מטוסים מוגדרים לרוב בתור כלי התחבורה הבטוח ביותר עלי אדמות. אומנם שיעור ההרוגים בתאונות תעופה עלה בשנת 2018 (והוא באופן כללי במגמת עליה), אבל הוא אפילו לא מתקרב לזה של כלי תחבורה אחרים. למרות זאת, טייסים עדיין נושאים באחריות אדירה על חייהם של מאות אנשים ונאלצים להתמודד מדי יום עם אתגרים מורכבים – לפעמים אפילו בלתי נתפסים.

מספר טייסים אלמוניים נתנו לאחרונה לקוראי האתר Readers Digest הצצה נדירה אל הרגעים המפחידים ביותר שהם נאלצו להתמודד איתם במהלך יום העבודה – מכשל מנועים פתאומי, לתמרוני חירום ברגע האחרון, אל תקלות שעלולות היו להוביל לתאונות קטלניות ועד לתקריות ביזאריות באמת. הנה כמה סיפורי האימה המפחידים ביותר מהתא הטייס:

1. "מכשירי הקשר הפסיקו לעבוד"

View this post on Instagram

A post shared by Ryan Biziorek (@betweenlayers_aviation) on

"הטסתי במטוס ססנה קבוצה של ארבעה אנשים לראות את השקיעה. החשיכה החלה לרדת ולפתע הבחנתי בירידה דרסטית של המתח בכלי התעופה. מסתבר שהאלטרנטור של המטוס כשל והמצבר לא הצליח להטעין את עצמו. באותו רגע הבנתי שהיו לי בערך 20 דקות של טיסה לפני שאני מאבד את הקשר ואת האורות של המטוס. הסתובבתי וחזרתי לשדה התעופה. כשהנוסעים שאלו אותי למה, אמרתי להם שזה בעקבות הוראה ממגדל הפיקוח.

"טסתי בשיא המהירות, לפני שמכשירי הקשר הפסיקו לעבוד. היינו בשטח תפעולי וזה היה מסוכן מאוד לטוס שם בלי אמצעים בגלל סכנת התנגשות. למרות זאת, הצלחתי לנחות בשלום. על הקרקע, סיפרתי לנוסעים למה חזרנו והם הודו לי שלא אמרתי להם את האמת כשהיינו באוויר".

2. שלוש שעות בסופת ברקים

"זה קרה בזמן טיסה מבוסטון לקולומבוס, אוהיו, טיסה של שלוש שעות. מסלול הטיסה שלנו היה דרך סופות ברקים ובמצבים כאלו, מגדל הפיקוח מאפשר לנו לבצע תמרונים תוך כדי הטיסה בשביל לחמוק מענני סערה. כמו כן, יש לנו על המטוס מכ"ם מיוחד שתפקידו לזהות את העננים הללו. במשך 3 שעות, עשיתי סלאלומים באוויר והתחמקתי מברקים וכיסי אוויר. תמרנתי, למעלה, למטה, שמאלה וימינה. הזיעה הקרה זלגה לי על הפנים במשך כל הזמן הזה. למרות זאת, כנראה עשיתי עבודה טובה, כי בשלב מסוים הדיילת התקשרה להודיע לי שכל הנוסעים ישנים עמוק".

3. "הטייס משנה שלי כמעט התאבד בזמן הטיסה"

View this post on Instagram

A post shared by cockpit life (@cockpitlifee) on

 

"במשך כמה שנים עבדתי עם טייס משנה שהיה מוגדר בחברה בתור 'המשוגע'. הוא היה ממש קריפי, כל הזמן דיבר שטויות ודיבר לעצמו. יום אחד, הוא עלה על המטוס והיה נראה ממש עצבני בתא הטייס. כל הטיסה הוא התנהג חשוד מאוד. לפתע, שמעתי אותו אומר 'לא, לא היום... תחשוב מחשבות שמחות... לא היום'. באותו רגע הבנתי שטייס המשנה שלי כמעט התאבד בזמן הטיסה. מיותר לציין שכבר אין לו רישיון תעופה בימינו".

4. "לפתע, המנוע שלי הפסיק לעבוד"

View this post on Instagram

A post shared by Aviation World (@cabincrew21) on

 

"הייתי בטיסה עם שלושה אזרחים כשנאלצתי להתמודד עם כשל במנוע. 5 דקות אחרי ההמראה, הבחנתי בנורת אזהרה שמורה לי על כך שטנק הדלק שלי אזל. תיארתי לעצמי שזו נזילה, כי בדקתי קודם לכן שהמיכל מלא. על כן, החלטתי לייעל את צריכת הדלק בשביל לאפשר טיסה ארוכה יותר. תוך כדי שאני מוודא שהמנוע לא מתחמם יותר מדי, הפחתתי את הזרקת הדלק במנוע כשלפתע, הוא הפסיק לעבוד. המטוס השתתק והתחיל לדאות באוויר. תוך כדי שאני שומר על איזון הכלי, התחלתי בסדר פעולות חירום בשביל להפעיל את המנוע ולשמחתי, הצלחתי להפעיל אותו מחדש. כשהנוסעים שאלו אותי מה קרה, אמרתי להם שהעברתי הילוך – לא היה להם מושג מה קרה".

5. מטוס עם חור בכנף

View this post on Instagram

A post shared by abermath (@abermath) on

 

"אבא שלי היה טייס מסחרי במשך המון שנים. יום אחד, המטוס שלו היה מעורב בתקרית נוראית. בזמן ההמראה, אחד הצמיגים התפוצץ ועשה חור בכנף. הוא היה צריך להמריא, להסתובב ולנחות, בזמן שאלפי ליטרים של דלק נשפכו מהכנף – וכנגד כל הסיכויים, הוא הצליח. בכלי התקשורת דיווחו על האירוע וכתבו בכותרות כי 'מטוס נאלץ לבצע נחיתת חירום, לא היו נפגעים'. במציאות המצב היה הרבה יותר דרמתי. כל המכונאים שעבדו שם באותו יום לא האמינו שהוא הצליח לנחות בלי לרסק את המטוס על מסלול הנחיתה. התקרית טלטלה אותו כל כך, שהוא לא היה מוכן לטוס במשך כמה חודשים".

6. "ברווז עף לי היישר אל תוך המנוע"

View this post on Instagram

A post shared by Shauna Whitaker (@hikinrocs) on

 

"פגעתי בשלושה ברווזים במטרים האחרונים של הנחיתה שלי. ברווז אחד פגע בגלגלי הנחיתה הקדמיים, עוד ברווז פגע בכנף השמאלית וברווז נוסף עף לי היישר אל תוך המנוע. הוא היה יכול לגרום לשריפה במנוע ולקטסטרופה, אבל למזלי זה לא קרה – למרות שזה היה יכול להיות סיפור הרבה יותר מעניין. על הקרקע, אחד המכונאים לקח את הברווז שנתקע בגלגלי הנחיתה והכין ממנו ארוחת ערב".

7. הגופה שהחלה להשמיע קולות

View this post on Instagram

A post shared by Fulano Ochoa (@fulanoochoa) on

 

"לילה אחד, הטסתי גופה. בשלב מסוים, משהו כמו 10 דקות אחרי ההמראה, הגופה החלה לגנוח. המטוס היה מאוזן, הגופה הייתה קשורה ולא היה שום סיכוי שהיא חזרה לחיים כי היא לא זזה לשום מקום. אני זוכר שלקחתי נשימה עמוקה והמשכתי בטיסה, תוך כדי שאני כל הזמן מסתכל מעבר לכתף שלי בשביל לוודא שהיא נשארת במקומה. אני די בטוח שזה היה גזים שהשתחררו ממנה בגלל השינויים בגובה ולחץ האוויר. למרות זאת, זה היה ממש מפחיד".

8. המטוסים שנחתו אחד על השני

View this post on Instagram

Greg Koontz and his Xtreme Super Decathlon performing at AirVenture 2018. @eaa @wittmanairportkosh #EAA #OSH18 #Oshkosh #AirVenture #Aviation #AviationPhotography #Airshow #AirshowPhotography #Canon #CanonPhotography #Photography #Flying #Pilot #AirshowPilot #Aerobatics #AerobaticPilot #SuperDecathlon #GeneralAviation #GeneralAviationLovers #LowPass #InstagramAviation #InstagramAviationPhotography #AviationLovers #AviationPorn #AviationGeek #PlaneSpotter #AirplanePhotography #AvGeek #AvPorn #AvLovers

A post shared by Jon Mastalerz Photography (@jonphoto51) on

 

"זה היה בזמן שיעורי הטיסה שלי. היו לי אז בערך 15 שעות טיסה במצטבר ותרגלתי המראה ונחיתה. זה היה שדה תעופה בלי מגדל פיקוח, אז בזמן הנחיתות אתה צריך להודיע שאתה עומד לנחות ולדווח על כך בקשר לעיתים תכופות. באותם רגעים, נשארו לי בערך 300 מטרים לפני שאני נוגע בקרקע כשלפתע אני שומע מטוס אחר מדווח שהוא עומד לנחות. אני מסתכל על המדריך שלי ואומר לו שזה 'לא נשמע הגיוני בכלל'. כמה שניות אחר כך, שמענו טייס אחר קורא בקשר: 'חבר'ה, אתם רואים אחד את השני?'. באותו רגע, המדריך שלי מתחיל להסתכל ימינה ושמאלה בהיסטריה, לפני שהוא תופס את מוט ההיגוי ומושך אותו אליו. מסתבר שהמטוס השני היה בערך 6 מטרים מתחתינו – וכמעט נחתתי עליו".

9. "דלת המטוס נפתחה באמצע הטיסה"

View this post on Instagram

A post shared by Cruise Fly Girl (@cruise_fly_repeat) on

 

"בזמן לימודי התעופה שלי, הייתה לי תקרית בטיסת הסולו השנייה שלי. המטרה של הטיסה הייתה לעשות תרגולי תמרון, בעיקר שמיניות ולבצע פניות. באחד התרגולים, דלת המטוס נפתחה באמצע הטיסה. למזלי, הייתי קשור לכיסא אבל הרוח הייתה בלתי נסבלת. היא הייתה חזקה כל כך שלא הצלחתי לטרוק את הדלת בחזרה. הייתי צריך להאט את המהירות למינימום האפשרי ורק אז הצלחתי לסגור אותה. בשלב הזה, המטוס החל לצנוח מהשמיים, אז נאלצתי להגביר בחזרה את המהירות ולבצע תמרון על אמת. נחתתי בשלום ולא, לא עשיתי במכנסיים. למרות זאת, אני לעולם לא אשכח את הרגע הזה".

10. כבאיות ואמבולנסים על המסלול

"אני טייס, אבל במקרה הזה הייתי הנוסע. במהלך טיסה לפלורידה, אחד מגלגלי הנחיתה נפל. למזלנו, זה היה מטוס נוסעים גדול עם שני גלגלי נחיתה בקדמת כלי התעופה, אז לא היינו אבודים. המטוס נחת בשלום ואף אחד מהנוסעים לא ידע על זה עד 15 דקות אחרי הנחיתה. בכל מקרה, הפעילו נוהל נחיתת חירום בשדה התעופה, אז על מסלול הנחיתה היו מלא כבאיות ואמבולנסים".