תעלומת "המטוס המלזי" ממשיכה להדיר שינה מעיניהם של חוקרי אסונות תעופה ובני משפחות הקורבנות שנעלמו באורח מסתורי עם כלי התעופה. מאז ה-8 למרץ, 2014, משרד התחבורה המלזי לא מצליח לאתר את מטוס הבואינג 777 שהמריא מקואלה למפור אל בייג'ינג, יחד עם 239 הנוסעים ואנשי הצוות שלו. 38 דקות אחרי ההמראה, צוות הטיסה שידר לגדל הפיקוח בבירה שהכל כשורה ומאז, אבד הקשר ואבדו עקבותיו.
היעלמות המטוס המלזי הפכה לתעלומה הגדולה ביותר במאה ה-21 בתחום חקירת אסונות התעופה, כמו גם היקרה ביותר. על פי הדיווחים, למעלה מ-144 מיליון דולר הושקעו במשלחות חיפוש בינלאומיות מטעם ממשלות מלזיה, אוסטרליה וסין, כמו גם במשלחות חיפוש של חברות עצמאיות כגון Ocean Infinity. מה שהתחיל עם סריקות ראשוניות באזור הים הדרומי של סין וים אנדמאן (מערבית לאיי אנדמאן) התפתח לחיפושים ברחבי צדו הדרומי של האוקיינוס ההודי. צוותי חיפוש סרקו את פני הים ומתחת למים במשך שנים, כיסו שטח של יותר מ-120 אלף קמ"ר – וחזרו בידיים ריקות. ביולי האחרון, אנת'וני לוק, שר התחבורה המלזי, הודיע כי הם מפסיקים את החיפושים באופן רשמי – ויחדשו את החקירה רק במידה ויימצאו ראיות חדשות ומשמעותיות.
MH370: Family members hand over pieces of debris to Anthony Lokehttps://t.co/m2iyHAx667 pic.twitter.com/Ulv7soA0FN
— The Star (@staronline) November 30, 2018
New-found debris believed from MAS Flight #MH370 handed to Malaysia govt https://t.co/L0zP9QdQ9x pic.twitter.com/DLNHOPkz0k
— The Straits Times (@STcom) November 30, 2018
ביום שישי האחרון, נציגי משפחות הקורבנות הציגו בפני רשויות מלזיה ראיות חדשות שנמצאו על חופי האי מדגסקר לאורך השנים. לטענתם, דייגים מקומיים מצאו שברים של כלי התעופה צפים במים עוד בחודש אוגוסט האחרון. גרייס נת'ן, בתה של אחת הנוסעות שנעלמו יחד עם "המטוס המלזי" התייחסה לתגלית בריאיון לכלי התקשורת והגדירה אותה בתור "פריצת דרך" בחקירה. "העובדה ששרידים של המטוס עדיין נשטפים אל החוף אומרת שהחקירה חייבת להימשך", אמרה נת'ן והוסיפה, "אסור לסגור את התיק הזה!". נכון לעכשיו, עדיין לא ברור אם ממשלת מלזיה תחדש את החקירה.
בהיעדר תשובות ברורות בנוגע להיעלמות "המטוס המלזי", צצו להן עשרות סברות ותאוריות קונספירציה מפי גולשים ובלוגרים שמסבירות מה עלה בגורלו של כלי התעופה. מטענות כי הוא הופל על ידי גרומים צבאיים, לתאוריות שהוא הותקף על ידי האקרים ואפילו סברה שהוא הושמד באמצעות "גורם קוסמי" כזה או אחר - מה שהכי מוזר בכל זה, הוא שחלק מהתיאוריות עלו רק בשנה האחרונה, והן נבדקות ברצינות על ידי חוקרים ברחבי העולם. חסרות כל בסיס או הגיוניות לחלוטין? תחלטיו אתם, כי הנה 8 מאותן תיאוריות לגבי גורל נוסעי המטוס המלזי:
1. נורה על ידי חיל האוויר האמריקאי
אחת הסברות היותר מקובלות בקרב קונספירטורים ברשת היא שהמטוס הופל על ידי גורמים צבאיים – ואחד החשודים העיקריים מהבחינה הזאת הוא הממשל האמריקאי. מארק דוגיין, חוקר אסונות תעופה צרפתי, טען כי חיל הים האמריקאי הפיל את המטוס במהלך "תרגיל אווירי" שהוא ביצע בדרום אסיה. הסברה של החוקר גורסת כי גורמים צבאיים חששו שהמטוס נחטף על ידי ארגון טרור או גורם עוין אחר (עוד נגיע לזה) והוא הופל בניסיון למנוע מתקפה בסגנון ה-11 לספטמבר. חשוב להדגיש כי למרות העובדה שקרו בעבר תקריות בהן מטוסים אזרחיים הופלו על ידי מטוסי קרב, התאוריה הוגדרה על ידי כתבים של סוכנות הידיעות AFP בתור "פרועה". ויחד עם זאת, ההיסטוריה מלמדת שגם אפשרית.
2. נחטף על ידי ולדימיר פוטין
חוץ מאשר ארה"ב, גם רוסיה היא בקרב החשודות העיקריות בהיעלמותו של המטוס. למעשה, חוקרים מסוימים גרסו לאורך השנים כי נשיא רוסיה בעצמו קשור לתקרית. ג'ף וייס, עיתונאי ומומחה לטכנולוגיה, טען כי ניתן היה לפרוץ את מערכת הניווט של המטוס, לשבש את תפקוד מערכות הניווט שלו ולהסתיר את מסלול הטיסה האמיתי שלו. לטענתו, בזמן שפורצי מחשבים מרוסיה גרמו לכל העולם לחפש את המטוס באוקיינוס ההודי, היעד האמיתי של הטיסה היה בכלל הקוסמודרום בייקונור (נמל החלל הגדול בעולם) בקזחסטן. הטענה הזו הופרכה על ידי חוקרים שהצליחו להתחקות אחר מסלולו של המטוס, שאכן עשה את דרכו לצדו הדרומי של האוקיינוס ההודי.
אבל רבים לא יכולים להתעלם מזה שלא חסרים מקרים בהיסטוריה ששיגורים לא מכוונים של טילים צבאיים גרמו לאסונות תעופה שאיש לא שש לקחת עליהם אחריות, כמו התרסקותה של טיסת 1812 של סיביריה איירליינס שיצאה מנמל תעופה בן גוריון ב-4.10.2001, והתרסקה בים השחור לאחר שככל הנראה נפגעה מטיל קרקע-אוויר תועה ששוגר במהלך תרגיל צבאי של אוקראינה. אגב, לאחר שרוסיה האושמה בהפלת המטוס המלזי, איש לא הכחיש שהדבר הזה בלתי אפשרי - להיפך, גורמים ברוסיה העבירו את האשמה לאוקראינה.
3. התרסקות בכוונת תחילה
הסברה כי המטוס התרסק באוקיינוס כתוצאה ממזימת רצח/התאבדות התגבשה במהלך תחקיר מקיף על השתלשלות החקירה בתוכנית האקטואליה המוערכת והוותיקה "60 דקות".
פאנל של חוקרי אסונות תעופה מאוסטרליה התייחסו לנושא לאחר סקירה קפדנית של כל הראיות וטענו כי אין זה סביר שהמטוס התרסק כתוצאה מתאונה – אלא מתוכנית זדונית של הקברניט, זהארי אחמד שאה. ג'ון דוסון, מפקח לשעבר של רשות שדות התעופה האוסטרלית, טען: "הראיות מצביעות על כך שאחד מאנשי הצוות ריסק את המטוס. זה היה רצח בכוונת תחילה שתוכנן בקפידה".
הטענה הזאת זכתה למבול של ביקורת מצד חוקרי תעופה אחרים, כגון כריסטין נגרוני, שטענה כי התחקיר שלהם התבסס על "עובדות אלטרנטיביות".
4. סוכנים של צפון קוריאה השתלטו על המטוס
אז דיברנו על ארה"ב ורוסיה בתור חשודות עיקריות בהיעלמות המטוס המלזי – כעת הגיע תורה של צפון קוריאה. המעורבות של המדינה הקומוניסטית, לכאורה, בהיעלמות המטוס צצה לראשונה לפני 4 שנים בפורום הקונספירציות של Reddit. חשוב להדגיש כי מדובר בתאוריית קונספירציה מורכבת ומסועפת, אשר מונה מגוון סיבות ואינטרסים לחטוף את הטיסה ולהביא אותה לפיונגיאנג – אחת הבולטות מביניהן גורסת כי גורמים בצפון קוריאה היו מעוניינים במטען סודי שהועלה על הטיסה. הסברה היא שהמטוס נשא ראשי נפץ גרעיניים בעת שהוא נחטף על ידי הצפון קוריאנים, מה שגרם לארה"ב להפיל אותו במבצע צבאי חשאי ולטייח את זה מאוחר יותר.
מדובר אולי באחת מהתיאוריות הכי מוזרות ומפורכות, אבל מעצמות כמו צפון קוריאה, שידועה באכזריות שלה, מביאה את החשד על עצמה. מה גם שארה"ב ידועה שאזרחיה מכורים לתיאוריות הקונספירציה בכל הקשור למבצעים חשאיים של סוכנויות ביון וגורמים צבאיים, רק בגלל שהרבה פעמים הן מתבררות בסוף כנכונות.
5. סברת הטלפונים הניידים
בימים הראשונים שלאחר היעלמות המטוס, מספר אנשים טענו כי הם עדיין יכלו לשמוע צליל חיוג בזמן שהם התקשרו לטלפונים הניידים של הנוסעים- מה שלא היה אמור לקרות אם הם התרסקו כולם לתוך הים. בני משפחות הקורבנות אף צילמו סרטונים שלהם מחייגים כדי להוכיח שזה קורה. על כן, זה הוביל חוקרים וגולשים לתאוריה כי המטוס לא יכול היה להתרסק באוקיינוס ההודי או בכל מקום אחר.
על פי הדיווחים, נציגים מ-19 משפחות של נוסעים שנעלמו עם המטוס טענו כי הם יכלו לשמוע צליל חיוג בזמן שהם התקשרו ליקיריהם, מה שהוביל אותם לסברה כי כלי התעופה נחת במקום מסוים. למרות זאת, מומחים לתקשורת סלולרית ונציגי חברות הטלפונים אמרו כי צלילי החיוג היו בעצם "חיוגי פנטום" – כלומר, צליל חיוג שחברות הסלולר משתמשות בו לפעמים בזמן שהמנוי אינו זמן. אבל הטענה הזו לא שכנעה את המשפחות, שטוענות שמעולם לא נתקלו בתופעה הזו אלא רק בהפוכה - הניסיון להתקשר למנוי זמין, שמוביל להודעה קולית.
6. המטוס התרסק בג'ונגל הקמבודי
התאוריה של הג'ונגל הקמבודי התעוררה בשנה האחרונה, לאחר שד"ר ייג'ון יו, מומחה למדעי מחשב והנדסה מאוניברסיטה באנגליה, טען כי "המטוס המלזי" דווקא התרסק על אדמת קמבודיה ולא נעלם באוקיינוס ההודי.
הטענה הזו הספיקה לצמד האחים יאן וג'ק ווילסון לסרוק את כל האזור באמצעות Google Maps ולמצוא תמונה של מטוס באמצע הג'ונגלים. מאוחר יותר, השניים אפילו טסו לקמבודיה וניסו להגיע לנ"צ בעזרתם של מדריכים מקומיים – אך משלחת החיפוש הופסקה לאחר שהאחים "כמעט מתו" לאורך המסע. עד היום, אף אחד לא הגיע למוקד שנמצא ב-Google Maps והאחים ממשיכים לגרוס כי שרידי המטוס בג'ונגל שייכים לטיסה MH370.
7. הגורם השמימי
אחרי שסקרנו פחות או יותר את כל התאוריות בנוגע להיעלמות כלי התעופה, נעבור כעת לתאוריות ההזויות באמת – אלו שנוגעות לתופעות מהחלל החיצון.
הראשון שהציע כי "המטוס המלזי" נעלם כתוצאה מ-"גורם קוסמי" כלשהו, היה כתב CNN, דון למון. בשבועות הראשונים לאחר ההיעלמות, הכתב הפך לבדיחה של כלי התקשורת האמריקאים לאחר שהוא שאל את מארי שייבו, מפקחת לשעבר במשרד התחבורה האמריקאית, האם יכול להיות שהמטוס נשאב אל תוך חור שחור זעיר. על כך, שייבו ענתה: "חור שחור היה שואב את כל היקום שלנו, אז אנחנו יודעים שזה לא יכול להיות זה". תאוריה נוספת גרסה כי המטוס נפגע על ידי מטאור, אך חוקרים טענו כי הסיכוי שזה יקרה זעום כל כך, שהוא כמעט אפסי. סקר שנערך בשנת 2014 על ידי רשת CNN קבע כי 9 אחוז מהצופים סבורים שהמטוס נחטף על ידי חייזרים או עבר למימד אחר.
8. הקשר של פיטבול ושאקירה
נחתום עם התאוריה ההזויה ביותר של האנשים ההזויים ביותר – יוטיוברים. כמה שבועות אחרי היעלמות המטוס המלזי, קבוצה של קונספירטורים שפעילים ב-YouTube טענו שהשיר "Get It Started" של שאקירה ופיטבול מדבר על כלי התעופה האבוד. על פי הסברה, ישנן כמה רפליקות בשיר אשר מתייחסות להתרחשויות שקשורות לחקירה. לצורך העניין, הם טוענים כי השורה "No Ali, No Frazier" מתייחסת לנוסע איראני מסתורי שתפס את תשומת ליבם של כלי התקשורת והוגדר בתור "Mr. Ali". כמו כן, הם ייחסו את השורה "Two Passports" לשני נוסעים שעלו על הטיסה באמצעות שני דרכונים שנגנבו – אחד איטלקי והשני אוסטרי. התאוריה הזו זכתה לתהודה רבה בשבועות שלאחר התקרית ואפילו זכתה לסיקור באתר ה-Independent – שם היא הוגדרה על ידי הכתב בתור "קונספט גרוע".
אז מה באמת עלה בגורלם של נוסעי המטוס המלזי? עדיין איש אינו יכול לומר בוודאות. אבל אין ספק שבני משפחות הנעלמים יעשו הכל כדי שהחקירה תחודש ועוד כיוונים ייבדקו.