אני אוהבת אור שמש, ומאז ומתמיד אהבתי לשחק עם האור וצלו, להפיק ממנו גוונים וצורות, צבעים ותחושות. רק כשלמדתי עיצוב יכולתי להשתמש באהבה הזו שלי לאור, להפיק ממנה את המיטב.
שני עקרונות חשובים הנחילה לי המורה המופלאה שלי לעיצוב: חיבה לתוכניות חשמל ולתאורה, ותכנון פינת בהייה בכל בית, שבה אפשר לשבת על כוס קפה ופשוט לבהות החוצה - בשקיעה או בזריחה או סתם בעץ ירוק או בשמיים נקיים.
עולם גופי התאורה הוא עשיר ומגוון. אין כמעט חומר שלא נעשה בו שימוש כדי ליצור גוף תאורה. אבל לא כל תאורה מתאימה לכל חדר ולכל מטרה. מהם כללי התכנון הבסיסיים למיקום תאורה בחדרי הבית?
מחזירי אור: נירוסטה או פורמייקה?
לא הרבה יודעים שתאורת אור יום היא כחולה בעיקרה, בוהקת ומסנוורת. בעת תכנון כניסת האור הטבעי או התאורה המלאכותית לחלל, יש לדאוג שהוא לא יסנוור בעיניים, או שיסנוור בדרך עקיפה: דרך רפלקטורים, חומרים מבריקים כגון זכוכית, שלייף לק, מראה, משטח נירוסטה או פורמייקה.
טיפים לתכנון תאורה בבית:
• יש להתחשב בכיוונים של הבית ולקחת בחשבון שאם למשל, אתם אוהבים לבשל בשעות הבוקר, עדיף שהמטבח לא ימוקם במזרח; ואם אתם מבשלים בשעות הערב, עדיף שלא ימוקם במערב, שם האור חזק וממושך – כדי שלא תסתנוורו ותתבשלו בעצמכם.
• אל תמקמו גופי תאורה בחלל שהנורות בהן חשופות בגובה העין שלכם – כאשר אתם עומדים או יושבים.
• אל תכוונו אור ממוקד על חומר מחזיר אור שיגרום לסינוור.
• כדי לא ליצור סינוור בזמן צפייה בסרט, יש למקם את גוף התאורה מאחורי מסך הטלוויזיה, מה שייצור הילה סביב המסך וימנע מהעין להתעייף בעת הצפייה. אם כבר התקנתם את הטלוויזיה או המסך ולא דאגתם לכך, החשיכו את הבית והדליקו גוף תאורה במטבח או בפינת האוכל, שירכך את החשיכה.
• ניתן לשלוט ברמת האור ובעוצמתו באמצעות צמצום כמות החלונות וגודלם; חלונות צרים, אדני חלון עמוקים, שיפועים לכיוון החלון, וכו''. ואם זה בלתי אפשרי, אפשר להתקין תריסים בנויים, פרגולות, צלונים, וילונות, או לזגג אחרת את החלונות, ולפעמים אפשר להוסיף קירות ומחיצות.
• כשבונים בית, עדיף לסובב את המבנה - לא על צירי הכיוונים אלא באלכסון, על מנת שחדירת השמש לא תהיה ישירה אלא בזווית. אם לא ניתן לסובב את המבנה, אפשר לסובב את החלונות בלבד.
• להכנסת אור טבעי לבית, אפשר גם ליצור חצר פנימית (פטיו).
• ישנם אדריכלים שההתייחסות לאור נמצאת בבסיס הקונספט שלהם. הם מציבים את המבנה והפתחים בהתאם לצורת חדירת האור, כך שהאור ישמש כחומר נוסף בעיצוב. כל מי שראה את בית המשפט העליון בעיצובם של רם ועדה כרמי יכול לראות דוגמה טובה לכך.
תאורה ברצפה? למה לא
לפני מספר שנים עיצבתי בית נופש מפנק למשפחה בלגית בת 12 נפשות בהרצליה פיתוח. קומת הכניסה לבית הייתה אפלה והמטבח היה סגור. הדבר הראשון שעשיתי הוא להרוס את הקיר המפריד בין המטבח לסלון. במקום האח שמוקם בחלק המזרחי של הבית, תכננתי את פינת האוכל ופתחתי בקיר חלון גדול. מאחוריו מחוץ לבית, שתלתי עץ פרי באדנית רחבה, שמשתקף דרך החלון. הארתי את החלון הן מבפנים; תאורה שקועה בצידי משקופיו, והן מבחוץ; תאורה רצפתית שהאירה את עץ הפרי. התוצאה היתה מרהיבה, ומלבד יופייה, אור הבוקר החודר דרך החלון וענפי העץ משמח את לב הנופשים בארוחת הבוקר, והחלל הואר באור נעים בשעות הערב והלילה.
כמו כן, השתמשתי בצבע הלבן בריהוט החלל, ספות לבנות, כיסאות לבנים, וכן בחומרים קלילים כמו זכוכית, אך גם בצבעים שמחים המתאימים לאווירת הקיץ, כגון ירוק בהיר, טורקיז וכתום, בטפט ובכריות. בנוסף השתמשתי במראות, עגולה ומאורכת, כרפלקטורים וכדרך להגביר את תחושת המרחב והאור בחלל.
מה קורה כשהבית חשוך ואין אפשרות להכניס אור טבעי?
• ראשית, גם תאורה מלאכותית טובה וצהובה, המדמה אור יום, אינה תחליף אולטימטיבי לאור אמיתי. עם זאת, אפשר למצוא פתרונות יצירתיים, כגון: סקיילייט (skylight) בתקרה (משמש להחדרת רמות אור רצויות לחלל וזאת בשילוב עם התכנון האדריכלי של המבנה, יכול גם לשמש כחלון, תלוי במבנה) בתקרה, גגות שקופים, כיפות תאורה וחלונות גג.
• שימוש ברפלקטורים להגברת כמות האור, ואפשר גם וגם – סקיילייט שמשולבים בו רפלקטורים להעצמת כמות האור הנכנסת דרכו.
• בחללים עם תקרה נמוכה יש להשתמש בצבעים ובחומרים וחפצים עם רמות החזרה גבוהה של אור, צבעים בהירים, שקרובים לצבע הלבן.
• את התקרה אני ממליצה לצבוע תמיד בלבן, מלבד התחושה של הגובה והמרחב שהוא נותן, יש לו חשיבות נוספת: האור הלבן מחזיר כמעט את מלוא האור שמגיע אליו כלפי מטה.
• התאורה המלאכותית שמתאימה לחלל נטול אור טבעי, היא תאורה בעלת ספקטרום שלם המזכיר את אור השמש. כלומר, יש בה את כל הצבעים אבל בעיקר עם דגש על האדומים (תאורה צהובה). הנורה הפשוטה ביותר, נורת הליבון, היא בעלת החזרי אור טובים כאלה, וגם נורות ההלוגן (אם כי לנורות אלה חסרונות אחרים, אורך חיים ואנרגיה מבוזבזת - הן בעיקר מחממות וגם מאירות).
שרית חביב, אדריכלית פנים, מתמחה בבנייה ציבורית ופרטית