אלגברה, אנגלית, ספרות ותנ"ך הם מקצועות שכולנו מכירים ויודעים, חלקנו אהב יותר או פחות, אך לתלמידים רבים בארץ ניתנת ההזדמנות לבקר מדי שבוע במעבדה לרובוטיקה בטכנודע חדרה שם הם רוכשים מושגים ומיומנויות בתחום, חוקרים ומפתחים אפליקציות ובעיקר ולא פחות חשוב מזה, לומדים לעבוד יחד בשיתוף פעולה וכבוד הדדי.
מדי שבוע מגיעים למעבדה לרובוטיקה בטכנודע חדרה ילדים מחוננים בכיתות ה-ט מבתי הספר בחדרה והסביבה. מתוך מקבץ של קורסים בתחומי עניין שונים, אין זה מפתיע שרובם בוחרים לעבוד במעבדת הרובוטיקה. במהלך פעילותם במקום הם מתכננים, בונים ומפעילים מערכות בקרה ממוחשבות שונות הכוללות חיישני חום, חיישני אור, לים ומנועים. כל זאת בעזרת בקרים מתוכנתים, חומרה ותוכנות מתאימות. הילדים מתחרים בתחרויות ארציות ובינלאומיות בקטגוריות שונות, כמו בניית רובוט אוטונומי המסוגל לבצע משימות פשוטות. "רצינו שתהיה לטכנודע חדרה קבוצה שמתחרה בתחום הרובוטיקה. התחרות גורמת בין היתר לשיתוף פעולה ומקרבת בין הילדים", אומר איציק קדם, מהנדס מחשבים ומנחה לרובוטיקה בטכנודע חדרה.
המעבדה לרובוטיקה הוקמה לפני 4-5 שנים בטכנודע חדרה, המטרה שעמדה מאחורי הקמתה הייתה להעניק לילדים ידע החובק עולמות שונים, ביניהם הנדסה ותוכנה אבל הצד החברתי לא רק שלא הוזנח אלא הושם בקדמת הבמה. "הילדים מקבלים נקודות בתחרות על דרך ההתנהלות שלהם כקבוצה ואנו שמים דגש על הערכים כחלק מהקריטריונים לזכות במקום ראשון. הם לומדים שצריך לכבד את מי שניצח ולפרגן לו וכמובן לנסות לנצח שוב בפעם הבאה", אומרת אסנת צפון, מנהלת הפעילות המקצועית בטכנודע חדרה.
במעבדה לרובוטיקה מעודדים את הילדים לחקור ולחשוב בצורה חדשה, ממש כמעין חממת הייטק למתחילים. קדם מספר שבמעבדה הם מפתחים אפליקציות לטלפונים סלולריים, ברמה כזו שניתן להעלות אותן לitunes, או ל-Google Play, בנוסף הם חוקרים נושאים שונים כמו מחזור. כל אחד מהתלמידים מציע רעיון חדשני כיצד אפשר לעשות את הדברים אחרת או בצורה טובה יותר, בעזרת טכנולוגיה או שימוש באמצעים חדשים. כך התלמידים מפתחים רעיונות וחוקרים לאן היו רוצים להגיע ומנסים למצוא פתרון.
>> המעבדה לסימולציה רפואית: העתיד של הרפואה בישראל?
"הרובוטיקה מאגדת מספר עולמות של ידע: תוכנה, אלקטרוניקה, הנדסה ובנייה וחקר מדעי. אחד הדברים היפים שקורים במעבדה הוא שבתוך קבוצה לכל ילד או ילדה יש משיכה לאחד מהעולמות הללו באופן טבעי וזה יוצר תרכיב מעניין. הם לומדים אחד מהשני, ועושים הכול בשיתוף".
רובוטיקה עדיין נחשב לתחום של בנים?
"יש בממוצע 30 אחוז בנות בקבוצות שמשתתפות במעבדה. באופן מסורתי זה אכן תחום של בנים אך אנחנו מעודדים את הבנות להגיע, ומשתדלים לא להעמיד אותן בתחרות מול הבנים", אומר קדם. "לבנים ובנות יש גישה שונה: הבנות עושות חלוקה מאוזנת ומתכננות בקפידה את התחרות, ואילו הבנים צוללים ישר פנימה לפרויקט".
המעבדה לרובוטיקה לא מיועדת רק לתלמידים מחוננים. האג'נדה שעומדת מאחורי הטכנודע חדרה, היא עידוד של מגזרים שונים להיחשף למדע וטכנולוגיה. כך, הם פונים לבתי הספר השונים באיזור, ומבקשים לשלב את התלמידים הטובים, שמראים חריצות וכישורים טבעיים אך עד כה לא נחשפו להזדמנויות כמו שאר התלמידים המצטיינים או המחוננים.
אסנת צפון, מספרת כי ככל שעולים עם הגיל הילדים רוכשים מיומנויות של חקר. בין היתר הם חוקרים איך הרובוט יוכל לזהות מקור אש כדי להתיז מים, איך לבנות חיישנים של חום, או איך להרים משא כבד מבלי שהרובוט יקרוס. אמנם הילדים עוסקים בחישובים מתמטיים ופיזיקליים אך צפון מדגישה כי לא חייבים להיות ריאליים במיוחד כדי להיות במעבדה לרובוטיקה, מדובר במשוואות פשוטות יחסית שאפשר ללמוד אותן. "הילדים חשופים להרבה עולמות, העבודה במעבדה עוזרת להם לגלות את החוזקות שלהם, הם לומדים לשתף פעולה, לכבד, לעזור ולהגיע להחלטות בהסכמה ולא באופן חד צדדי. בנוסף להשכלה שהם רוכשים, ופיתוח של העולם המקצועי הם לומדים גם להיות אנשים טובים יותר", מוסיפה צפון.