"התאריך הזה מכניס בי פחד": על רקע ציון יום השנה לתקיפת חמאס הרצחנית ב-7 באוקטובר, עוד ועוד הורים תהו בימים האחרונים ברשתות החברתיות אם לשלוח את ילדיהם למסגרות מחר בבוקר (ב'). מערכת החינוך אומנם תציין את יום הזיכרון הלאומי הראשון לאירועים הקשים ולמלחמת חרבות ברזל יום אחרי שמחת תורה, ב-27 באוקטובר, כ"ה בתשרי התשפ"ה, אולם בבתי ספר ובגנים יוכלו לציין אותו גם היום - ולא מעט הורים תהו מה הדבר הנכון לעשות.
בקבוצות שונות בפייסבוק עלו פוסטים מודאגים, מרביתם התבססו על פוסט-טראומה מאותה שבת ו"תחושות" לפיהן משהו עלול להתרחש. "בנות, ב-7.10 אתן שולחות את הילדים רגיל לבית ספר? לא יודעת, מרגיש לי שיהיה משהו ולא שקטה. מה אתן אומרות? איפה אתן גרות מי שלא שולחת? אני מהדרום ומתלבטת", נכתב שלשום במאמאזון.
בפוסט אחר בקבוצה נכתב הערב "שואלת ברצינות, הולכים לעבודה מחר? שולחים למסגרות רגיל? התאריך הזה מכניס בי פחד". אחרת שאלה בתגובה "מה קרה? מה השמועה אומרת על מחר?" ונענתה: "התרעות רבות על פיגועים ועל חדירה לעורף". מגיבה נוספת שהשיבה כי תשלח את ילדיה למסגרות, ציינה על רקע ההחלטה כי "יש מקלטים בבתי הספר".
אחרת, שהזדהתה כ"מורה בבית ספר בבאר שבע", שם נפלה היום לוחמת מג"ב סמ"ש שירה חיה סוסליק בהיתקלות עם מחבל, בפיגוע שפצע עוד עשרה אנשים, כתבה: "קיבלתי הודעות מהמון הורים שלא שולחים את הילדים מחר למסגרות. באופן אישי, חושבת שהיה נכון לעשות יום למידה מקוון, גם המורים במצב נפשי לא טוב. קשה להעביר את היום הזה בצורה רגילה ובמיוחד שמסתובבות התרעות באוויר. שכל אחת תחליט על הילדים שלה".
בתגובה לדברים, נכתב: "גם אם הייתי רוצה לשלוח כבר שלושה שבועות שהמוסדות סגורים (גרה בצפון)". אחרת הוסיפה כי היא "נורא מתלבטת בגלל כל ההתרעות, אך מנגד מקשיבה להוראות פיקוד העורף. נכון לעכשיו אני שולחת". זאת, לצד תגובות אחרות שהיו נחרצות יותר כמו "לא נותנת להם להרוס לילדה שלי את השגרה", או לחלופין "מתה על כל המתייפייפות פה של 'לא לתת להם את התענוג'. פחד אלוהים לצאת מהבית ואם הייתה לי אופציה או ילדים הייתי נשארת איתם בבית. עדיף 'לתת להם את התענוג' בזה שנשארנו בבית מאשר לתת להם את התענוג לרצוח עוד אנשים בפיגוע".
במסגרת יום הזיכרון, כפי שנמסר בהודעת משרד החינוך, יערכו בתי הספר טקסים ואירועי הנצחה לזכרם של הנופלים והנופלות, בדגש על בוגרים ובוגרות, שיעסקו בסיפורי הגבורה ועוז הרוח של מאות האזרחים ואנשי כוחות הביטחון, בכללם חברי וחברות כיתות הכוננות, שהקריבו את חייהם בהגנה על תושבי הקיבוצים.
"בתוך סיפורי הגבורה, ניתן מקום מיוחד לסיפור גבורתו של אלחנן קלמנזון ז"ל, שחילץ יחד עם אחיו ואחיינו כמאה מתושבי קיבוץ בארי", נכתב בהודעת המשרד. "עוד יעסקו תלמידי בתי הספר בחשיבות העצומה של פדיון שבויים, במאמצים להשבת החטופים, ובהתמודדות של כלל החברה הישראלית עם השבר, התופת והחורבן, והמעבר שלה ממשבר לתקומה".
משר החינוך, יואב קיש, נמסר: "ב-7 באוקטובר טולטלה מדינה ישראל ומערכת החינוך בתוכה. תקופה זו, הפגישה אותנו עם אחד מרגעי השפל שלנו כאומה, אך בד בבד גם חשפה אותנו לתעצומות הרוח והגבורה מסדר גודל תנ"כי הטמונה בנו. בחודש זה תציין מערכת החינוך שנה לשבר, למרות שאין יום שאירועים אלה אינם נוכחים בחיינו וחקוקים בזיכרוננו.
"בצד השבר נדבר במערכת החינוך על הגבורה והתקומה ממנו, על המאחד והמשותף בינינו וגם על המורכבות שאותה אנו מחויבים כעם לצלוח. אל לנו לשכוח - מערכת החינוך היא אחד ממאיצי השיקום החשובים שיש לחברה הישראלית ובתוכה גדל דור התקומה והגבורה הבא. 'פה נחיה ופה ניצור' ויחד ננצח".
ממנכ"ל משרד החינוך, מאיר שמעוני, נמסר: "למערכת החינוך יש חלק חשוב בתקומה של החברה הישראלית מהשבר הנורא שפקד אותה ב-7 באוקטובר, ובהבניית הזיכרון של הדורות הבאים מאחד האירועים הקשים והמכוננים בתולדתנו כעם וכאומה".