מהרגע שפורסמה, התקנה להתקנת מערכות בטיחות נגד שכחת ילדים ברכב, הפכה לשיחת היום. יהיו מי שיטענו כי מדובר במהלך לוביסטי לחלוטין ומנותק מהמציאות, יהיו מי שיגידו שהוא אינו מחובר להוראות הבטיחות של כסאות הילדים וכי לא ניתן לאכוף אותו, ויהיו מי שסתם יהיו מבולבלים ולא ידעו מה עליהם לעשות.
לשם כך, הצבנו בפני יהונתן וינקלר, מחברת סולו, את השאלות השכיחות בנושא, והוא מצידו שמח לספק לנו את התשובות, על סמך ידע רב ומקיף שיש ברשותו בנושא הרלוונטי.
מה עומד מאחורי הרעיון להתקנת המערכת למניעת שכחת ילדים ברכב? למה דווקא עכשיו?
"ילדים בכלל, ותינוקות בפרט, מתקשים לעיתים רבות לזהות סכנות, וזאת גם אם הם ערים - הם אינם מבינים כי הישארות לבד ברכב יכולה להיות מסוכנת", מסביר יהונתן. "לפי נתוני ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים, בין השנים 2010-2020, נשכחו או ננעלו ברכב בישראל 881 ילדים. 31 מהמקרים הללו הסתיימו במוות. יש לציין כי ככל שהילד צעיר יותר, מידת ההיתכנות להשארת ילד ברכב גדלה וזאת על פי רוב לא במודע". את החלוקה לפי גילים אפשר לראות בגרף המצורף:
"הטמפרטורה ברכב עולה באופן אקספוננציאלי בחום השמש, מה שחושף את הילדים לסכנה ממשית ובמהירות, במיוחד בחודשי הקיץ הישראלי".
"למי שטוענים ש-'להם זה לא יקרה', יש לציין שמחקרים מראים כי השארת ילד ברכב יכולה להתרחש בכל האוכלוסיות ועל פי רוב הדבר נעשה שלא במודע".
במסגרת זאת, החל משנת 2011 עלו הצעות שונות על ידי משרד התחבורה במטרה למצוא פתרונות לצמצום האירועים של שכחת ילדים ברכב. בין ההצעות ניתן לראות כיווני מחשבה שונים ביניהם ענישת הורים עד לכשבע שנות מאסר, חיוב התקנת מערכת מניעת שכחת ילדים ועוד. עתה, נראה כי משרד התחבורה לקח את הנושא ברצינות וקבע תקנה במסגרתה יש לחייב רכבים אשר מסיעים ילדים עד גיל 4 בהתקנת מערכת למניעת שכחת ילדים.
למה צריך חוק שמחייב רכישה והתקנה של המערכת ואי אפשר לסמוך על שיקול הדעת של ההורים בנושא?
"כאשר אנחנו מדברים על חסרי ישע כגון ילדים קטנים עד גיל 4 - המדינה מחויבת לדאוג לשלומם, גם עם הוריהם או אחרים חושבים שהם עושים את זה בצורה הטובה ביותר", הוא מסביר, "באופן כללי, אני מסכים שיש להימנע מלקבוע להורים כיצד לגדל את ילדיהם, אבל כמו שהמדינה מחייבת מסיעי רכב של תינוקות להצטייד בכיסא בטיחות במטרה להגן על שלומם של הילדים בשעה של תאונה, כך גם תפקידה של המדינה לעשות מאמץ למנוע מצב של שכחת ילדים ברכב – דבר העלול לעלות להם בחייהם".
"נדגיש, כי אומנם הורים רבים טוענים כי הדבר אינו יכול לקרות להם, אך כמו שכבר ציינו, המציאות מראה כי אירועים מסוג זה מתרחשים בכל המגזרים, בכל המעמדות, בכל הגילים השונים של הורים, סבים וסבתות או דודים, ולכן צריך בנושא הזה שלא להסתמך על שיטת ה-'סמוך עליי', אלא לחייב ולאכוף התקנה של מערכת שתמנע מוות מיותר של חסרי ישע. בסופו של דבר, אף הורה שעבר אירוע נוראי שכזה לא חשב שדווקא אצלו זה יכול לקרות."
יש כל כך הרבה מערכות בשוק, איך אפשר לדעת איזו מערכת כדאי לקנות?
"בראשית דברי אציין כי המערכות ככלל, ושלנו בפרט, אינן מורידות מההורים את האחריות לוודא כי לא השאירו את ילדם ברכב", מדגיש יהונתן. "המערכות הן כלי עזר אך אינן מחליפות את ההורים".
"כמו כן, כשאנחנו ניגשים לבחור, עלינו לבחור רק מבין מערכות שקיבלו אישור של מכון התקנים ומשרד התחבורה", הוא מוסיף. "לא כל המערכות שמסתובבות כיום בשוק מאושרות בדרך זאת. השוק מציע מנעד רחב של מכשירים אשר פועלים בצורות שונות: ישנן מערכות המתחברות בחיווט לרכב, אחרות משדרות באמצעות בלוטוס לנייד או למחזיק מפתחות, ויש גם כאלו שמתריעות בכל פעם שמכבים את הרכב. לטעמי, כל מסיע ילדים אמור לבחור את המערכת שעונה על הצרכים שלו. כשמדובר באוכלוסייה שאינה משתמשת בטלפונים חכמים, אזי הם ירכשו מערכות שאינן עובדות באמצעות טלפונים; אחרים שאינם מעוניינים לבצע חיווט ברכב יכולים לבחור בכרית אשר מונחת על כיסא הבטיחות ומשדרת לטלפון סלולארי. במקביל, כיום בשוק ישנם מוצרים שונים בטווחי מחירים משתנים וכל צרכן רשאי לבחור את המוצרים בהתאם ליכולות הכלכליות של משפחתו".
"אדגיש כי כיום, ישנן מערכות מצוינות ומתקדמות ביותר שמחירן נע סביב 200 שקלים. המערכת שאנו משווקים, Tippy pad, הינה המערכת המובילה ביותר בעולם ועלותה לצרכן נעה סביב 250 שקלים. כאשר בחנו איזו מערכת לייבא לישראל, היה חשוב לנו למצוא איזון בין מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב מתקדמת ביותר שעונה על הצרכים של התרעה על שכחת ילדים, לצד מחיר הוגן. Tippy Pad הינה מערכת מתקדמת ביותר שבאמצעות חיישנים זעירים מזהה את נוכחותו של הילד על כיסא הבטיחות; במידה וההורה שוכח את הילד ברכב, הטלפון של ההורה מתריע ברעשים עזים ביותר, וכן רוטט ומהבהב. במידה וההורה אינו שם לב לכל ההתרעות האלה, נשלחת הודעה למספר נמענים המציינת כי הילד נשכח ברכב, עם המיקום המדויק של הרכב בו נשכח הילד".
אנחנו סבא וסבתא של נכדים מתוקים, ויוצא לנו להסיע אותם מדי פעם. האם גם אנחנו מחויבים בהתקנה של המערכת על פי חוק?
"התשובה היא כן. ילדים הם ילדים וכולנו בני אדם. מבין המוצרים הקיימים היום ניתן לבצע העברה של מערכות מרכב לרכב. Tippy Pad למשל הינה כרית קטנה (יותר קטנה מטאבלט) אשר בקלות ניתן להעביר אותה מרכב לרכב ללא כל טרחה".
איך אפשר להיות בטוחים שהמערכת שהתקנו ברכב אכן תקינה ועובדת?
"בכל המערכות ישנם חיווים שונים אשר מראים את תקינותן ואת הסטטוס שלהן", הוא מסביר. "במערכת שלTippy Pad , ניתן בכל עת לראות באפליקציה את תקינות המערכת, אורך חיי הסוללה והאם המערכת מזהה את ישיבת הילד".
קנינו לאחרונה רכב ונאמר לנו שכבר מוטמעת בו מערכת כזאת באופן מובנה. מה עלינו לעשות?
"החוק קובע כי ברכבים בהם מוטמעת מערכת באופן מובנה, על ידי יצרן הרכב ובקו הייצור של הרכב בלבד, מערכות אלה ירשמו ברישיון הרכב ויפתרו את בעל הרכב מרכישת מערכת ייעודית למניעת שכחת ילדים ברכב".
אם המדינה מכריחה אותנו להתקין את המערכת, למה היא כל כך יקרה?
"עם צאת התקנה, המחירים אכן היו גבוהים באופן יחסי, אבל זה טבעי מכיוון שבאותו זמן היו מעט יבואנים של המערכות", מסביר יהונתן. "אני רוצה לשבח את משרד התחבורה שמטפל באישור יבואנים נוספים של המערכת וכתוצאה מתחרות פתוחה המחירים יורדים באופן משמעותי. כיום ישנם כעשרה יבואנים ומכשירים מאושרים בישראל ומספרם גדל מיום ליום".
"התחרות בין היבואנים כיום היא משמעותית ביותר ואנחנו חשים בה אצל הקמעונאים, שבפגישות איתם מציינים שבפניהם מספר הצעות על מכשירים שונים. למעשה, אם לפני כשלושה שבועות המחיר למערכת מסוג זה נע סביב ה-500 שקלים, היום המחיר נחתך בחצי ועומד על כ-250 שקלים. חשוב לציין שהמערכות הינן מוצרים טכנולוגיים מתקדמים אשר תפקידם הוא לשמור על היקר לנו מכל, ולכן עומדות בדרישות ובבדיקות מחמירות ביותר".
שמעתי כי יצרני כסאות הבטיחות טוענים שהמערכות נגד שכחת ילדים ברכב פוגעות בבטיחות של הכיסאות ומאז אני מאוד מודאג.
"שמועה שהחלה בדפי הפייסבוק, ציינה כי חלק מיצרני הכיסאות אינם מאשרים את השימוש של המערכת על כיסא הבטיחות מכיוון שמדובר בתוספת לכיסא. לכאורה הטענה הזו די מקוממת. אם נתייחס רגע למערכת שאנחנו משווקים, מדובר במוצר קטן ודק משמעותית מהשמיכה שהילד שלי לפעמים מתכסה בה בזמן שהוא יושב באוטו, ובטוח דק יותר מהבמבה שנופלת לו על הכיסא בזמן שהוא אוכל בנסיעה", מסביר יהונתן ומוסיף, "בנוסף, הטענה הזאת עוד מוזרה, שעה שחלק מיצרניות כיסאות הבטיחות משווקות בעצמן מוצרים זהים. נכון להיום, לרוב היצרניות של כסאות הבטיחות כלל אין מוצר מתאים שעומד בתקנה שנקבעה ועל כן טענה מסוג זה תמוהה - היות ולמיטב ידיעתי אין כלל אפשרות להתקין מתקן של יצרן כסאות הבטיחות שיעמוד בתקן, ברוב המקרים".
יש טענות כי המערכת פולטת קרינה בצורה שמסכנת את הילדים שלנו באופן וודאי לעומת הסכנה של "אם יקרה" של שכחת הילדים ברכב. זה הגיוני?
"אכן יש טענה נוספת שעלתה לגבי הקרינה של המכשירים. אני לא יכול להעיד על כל המוצרים, אבל המוצר שלנו, Tippy Pad, עבר בחינות קרינה מחמירות והציג תוצאות נמוכות ביותר, שלמעשה מבטלות את הטענה הנ"ל ועומדות בכל תקנה אירופאית ואמריקאית", הוא מסכם.