מכירים את הניסוי הפבלובי (ניסוי העובד על גירויים ותגובות רפלקסיביות המעידות על תהליך למידה) של עכברי מעבדה המושמים במבוך? הם צריכים לבחור דרך אחת או אחרת – שבסופה יש סם אליו הם מכורים. הניסוי הזה המלמד על התמכרויות, תפס לאחרונה טוויסט די מזעזע כשבסוף המבוך הושמה עוגיית אוריאו. התגלה כי העוגייה הטעימה והתמימה למראה, היא בעלת אותן השפעות ממכרות ואף יותר משל סמים. ירקנו עכשיו את כל עוגיית האוריאו שהייתה לנו בפה, וליקקנו את הרסיסים מהרצפה.
הניסוי התבצע במכללת קונטיקט. בתחילה הוצבו בסוף כל מבוך עוגיית אוריאו מול עוגת אורז תפלה. העכברים כמובן העדיפו את האוריאו ואף בחרו במסלול המוביל אליה גם אחרי שהסירו אותה מהמבוך. לאחר מכן הם פתחו את ראשיהם של העכברים וניתחו את מוחותיהם, וגילו כי החלק האחראי על העונג פעיל הרבה יותר בהשוואה לחיות שהורגלו לקוקאין או מורפין.
ג'וזף שרודר, פרופ' לפסיכולוגיה וראש מחלקת מדעי המוח שאחראי על הניסוי מסביר את התוצאות: "הדבר אולי מעיד על כך שמזונות עם אחוזי שומן וסוכר גבוהים מגרים את המוח כמו התמכרות לסמים, ולכן ניתן להסיק שהמזונות האלו הם חומר ממכר". ב-2010 התבצע ניסוי דומה כשבמהלך 40 ימים האכילו עכברים רק בבייקון, נקניק, עוגת גבינה וקצפת (נשמע טעים!), ולאחר מכם העכברים סירבו להפסיק לאכול את המזונות האלו גם כשניצבו בפני שוקים חשמליים.
"אנחנו מייצרים את המזון שלנו בצורה מאוד דומה לייצור קוקאין בימינו", אומר ד"ר גי'ן-ג'ק וואנג ממעבדת ברוקהייבן. "כיום אנחנו מזקקים את המזון שלנו, בעוד שאבותינו אכלו חיטה מלאה אנחנו אוכלים קמח לבן. אם האינדיאנים אכלו תירס, אנחנו אוכלים סירופ תירס". בנוסף בני אדם צרכו עלי קוקה במשך 4,000 שנים, עד שבמאה ה-19 הצליחו לבודד את תרכובת הקוקאין מהם ואף הכניסו אותה למוצרי היומיום כגילו על אופייה הממכר. מוצרים אלו הפכו ללהיט בקרב האוכלוסיות המוחלשות עד שהפכו ללא חוקיים, אך עד אז כבר רבים הפכו למכורים.
ונחזור לאוריאו, כי זה משהו שאנחנו צורכים קצת יותר מקוקאין (אנחנו מקווים), דיינה סמית' מאוניברסיטת קיימברידג' מסתייגת מתוצאות המחקר שעשו סערה לא קטנה במהלך הסופ"ש ופורסמו כמעט בכל מדיה תקשורתית כשהכותרות צורחות כי העוגיות יותר ממכרות מקוקאין. "המחקר לא הציע לעכברושים בחירה בין אוריאו לקוקאין", כך שאי אפשר לקבוע מי מבין השניים יותר ממכר. וזה שזה סתם ממכר – לא מרתיע מספיק?
עם כל הסייגים שפורסמו בתגובה למחקר, המסקנה היא ברורה – מזון מהיר, חטיפים וממתקים הם ממכרים, הם נגישים לכל ויש להם קשר ישיר למגפת ההשמנה הפושה בעולם המערבי. ואם אתם חושבים שהמחקר לא נוגע אליכם מאחר שמדובר בעכברים ואתם בני אדם, תחשבו שוב: "הרבה מהעכברים היו שוברים את העוגייה ואוכלים את המילוי קודם". בדיוק כמונו! התמכרות נעימה.
(מקור)