לא רק לכם היה חם בקיץ האחרון - מדובר במגמה עולמית של מזג אוויר קיצוני, אוויר חם יותר, ים סוער וזיהום שמחייב ממשלות וגם עסקים לקחת אחריות על עשייתם. ואכן, בשנים האחרונות הפרלמנט האירופי החל לחייב את החברות הגדולות ביבשת לדווח על צעדים למען הסביבה והחברה. בהתאמה, סקר המכון העסקי הגרמני NMI הצביע על עלייה חדה במודעות של הצרכנים לחברות עם עקרונות ירוקים וסביבתיים.
בחנו את עצמכם: האם אתם חיים נכון?
גם אם אתם מנהלים עסק קטן או בינוני בישראל הקטנה, תמיד תוכלו להפוך את מקום העבודה לקיימותי יותר - ידידותי לסביבה, בריא יותר, מטפח ונעים יותר. וככה מתחילים:
צעד ראשון: מכירים - מהי קיימות?
תפיסת הקיימות מבקשת מאיתנו לחשוב על הקיום שלנו לאורך זמן - מבחינה חברתית, סביבתית וכלכלית. במילים עסקיות יותר, תפיסת עולם ניהולית שלוקחת בחשבון את איכות הסביבה וגם שואפת להיות חברתית יותר. הביטוי של מושג הקיימות רחב ומגוון - אינספור אפשרויות מחשבתיות, וכמובן מעשיות, עומדות לרשותנו בדרך לחיים מקיימים יותר.
איך מתחילים? לומדים את הנושא, ומציגים אותו לצוות העובדים בעסק. מעלים יחד רעיונות לשיפור ויישום, בהיבטי חיסכון בחשמל ומים, מיחזור, וגם איכות החיים של העובד במקום העבודה.
צעד שני: משרד ירוק יותר
בכל מה שקשור לאיכות הסביבה - שינויים גדולים מתחילים במעשים קטנים, והאמת היא שהפיכת המשרד לירוק יותר היא לא מאוד מסובכת.
הדפסה על ניירות ממוחזרים ובשני הצדדים, פחי מיחזור במטבחון, כיבוי אוטומטי של אורות ומזגנים במשרדים ריקים, שימוש בכוסות רב פעמיים (והרשימה עוד ארוכה) יסייעו לכם בחיסכון הוצאות שוטפות, וגם בתרומה משמעותית לאיכות הסביבה.
איך מתחילים? מחדדים נהלי הדפסה, מפסיקים או מפחיתים את השימוש במוצרים חד פעמיים, מציבים פחי מיחזור. והנה דוגמא יצירתית: עודדו שימוש באופניים, אם זה אפשרי. הקצו מרחב חניה ייעודי לטובת העניין, וצ'ופרים לרוכבים האמיצים.
צעד שלישי: ברוח הקיימות
רצוי שגם הפרויקטים שאתם מנהלים יתאימו לתפיסה הזו – תפיסת הקיימות שמתחשבת בסביבה ותורמת לקהילה. וזה לא משנה מהו תחום העיסוק שלכם: גם אם תפקידם לבנות כביש, וודאו שהוא מתוכנן ומבוצע תוך שמירה ככל האפשר על מעבר בעלי חיים ועל הצמחייה הטבעית בשטח.
נקודה למחשבה: תחזיות מנבאות שבעוד כמה שנים עקרונות הקיימות יהפכו לסטנדרטיים וגנריים, כאלו שמרבית העסקים כבר הפנימו ושילבו בשגרת העשייה היומית. תהיה לכך גם השפעה על גיוס כספים ומשיכת משקיעים.
איך מתחילים? הקימו צוות ייעודי, או בחרו עובד שיקבל על עצמו את האחריות לנושאי הקיימות. השקיעו בכך מחשבה, זמן ומשאבים אחרים ליישום העקרונות הבסיסיים, ולפיתוח אחרים.
לעוד כתבות מרתקות על עולם הקיימות >>
צעד רביעי: ספרו על זה
אם הצלחתם להפוך לעסק שפועל ברוח הקיימות, ספרו על זה לעולם. סביר להניח שתגובות הצרכנים והלקוחות על מהלך כזה יהיו חיוביות מאוד, ויתרמו למותג. גם אם אין באפשרותכם להרים כנסים גדולים - שיתוף אחד באחת הפלטפורמות החברתיות יכול להיות נפלא ומשמעותי.
איך מתחילים? חשבו על שיתוף פעולה עם ארגונים אחרים בתחום, מה שעשוי להפוך אתכם לשותפים דומיננטיים בעולם העסקי, ואולי גם למודל עבור האחרים.