התחום הבשל ביותר) הוא תחום עיבוד השפה והיכולת ליצור שיחה טבעית בקלות. היכולת הזו משנה את עולם הוראת השפה. סטארט-אפ עולמי בולט בתחום זה הוא Amira, שמכוון לבתי ספר. הגרסה הישראלית הדומה (MindCET של מטח בין היתר היו מעורבים בהצמחתו של הסטארט-אפ) הוא Story Wizard.

למידה אדפטיבית

מדובר במערכות המלמדות בצורה פרסונלית מיומנויות שונות המיודעת עבור עובדים ותלמידים. חברות בולטות בתחום זה הם Degreed שמיועדת למשל לפיתוח מיומנויות אצל עובדים בחברות. עוד פלטפורמה לגילי בית הספר היא Newsela. אחת החברות הישראליות בתחום הזה היא Novo Dia שיוצרת חומרי למידה מותאמים לאוכלוסיות ספציפיות, בעלות צרכים מיוחדים, בעלות מאפיינים תרבותיים ייחודיים, ובתחומי עניין נדירים.

ננו למידה

למידה במנות קטנות שמותאמות לאורח החיים ה"קופצני" של תרבות הרשת. נציגה בולטת של התחום הזה היא דואולינגו הוותיקה, בעיקר בזכות אימון חכם של בינה מלאכותית ג'נראטיבית (למשל, אחד מהמינויים החדשים יחסית של האפליקציה הוא Duolingo Max שמבצע שימוש ב-ChatGPT). חברה ישראלית בתחום זה היא CODY, המציעה למידה קז'ואלית, יומיומית, למי שרוצה להכיר תכנות (לא ברמה של רכישת מקצוע).

למידה רגשית חברתית

מגמה שהתחילה לתפוס תאוצה כמעט לפני עשור וזכתה לרוח גבית בזכות הקורונה. מגמה זו מבוססת על ההנחה שלמידה אינה תהליך טכני של "קלט"-"פלט" וכי היא תלויה בהבנה טובה של התלמידים עצמם, מבחינת הצדדים הרגשיים והחברתיים שלהם. התחום הרגשי-חברתי שולב לאחרונה בסטנדרטים הנדרשים בתחום הוראת מתמטיקה בקליפורניה (המדינה עם היקף התלמידים הגדול בארצות הברית) ונוכח בלא מעט מהפתרונות המפותחים בתחום האד-טק בכללותו. בין החברות הבולטות בתחום אפשר למנות את Ever Fi שהתחילה בשוק העבודה, ונכנסת עכשיו גם לבתי ספר.

פיתוח מיומנויות

גם בשוק העבודה וגם בבתי הספר יש הבנה שיש צורך במעבר מהוראת תכנים להוראת מיומנויות. בעולמות בית הספר בולטים בתחום הזה Magic school חברה שצמחה מאוד בזכות מהפכת הבינה המלאכותית. הגרסה הישראלית שפועלת בעולמות דומים, היא SkillCet (גם הם בין היתר נעזרו בMindCET). הפלטפורמה נועדה לפיתוח חומרי למידה למורים, וממוקדת בהקניית מיומנויות, והיא פועלת כבר בבתי ספר בארץ בלא מעט תחומים. בנוסף פותחו במהלך המלחמה ב-MindCET פלטפורמה בשם ספרינט (Sprint), פלטפורמה המלווה למידה עצמאית של תחומי עניין מגוונים, בליווי מערכת של בינה מלאכותית, בסביבת למידה בית ספרית.